Inlägg från: Monsieur Venus |Visa alla inlägg
  • Monsieur Venus

    Är min sambo narcissist?

    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-06-22 11:25:18 följande:

    Nej vi har helt klart inte alltid en sund relation, det går mycket i vågor. 


    Jag är ingen psykolog och har inte den kunskapen att sätta en narcissist etikett på andra människor. Jag har däremot läst en del om narcissister som jag känner igen i mitt eget förhållande. Ovan punkter är bara en del av vad som händer i vardagen. 


    Kontrollerande beteende som att jag ska komma hem från jobbet en viss tid, vad jag ska lägga pengar på etc. Jag har ofta en känsla över att jag inte kontrollerar mitt eget liv

    Väcker mig när jag sover om exempelvis jag behöver dammsuga i huset eller annan syssla som att hänga tvätt

    Kommenterar vad jag äter och hur jag ser ut (i negativ form)

    Behov av mycket beröm. Om min sambo exempelvis har lagat mat, städat eller gett mig personliga råd så har jag alltid en känsla av att jag står i skuld ?För att min sambo har ställt upp på mig? Hjälp som jag oftast inte ber om

    Är vi hos vänner så får jag ibland höra saker som jag har sagt ?fel? eller hur tyst jag har varit

    Min sambo har väldigt svårt att ta kritik, även om det är konstruktiv kritik. Det blir ofta fokusflytt till att det är mig det är fel på.

    Berättat jag om något som jag tycker är jobbigt eller påverkas av så kan det vid ett senare tillfälle användas emot mig. 


    Berättar för mig vem ?jag är?

    Hotat med att göra slut flera gånger för att jag är så dålig på att bekräfta min sambo

    Har jag inte svarat tillräckligt snabbt på ett sms så får jag höra om det

    Min sambo tycker ofta synd om sig själv och det är alltid min sambo som har det ?värst?


    Växlar väldigt ofta mellan att vara otroligt kärleksfull och irriterad/arg på mig. 


    Blir jag ledsen över något min sambo säger till mig så blir jag kallad för känslig 

    Samma regler gäller inte för min sambo som för andra. Exempelvis ska alla andra vara noga med att hjälpa till att duka av när min sambo har lagat mat. När jag har lagat mat och ber om hjälp med avdukning så får jag ofta höra allt annat som min sambo har sysslat med.

    Det här är väl mer ett övergripande beteendemönster om min sambo och jag tycker inte att det är helt obefogat att jag frågar om det kan vara ett narcissistiskt drag. 


    Jag behöver bara någon att bolla det här med.


    Det behöver inte vara så att han har en personlighetsstörning, men läs på om covert narcissism eller hemlig narcissism. Om du vill bolla lite mer privata tankar och erfarenheter, så kan du skicka ett PM till mig.
Svar på tråden Är min sambo narcissist?