• Tue 7 Jun 2022 21:14
    8890 visningar
    21 svar
    21
    8890

    Risken att smitta någon med herpes

    Har herpes variant 2 sedan några månader. Blev smittad av någon som inte hade symptom.

    Läser att det finns risk att överföra smitta även om man använder kondom och inte har symptom.

    Någon som har en uppfattning om hur stor tror den risken är?

  • Svar på tråden Risken att smitta någon med herpes
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Tue 7 Jun 2022 21:22
    #1
    Fridolina86 skrev 2022-06-07 21:14:19 följande:
    Risken att smitta någon med herpes

    Har herpes variant 2 sedan några månader. Blev smittad av någon som inte hade symptom.

    Läser att det finns risk att överföra smitta även om man använder kondom och inte har symptom.

    Någon som har en uppfattning om hur stor tror den risken är?


    Samma här. Har bara läst att det kan smitta trots kondom och utan symtom men inte om det smittar lätt eller sällan.  Det är så många som har det så det verkar inte vara nån big deal ändå. Det är inte anmälningsplikt heller. Jag säger inget och har naturligtvis inte sex vid ett skov. Vem har det? 
  • Anonym (Skabb­)
    Tue 7 Jun 2022 21:25
    #2
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2022-06-07 21:22:32 följande:
    Samma här. Har bara läst att det kan smitta trots kondom och utan symtom men inte om det smittar lätt eller sällan.  Det är så många som har det så det verkar inte vara nån big deal ändå. Det är inte anmälningsplikt heller. Jag säger inget och har naturligtvis inte sex vid ett skov. Vem har det? 
    Så jävla äckligt av er som har detta o inte säger något. Fyfan så skabbigt. 
  • Anonym (J)
    Tue 7 Jun 2022 22:19
    #3

    Det måste vara väldigt vanligt med tanken att de flesta blir smittade av någon de inte vet har herpes.

    Har du själv blivit smittad av någon som hade synliga blåsor? 

  • Anonym (J)
    Tue 7 Jun 2022 22:23
    #4
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2022-06-07 21:22:32 följande:
    Samma här. Har bara läst att det kan smitta trots kondom och utan symtom men inte om det smittar lätt eller sällan.  Det är så många som har det så det verkar inte vara nån big deal ändå. Det är inte anmälningsplikt heller. Jag säger inget och har naturligtvis inte sex vid ett skov. Vem har det? 

    Blev du själv smittad av någon du visste hade herpes?
    Ingen big deal enligt vem? 
    Håller dina sexpartners med att det är ingen big deal om du smittar dem? 
    Varför vågar du inte vara ärlig om det är ingen big deal?

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Tue 7 Jun 2022 22:48
    #5
    Anonym (J) skrev 2022-06-07 22:19:51 följande:

    Det måste vara väldigt vanligt med tanken att de flesta blir smittade av någon de inte vet har herpes.

    Har du själv blivit smittad av någon som hade synliga blåsor? 


    Jag vet inte vem jag fick det av eller när. Som barn eller vuxen. Låg på sjukhus pga Meningit  (hjärnhinneinflammation) och via ryggvätskeprov konstaterades att orsaken var att jag var bärare av herpesvirus. Äter virushämmande medicin dagligen. 

    Jag är tveksam till att någon har sex om de har ett skov. Blåsorna är inte direkt osynliga och svider som eld

    Viral meningit gör bara väldigt ont. Bakteriell meningit är däremot riktigt farligt. 
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Tue 7 Jun 2022 22:54
    #6
    Anonym (J) skrev 2022-06-07 22:23:24 följande:

    Blev du själv smittad av någon du visste hade herpes?
    Ingen big deal enligt vem? 
    Håller dina sexpartners med att det är ingen big deal om du smittar dem? 
    Varför vågar du inte vara ärlig om det är ingen big deal?


    Jag vet inte när jag blev smittad. Som spädbarn, ungdom eller vuxen. 
    Ingen big deal med avseende till att det inte är anmälningspliktigt. 
    Vet ej.
    Jag har inte sex vid skov men om jag hade ett förhållande skulle han få veta eftersom jag behöver förklara varför jag inte kan ha sex några ggr per år. 
  • Tue 7 Jun 2022 22:57
    #7

    Herpes är otroligt vanligt och många vet inte att de har det. runt en tredjedel av befolkningen har det, och symptomen är inte alltid likadana. Så många tror att de tex bara har en svampinfektion eller torrklåda etc när de har skov. De flesta br på det många år innan de får symptom, och de många får aldrig symptom öht. 

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Tue 7 Jun 2022 23:14
    #8
    Hotelliggaren skrev 2022-06-07 22:57:48 följande:

    Herpes är otroligt vanligt och många vet inte att de har det. runt en tredjedel av befolkningen har det, och symptomen är inte alltid likadana. Så många tror att de tex bara har en svampinfektion eller torrklåda etc när de har skov. De flesta br på det många år innan de får symptom, och de många får aldrig symptom öht. 


    Precis. Jag har lika gärna kunnat smittats som spädbarn när  mamma pussade mig på munnen som många gör med sina små. Smittspårning vore lönlöst. 
    Munsår är i regel Herpes oxå. Chansen att mina sexpartners redan har det är stor. Jag vet iaf att när jag får barnbarn kan jag inte pussa dem på munnen när de är bäbisar. ( man kanske bara gör det med sina egna förresten, jag vet inte) 
  • Anonym (M)
    Tue 7 Jun 2022 23:19
    #9
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2022-06-07 21:22:32 följande:
    Samma här. Har bara läst att det kan smitta trots kondom och utan symtom men inte om det smittar lätt eller sällan.  Det är så många som har det så det verkar inte vara nån big deal ändå. Det är inte anmälningsplikt heller. Jag säger inget och har naturligtvis inte sex vid ett skov. Vem har det? 

    Anledningen till att många har det beror på sådana som dig, som inte är ärliga. 


    Om det inte är en big deal, varför säger du inget? Verkar som det är en big deal för dig, men du skiter i om du smittar andra. 

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Tue 7 Jun 2022 23:24
    #10
    Anonym (M) skrev 2022-06-07 23:19:16 följande:

    Anledningen till att många har det beror på sådana som dig, som inte är ärliga. 


    Om det inte är en big deal, varför säger du inget? Verkar som det är en big deal för dig, men du skiter i om du smittar andra. 


    Ok. Tack för din input. Ta dina retoriska rävsaxar med nån som bryr sig. 
Svar på tråden Risken att smitta någon med herpes