• Anonym (Eh)

Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?

Han sköter absolut sin försörjningsplikt. Han ger henne mat och husrum och utöver det till och med 500 spänn i fickpengar som hon får fördela som hon vill. T.ex kläder eller frisörbesök. Utöver det får hon 700 kr, mat och husrum av dig också (och jag gissar att hon får mer än så av dig med tanke på din inställning). Detta ska räcka gott och väl. Han har inga skyldigheter att ge mer pengar eller betala för annat som är menat att hon ska betala för själv med sina fickpengar. Många barn och tonåringar får inga månadspengar alls eller betydligt mindre än er dotter, och det är inget olagligt eller fel i det heller. Har barnet mat, husrum, kläder och absoluta nödvändigheter (oavsett om föräldern direkt betalar för det eller om den ger pengar till barnet som är tänkt att gå till sånt) så har föräldern fullgjort sin försörjningsplikt. Er dotter är dessutom gammal nog att om hon inte tycker det hon får är tillräckligt av någon anledning så kan hon skaffa ett sig deltidsjobbs/sommarjobb.

Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?