• Fri 17 Jun 2022 13:29
    9545 visningar
    37 svar
    -1
    37
    9545

    Lever på under existensminimum men har det bra ändå

    Om man kollar på mitt kontoutdrag kan man se att jag tillhör 1% av botten i samhället och kanske får soc-bidrag halva året och inget resterande månader. På papper kan jag alltså inte betala mina avgifter och levnadskostnad. Som tur är får jag lite hjälp av en gubbe så min hyra kan betalas iaf. Självklart finns en stress över avsaknaden av egen försörjning men jag blir inte längre uppgiven och deprimerad som förr. TS handlar inte om moral utan om hur sjukt det är att kunna ha det så bra som jag har det fast man är så socioekonomiskt långt ner i samhällsstegen.  

    Hur är det möjligt? Mitt liv är ju uppenbarligen ett bevis på att magi fungerar.

    Är mer eller mindre helt skuldfri. +100k i skulder borta  
    Kan göra vad jag vill eftersom jag inte jobbar. Har all tid i världen
    Har börjat ha blommor i vasar hemma
    Har samlat på mig resurser som är värdefulla men inte nödvändigtvis kostar så mycket (secret hack)

    Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären.

    Till frukost idag åt jag Leksand knäcke , 1 ägg. Lite smör o senap och toppa med lila tistelblad.  Knäcke är väl typiskt svenskt? Från flera hundra år sen när de hade knäckena på pinnar som än idag, vilket känns väldigt traditionellt.  Ägg är ju också en naturlig råvara som människor ofta haft tillgång till själva förr i tiden. Senap innehåller gurkmeja, kanel, ingefära, senapsfrön och andra nyttigheter o tistelbladen är liksom magin på mackan.

    Tror det kosta mig bara några kronor men jag är verkligen tacksam att kunna få äta så enkel och samtidigt unik mat. (Som finns här omkring och inte importerats och enbart skapats i fabriker) Det ökar faktiskt min levnadsstandard och perceptionen av min egna status.  Vilket adderar en viss lyxkänsla eller åtminstone en känsla av välstånd. Samt en känsla av oberoende och att känna sig resursstark även i det lilla.

    Det kanske inte låter särskilt imponerande. Men om man tar det lilla man har så kan det bli väldigt bra och det är däri som magin ligger nånstans. Sin egna upplevelse och inställning.

    Min har ju helt förändrats nu. Jag har det fortfarande bra fast jag lever under existensminimum.  Hur är det möjligt? Så otroligt mycket ligger i den egna inställningen, sitt fokus, att ju mer man ser värdet i saker desto mer berikad blir man. Och det är liksom sjukt att så mycket bara kan förändras med den egna inställningen trots "faktiska omständigheter". det är oförklarligt nästan.

    Hur lever ni gott med tom kopp?   En tom kopp ger ju ökade möjligheter att fylla på med något nytt... att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Ni andra som lever på existensminimum eller mindre eller mer har ni upplevt likande fenomen?

  • Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå
  • Kockob­ello
    Fri 17 Jun 2022 13:56
    #11
    Anonym (qqq) skrev 2022-06-17 13:50:05 följande:
    Äter du inget annat året om, än tistlar, maskros, kanske kirskål och sen när bären kommer plockar du blåbär, lingon, smultron. Du kokar te på tallbarr och kokar saft på fläder. Fångar du fisk i havet och lagar och föder upp egna höns så du får ägg - eller? 
    Nej men man borde. Tänkte mest på saker. Det behöver man i princip inget.
  • Fri 17 Jun 2022 14:59
    #12
    Att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Och det är vad jag håller på med och jag ser resultat.

    Rekommenderar andra att gör detsamma
  • Anonym (Lui)
    Fri 17 Jun 2022 15:03
    #13
    -3
    boudiccafan skrev 2022-06-17 13:29:29 följande:
    Lever på under existensminimum men har det bra ändå

    Om man kollar på mitt kontoutdrag kan man se att jag tillhör 1% av botten i samhället och kanske får soc-bidrag halva året och inget resterande månader. På papper kan jag alltså inte betala mina avgifter och levnadskostnad. Som tur är får jag lite hjälp av en gubbe så min hyra kan betalas iaf. Självklart finns en stress över avsaknaden av egen försörjning men jag blir inte längre uppgiven och deprimerad som förr. TS handlar inte om moral utan om hur sjukt det är att kunna ha det så bra som jag har det fast man är så socioekonomiskt långt ner i samhällsstegen.  

    Hur är det möjligt? Mitt liv är ju uppenbarligen ett bevis på att magi fungerar.

    Är mer eller mindre helt skuldfri. +100k i skulder borta  
    Kan göra vad jag vill eftersom jag inte jobbar. Har all tid i världen
    Har börjat ha blommor i vasar hemma
    Har samlat på mig resurser som är värdefulla men inte nödvändigtvis kostar så mycket (secret hack)

    Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären.

    Till frukost idag åt jag Leksand knäcke , 1 ägg. Lite smör o senap och toppa med lila tistelblad.  Knäcke är väl typiskt svenskt? Från flera hundra år sen när de hade knäckena på pinnar som än idag, vilket känns väldigt traditionellt.  Ägg är ju också en naturlig råvara som människor ofta haft tillgång till själva förr i tiden. Senap innehåller gurkmeja, kanel, ingefära, senapsfrön och andra nyttigheter o tistelbladen är liksom magin på mackan.

    Tror det kosta mig bara några kronor men jag är verkligen tacksam att kunna få äta så enkel och samtidigt unik mat. (Som finns här omkring och inte importerats och enbart skapats i fabriker) Det ökar faktiskt min levnadsstandard och perceptionen av min egna status.  Vilket adderar en viss lyxkänsla eller åtminstone en känsla av välstånd. Samt en känsla av oberoende och att känna sig resursstark även i det lilla.

    Det kanske inte låter särskilt imponerande. Men om man tar det lilla man har så kan det bli väldigt bra och det är däri som magin ligger nånstans. Sin egna upplevelse och inställning.

    Min har ju helt förändrats nu. Jag har det fortfarande bra fast jag lever under existensminimum.  Hur är det möjligt? Så otroligt mycket ligger i den egna inställningen, sitt fokus, att ju mer man ser värdet i saker desto mer berikad blir man. Och det är liksom sjukt att så mycket bara kan förändras med den egna inställningen trots "faktiska omständigheter". det är oförklarligt nästan.

    Hur lever ni gott med tom kopp?   En tom kopp ger ju ökade möjligheter att fylla på med något nytt... att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Ni andra som lever på existensminimum eller mindre eller mer har ni upplevt likande fenomen?


    Jag har bra lön men lever i närheten av  existensminimum ändå (frånsett mitt resande). Det är oerhört billigt att leva. Det enda som egentligen kostar pengar är nöjen och resor. 
    De som får dålig ekonomi får det för att de är lata beträffande ekonomi. 
  • Anonym (SEK)
    Fri 17 Jun 2022 15:14
    #15
    boudiccafan skrev 2022-06-17 13:29:29 följande:
    Lever på under existensminimum men har det bra ändå

    Om man kollar på mitt kontoutdrag kan man se att jag tillhör 1% av botten i samhället och kanske får soc-bidrag halva året och inget resterande månader. På papper kan jag alltså inte betala mina avgifter och levnadskostnad. Som tur är får jag lite hjälp av en gubbe så min hyra kan betalas iaf. Självklart finns en stress över avsaknaden av egen försörjning men jag blir inte längre uppgiven och deprimerad som förr. TS handlar inte om moral utan om hur sjukt det är att kunna ha det så bra som jag har det fast man är så socioekonomiskt långt ner i samhällsstegen.  

    Hur är det möjligt? Mitt liv är ju uppenbarligen ett bevis på att magi fungerar.

    Är mer eller mindre helt skuldfri. +100k i skulder borta  
    Kan göra vad jag vill eftersom jag inte jobbar. Har all tid i världen
    Har börjat ha blommor i vasar hemma
    Har samlat på mig resurser som är värdefulla men inte nödvändigtvis kostar så mycket (secret hack)

    Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären.

    Till frukost idag åt jag Leksand knäcke , 1 ägg. Lite smör o senap och toppa med lila tistelblad.  Knäcke är väl typiskt svenskt? Från flera hundra år sen när de hade knäckena på pinnar som än idag, vilket känns väldigt traditionellt.  Ägg är ju också en naturlig råvara som människor ofta haft tillgång till själva förr i tiden. Senap innehåller gurkmeja, kanel, ingefära, senapsfrön och andra nyttigheter o tistelbladen är liksom magin på mackan.

    Tror det kosta mig bara några kronor men jag är verkligen tacksam att kunna få äta så enkel och samtidigt unik mat. (Som finns här omkring och inte importerats och enbart skapats i fabriker) Det ökar faktiskt min levnadsstandard och perceptionen av min egna status.  Vilket adderar en viss lyxkänsla eller åtminstone en känsla av välstånd. Samt en känsla av oberoende och att känna sig resursstark även i det lilla.

    Det kanske inte låter särskilt imponerande. Men om man tar det lilla man har så kan det bli väldigt bra och det är däri som magin ligger nånstans. Sin egna upplevelse och inställning.

    Min har ju helt förändrats nu. Jag har det fortfarande bra fast jag lever under existensminimum.  Hur är det möjligt? Så otroligt mycket ligger i den egna inställningen, sitt fokus, att ju mer man ser värdet i saker desto mer berikad blir man. Och det är liksom sjukt att så mycket bara kan förändras med den egna inställningen trots "faktiska omständigheter". det är oförklarligt nästan.

    Hur lever ni gott med tom kopp?   En tom kopp ger ju ökade möjligheter att fylla på med något nytt... att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Ni andra som lever på existensminimum eller mindre eller mer har ni upplevt likande fenomen?


    Hur fick du +100k i skulder?
  • Fri 17 Jun 2022 15:16
    #16
    Anonym (Lui) skrev 2022-06-17 15:03:43 följande:
    Jag har bra lön men lever i närheten av  existensminimum ändå (frånsett mitt resande). Det är oerhört billigt att leva. Det enda som egentligen kostar pengar är nöjen och resor. 
    De som får dålig ekonomi får det för att de är lata beträffande ekonomi. 
    FL krånglar lite.  kunde inte citera tidigare inlägg

    TS handlar om mer om att det är sjukt att man kan ha det bättre än folk som tjänar mer och att välstånd inte nödvändigtvis behöver mätas i siffror /pengar. Och vilket perspektiv det ger på saker o ting.

    Så otroligt häftigt ju! Folk är så inrutade och behöver expandera vidderna över vad de faktiskt kan göra med sina resurser. Även det "lilla" de har så att säga... :p 
  • Anonym (SEK)
    Fri 17 Jun 2022 15:24
    #17
    boudiccafan skrev 2022-06-17 15:16:41 följande:
    FL krånglar lite.  kunde inte citera tidigare inlägg

    TS handlar om mer om att det är sjukt att man kan ha det bättre än folk som tjänar mer och att välstånd inte nödvändigtvis behöver mätas i siffror /pengar. Och vilket perspektiv det ger på saker o ting.

    Så otroligt häftigt ju! Folk är så inrutade och behöver expandera vidderna över vad de faktiskt kan göra med sina resurser. Även det "lilla" de har så att säga... :p 
    Jag levdde på nära excistensminimum under några år, det funkande bra men var inte det liv jag vill leva.
    Jag vill ha en egen bostad som jag hade kontroll över och slippa dela.
    Jag ville kunna bilda familj och ge mina barn en bra uppväxt.
    Jag vill kunna lägga tid på min hobby som jag pausat
    Jag vill kunna resa, uppleva ny kulturer och träffa människor
    Jag vill kunna åka och träffa släkten
    Jag ville kunna sova gott om natten och veta att om det blev något knas skulle jag ha råd att fixa det
  • Anonym (Lui)
    Fri 17 Jun 2022 15:46
    #18
    Kockobello skrev 2022-06-17 15:12:37 följande:
    De bara ska ha och ha.
    Bra exempel. Vatten är i princip gratis ur kranen och ger ett bra liv. Läsk kostar 10 kronor litern och ger ett dåligt liv.
  • Anonym (Lui)
    Fri 17 Jun 2022 15:50
    #19
    boudiccafan skrev 2022-06-17 15:16:41 följande:
    FL krånglar lite.  kunde inte citera tidigare inlägg

    TS handlar om mer om att det är sjukt att man kan ha det bättre än folk som tjänar mer och att välstånd inte nödvändigtvis behöver mätas i siffror /pengar. Och vilket perspektiv det ger på saker o ting.

    Så otroligt häftigt ju! Folk är så inrutade och behöver expandera vidderna över vad de faktiskt kan göra med sina resurser. Även det "lilla" de har så att säga... :p 
    Välmående handlar väldigt lite om pengar. Det är oerhört överskattatmed pengar. Nästan allt som ger riktig livskvalitet i livet är nästan gratis. Det mesta som ger riktig livskvalitet ger snarare pengar.
  • Anonym (Snögu­bbe)
    Fri 17 Jun 2022 16:11
    #20
    +1

    Vad äter du på vintern?

    Vad är det för gubbe som betalar din hyra?

    Vad gör du med all din tid när du inte har råd att göra något som kostar pengar?

    Hur har du råd med internet?

  • Anonym (eh)
    Fri 17 Jun 2022 16:26
    #21

    Din "medicin" är sånt du plockar i naturen? Nej, det låter inte som att du har det speciellt bra om du har det så illa att du inte ens har råd med medicin. 

    Vad är det för gubbe som betalar din hyra och varför? 

    Du kan göra vad du vill när du vill för att du inte jobbar? Nja, det kan du ju bara om allt du vill göra är gratis som att gå i skogen eller liknande. Du kan inte gå på bio, ta en öl med en kompis på krogen, spela gokart, gå på restaurang, åka utomlands, gå ut och fika, köpa hem kinamat, åka utflykter till andra städer, ta båten till en mysig ö osv. 

    Om du är en människa som inte strävar efter något mer i livet, inte vill göra karriär, bidra till ett bättre samhälle, skaffa partner, köpa hus, skaffa barn eller liknande kanske detta liv passar dig. Men få människor vill leva så. 

Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå