• Anonym (Anna)

Fastevärdet glukostest?

Hej
    Köste precis Madeleine Ilmruds blogg om att hon skulle göra om prov för hon hade 5.7 i diabetestest blodprov. Jag ligger oxå däromkring men har aldrig behövt göra om?
    Har detta ändrats?

• Svar på tråden Fastevärdet glukostest?
  • EpicF

I vissa regioner så gör man om då gränsvärdet är 5.1

• Semlan3

Hon är ju gravid. Antar att du inte är det. Nyligen har referensvärdena sänkts för just gravida. Så ett fastesockret på 5,7 är högt för en gravid, men inte en icke gravid.

• Anonym (Anna)

Men har man lägre fastesocker som gravid då? Jag hade samma som gravid?Har varit samma hela tiden...borde mig gått ner vid graviditeten? Förstår inte varför man ska ha lägre som gravid?

• EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2022-06-17 15:22:00 följande:

Men har man lägre fastesocker som gravid då? Jag hade samma som gravid?Har varit samma hela tiden...borde mig gått ner vid graviditeten? Förstår inte varför man ska ha lägre som gravid?

Det är skillnad på art vara gravid och icke-gravid. Referensvärden för gravida är ändrat sedan en tid tillbaka. Förmodligen så var det inte ändrar när du var gravid. 
  • Anonym (Olika)

Det verkar också som om fastevärdet för gravida skiljer sig i olika regioner. Jag gjorde en glukosbelastning som gravid nyligen jag hade 6,3 i fastevärde men efter 2 timmar var det 5,4 och då hade jag inte graviditetsdiabetes enligt barnmorskan men andra Som gjort det i andra regioner har fått diagnosen grav.diabetes

• EpicF
    Anonym (Olika) skrev 2022-06-17 16:11:47 följande:

Det verkar också som om fastevärdet för gravida skiljer sig i olika regioner. Jag gjorde en glukosbelastning som gravid nyligen jag hade 6,3 i fastevärde men efter 2 timmar var det 5,4 och då hade jag inte graviditetsdiabetes enligt barnmorskan men andra Som gjort det i andra regioner har fått diagnosen grav.diabetes

Diagnose baseras inte enbart på vad ett fastevärde visar.
  • Semlan3
    EpicF skrev 2022-06-17 16:21:50 följande:
    Diagnose baseras inte enbart på vad ett fastevärde visar.
    Jo det gör det. Jag hade 5,8 i fastevärde men helt normala värden efter 1 och 2 timmar. Jag har graviditetsdiabetes och kollar mitt blodsocker varannan dag och går på diabetesbesök hos specmödravården.
  • EpicF
    Semlan3 skrev 2022-06-17 20:21:15 följande:
    Jo det gör det. Jag hade 5,8 i fastevärde men helt normala värden efter 1 och 2 timmar. Jag har graviditetsdiabetes och kollar mitt blodsocker varannan dag och går på diabetesbesök hos specmödravården.
    Nej, varken diabetes eller gravid-diabetes baseras enbart på ett fastevärde. 
  • Semlan3

Vad konstigt då att jag fick diagnosen då? Väldigt märkligt. Samt att bm sagt att många gravida faller ut på just fastesockret sedan de nya referensvärdena. 

EpicF skrev 2022-06-17 21:19:12 följande:
    Nej, varken diabetes eller gravid-diabetes baseras enbart på ett fastevärde.
  • EpicF
    Semlan3 skrev 2022-06-18 15:45:32 följande:

Vad konstigt då att jag fick diagnosen då? Väldigt märkligt. Samt att bm sagt att många gravida faller ut på just fastesockret sedan de nya referensvärdena. 

Nej, Varför skulle det vara märkligt? Läs istället vad jag skrev. 
  • EpicF
    Semlan3 skrev 2022-06-18 15:45:32 följande:

• Semlan3
    EpicF skrev 2022-06-18 16:45:15 följande:
    Det är märkligt eftersom du skriver att man inte får diagnosen enbart pga högt fastevärde när jag och flera andra gravida fått det. 
Svar på tråden Fastevärdet glukostest?