• Anonym (Mannen)

    Hur skapar man motivation utan att såra?

    Min fru beklagar sig ofta att hon känner sig tjock, framförallt när det ska väljas kläder på morgonen. Hon har lagt på sig de senaste åren BMI någon decimal under 30 och midjemåttet/stuss är nära 1 sammantaget med att hon tappat mycket energi jämfört med för. Ser man till helheten så har hon blivit ohälsosam rent medicinskt. Jag tycker hon är vacker på alla sätt så ur den aspecten skiter jag i det men jag vill att hon ska hålla sig frisk och att vi ska kunna göra sånt som vi gjorde för bara något år sedan som hon inte orkar längre. Hon är 90-talistså så en stunds lek med barn borde inte var något som gör henne matt på 5-10 minuter.

    Det enda sättet jag lider är som sagt gnället på morgonen när hon ska klä sig och att hon några gånger i veckan klagar på att hon är tjock. Men jag vill att hon ska sluta bete sig så mot sig själv och må bra i sig själv. Hellst vill jag föesåss att hon ska återfå energin och uppskattningen till sin egen kropp men hur fan gör jag och säger för att inte få henne att känna sig dålig?
    Det jag hittills har gjort är att ta ännu mer av hushållsarbetet och uppmuntra till att hon ska ta en promenad medans men hon hittar alltid ursäkter för att undvika att motionera eller äta ett mellanmål till,för även intaget av energi spelar ju roll. Jag kan ju inte ändra på henne men är det någon som lyckats att vägleda en partner så att hen trivs med sig själv? 

  • Svar på tråden Hur skapar man motivation utan att såra?
  • Ocdmänniska

    Tänker kanske förslå att ni gör saker tillsammans? Som att ta en promenad tillsammans, eller om ni har cyklar att ni tar en tur på dom. Sen ta med barnen ut i skogen och gå en tur,. Helt enkelt tänka mer nått ni alla kan göra så kanske hon mer går med på det, barn behöver ju luft och motion med, så gå från den vinkeln kanske? 
    Eller säg det som att ni ska försöka få upp eran energi igen. 

  • Tukt

    Rent psykologiskt så låter det som att hon är i en fas där hon börjat inses sin övervikt, men någon stans hoppas att det inte är så. 
    Den som bottnat i sin problematik gnäller sällan.
    Så tror det är svårt för dig att göra något innan hon får självinsikt.
    Men ofta är det så att om man har ett problem så går det igen i något annat, liknande. Kanske detta liknande är lättare att börja med.

  • Anonym (Mannen)
    Ocdmänniska skrev 2022-06-13 00:28:17 följande:

    Tänker kanske förslå att ni gör saker tillsammans? Som att ta en promenad tillsammans, eller om ni har cyklar att ni tar en tur på dom. Sen ta med barnen ut i skogen och gå en tur,. Helt enkelt tänka mer nått ni alla kan göra så kanske hon mer går med på det, barn behöver ju luft och motion med, så gå från den vinkeln kanske? 
    Eller säg det som att ni ska försöka få upp eran energi igen. 


    Ja man får passa på så här års.
  • Anonym (hushållsarbete)

    Jag funderar över en grej. Detta är mina egna tankar bara. Hon behöver ju få vardagsaktivering, det är grunden till att komma igång och få upp energi igen. Så jag regerar över att du skriver att du tar mer hushållsarbete. Det är väl viktigt i det här läget att se till att hon aktiverar sig även när det gäller såna enkla grejer som att hämta in post, städa, laga mat och annat man gör varje dag. Är man överviktig så kommer det knappast hjälpa att ligga i soffan hela dagen och sen gå ut på en hälsosam promenad. Det man behöver först är att hålla igång hela dagen på ett naturligt sätt. Därefter är det såklart bra med träning.

  • Anonym (Lite salt)

    Det finns nog tyvärr inte så mycket du kan göra utan att såra. Jag var själv överviktig i många år och visste såklart om det, men hade inte den där inre drivkraften.

    Det fick jag när jag dejtade en kille som ständigt gnällde över sin vikt för att 5 min senare äta en vaniljbulle, och jag insåg hur jobbigt det var att lyssna till någon som klagade utan att röra ett finger för att åtgärda problemet. Då fixade jag min egen övervikt, och eftersom killen fortsatte gnälla om sin utan att göra något åt det, gjorde jag slut. (Hans vikt störde mig inte, men gnällandet var jobbigt).

    Det enda du kan göra är väl att säga att du vill göra något åt DIN hälsa och införa nyttig mat och träningstider, och fråga frun om hon inte vill haka på för att underlätta så att du inte lockas in i dåliga vanor igen.

  • Anonym (Grönett)

    Jag tycker du ska säga det rätt ut för människor behöver veta sanningen ibland. Tycker du ska säga till henne du är tjock och jag finner inte dig attraktiv längre

  • Anonym (H)

    Jag har blivit tjockare med åren. Min man säger att han älskar mig som jag är - men också att om jag inte är nöjd, så får jag göra något åt det. Så typ sluta gnäll eller gör något åt det - det måste vi kunna ta

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Kenneth) skrev 2022-06-13 10:46:56 följande:

    ni måste nog göra något ann med sexlivet min fru och jag har börjat med kiss. hon sätter sig gränsle över min mun och låter det komma vi har även köpt novelity dildo som är en form man gör egen is i, jag har den i rumpan tills den smälter sen droppar jag över min frus bröst. Det är bara fantasin som sätter gränser 


    Spännande idéer men du kom tyvärr inte med så mycket nytt. Jag ska ändå ta upp det med henne ikväll att det kanske behövs mer kontinuitet i det så vi kanske ska schemalägga det. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lite salt) skrev 2022-06-13 11:13:20 följande:

    Det finns nog tyvärr inte så mycket du kan göra utan att såra. Jag var själv överviktig i många år och visste såklart om det, men hade inte den där inre drivkraften.

    Det fick jag när jag dejtade en kille som ständigt gnällde över sin vikt för att 5 min senare äta en vaniljbulle, och jag insåg hur jobbigt det var att lyssna till någon som klagade utan att röra ett finger för att åtgärda problemet. Då fixade jag min egen övervikt, och eftersom killen fortsatte gnälla om sin utan att göra något åt det, gjorde jag slut. (Hans vikt störde mig inte, men gnällandet var jobbigt).

    Det enda du kan göra är väl att säga att du vill göra något åt DIN hälsa och införa nyttig mat och träningstider, och fråga frun om hon inte vill haka på för att underlätta så att du inte lockas in i dåliga vanor igen.


    Jag ska försöka dra med henne i mitt motionerade men livspusslet gör det ofta väldigt svårt att få till. Men jag ska försöka få till det på något sätt. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Grönett) skrev 2022-06-13 11:21:42 följande:

    Jag tycker du ska säga det rätt ut för människor behöver veta sanningen ibland. Tycker du ska säga till henne du är tjock och jag finner inte dig attraktiv längre


    Men jag vill ju inte ljuga för jag tycker hon är den vackraste kvinnan i världen. Problemet är att hon inte själv känner det. 
Svar på tråden Hur skapar man motivation utan att såra?