• adventads

    Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?

    (Alltså vanliga tunna pannkakor, ej t ex ugnspannkaka osv)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?
  • Anonym (ööö)

    Jag var barn på 70-talet och vi hade alltid lingonsylt. Hallonsylt och annat började jag nog inte använda förrän jag flyttat hemifrån och upptäckte att man kunde ha annat till. Mina föräldrar plockade lind och blåbär i skogen och det var den sylt man hade. Köpesylt åt jag nog inte förrän jag någon gång i tonåren fick det hemma hos en kompis, haha. 

    Idag äter jag bara hallon eller jordgubbssylt på pannkakorna. Lingonsylt känns som en svunnen tid. 

  • Themis

    Lingonsylt till tunna pannkakor med bacon är standard här, då är det mat.

    Äter man tunna pannkakor med annan sylt och grädde eller glass är det en efterrätt och serveras efter ärtsoppa.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • MrsPJ

    Har för det mesta jordgubbssylt till men har jag inget annat blir det nu lingonsylt med lite extra socker på och kan ibland tom tycka att det är godare eftersom det är syrligt. Annan sylt kan bli så sliskig. När jag var liten hade vi oftast drottningsylt. 

  • flygrl

    Kul med matdiskussioner!!! Solig


    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 17:41:47 följande:

    Ja, det var den enda sylten vi hade hemma när jag var barn. 

    Till både tunna pannkakor och ugnspannkaka med stekfläsk. 

    De andra sylterna ansåg mamma var för söta. 


    Hos oss kunde det inte va för sött. Till frukost åts det ofta söt sylt, honung eller Nutella på mackorna. Venezuelan style.
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 17:43:19 följande:
    Lingon med grädde påminner mig om strutar med lingongrädde som mamma gjorde ibland när jag var liten. Så galet gott. Måste göra det till min son snart! 
    Såna härliga lingongrädde-strutar gjorde en äldre svensk dam som jag och syskonen kallade/kallar farmor. Vi älskade det. Så smaskigt!
    Klart du måste göra såna till din son! Solig
    Themis skrev 2022-06-20 18:09:24 följande:

    Lingonsylt till tunna pannkakor med bacon är standard här, då är det mat.

    Äter man tunna pannkakor med annan sylt och grädde eller glass är det en efterrätt och serveras efter ärtsoppa.


    Lite som amerikanerna (US) som har både bacon och lönnsirap på sina pannkakor.
    Jag käkar som sagt sött på pannkakorna men så är jag ju däckad som fan efteråt. Blodsockret slår i taket.
    MrsPJ skrev 2022-06-20 20:03:59 följande:

    Har för det mesta jordgubbssylt till men har jag inget annat blir det nu lingonsylt med lite extra socker på och kan ibland tom tycka att det är godare eftersom det är syrligt. Annan sylt kan bli så sliskig. När jag var liten hade vi oftast drottningsylt. 


    Det va just syran kombinerat med sötman och grädden förstås jag gillade när jag nyligen provade lingonsylt på pannkakorna. Lingonsylt har ju en rätt frisk smak!
  • Anonym (Tjejen90)

    Testade en jul att ta vispgrädde, lingonsylt och krossade pepparkakor. Det var gott med tanke på tiden på året. 

  • Anonym (Switch)

    Bjuds jag på pannkaka äter jag som det bjuds. Är det sylt till är lingon oftast den som smakar minst sött, därför föredrar jag den.

    Gör jag pannkakor själv har jag aldrig sylt till, däremot bär och grädde. Lingonens syrlighet gillar jag, men hallon är annars favoriten.

    Har jag fläsk i eller till pannkakorna så struntar jag i bär och grädde och har istället smör till. 

  • lövet2

    Brukar äta fläsk och lingonsylt till (mina söner föredrar falukorv till). Sedan avrundar jag med en efterrättspannkaka som jag har jordgubbssylt och vaniljglass till.

  • Virriga Vera

    Jag äter pannkakor väldigt sällan och vill då ha blåbär eller hallonsylt. Lingonsylt äter jag aldrig till något, kan däremot ha i någon matsked i sås till söndagsstek. Blir en bra smakbrytning. Äter inte heller gele till mat.

  • Anonym (Trodde det var gott)

    Fick för mig att det var gott när jag var gravid. Lingonsylt eller rårörda lingon på allt.

    Men det berodde på att jag var gravid, för det där är inte gott alls. 

     

  • Anonym (Sofia)

    När jag var barn på 80-talet gjorde min farmor alltid tunna pannkakor med lingonsylt till mig. Det var normalt på den tiden att man åt pannkakor och lingonsylt.

    Sedan när jag var vuxen upptäckte jag hallon-, jordgubb-, drottningsylt var mycket godare till. Lingonsylt till pankakor tycker jag nu hör till en svunnen tid. Det smakar ok men med hallon eller jordgubbssylt blir det ju mycket godare.

  • Aniiee

    Inte lingonsylt, nej. När jag var barn var det hjortronsylt, pannkakssylt, drottningsylt eller fryst äppelmos som gälde i sylt-väg. I övrigt var det citron och socker, smör och socker eller kakao och socker. Någon enstaka gång glass.

    Idag är det smör och socker och kakao och socker. Eller för all del smör, kakao och socker.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2022-06-25 18:49:56 följande:

    Inte lingonsylt, nej. När jag var barn var det hjortronsylt, pannkakssylt, drottningsylt eller fryst äppelmos som gälde i sylt-väg. I övrigt var det citron och socker, smör och socker eller kakao och socker. Någon enstaka gång glass.

    Idag är det smör och socker och kakao och socker. Eller för all del smör, kakao och socker.


    Alltid intressant höra om dina kulinariska äventyr. Citron och socker skrev nån annan om och det ska jag som sagt prova. Men lägger du alltså smör på pannkakan och häller sen på kakaopulver och socker? Eller rör du ihop alla tre ingredienser till en sorts smet som du sen har på pannkakan?
Svar på tråden Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?