Inlägg från: Anonym (skillnad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skillnad?)

    Skillnad mrellan Stesolid och Diazepam?

    Som rubriken lyder. Är Stesolid orginal och Diazepam kopia?

    Stesolidtabletterna är mycket större i storlek trots samma styrka.

  • Svar på tråden Skillnad mrellan Stesolid och Diazepam?
  • Anonym (skillnad?)
    Anonym (Terry Leeen) skrev 2022-06-21 20:34:19 följande:

    Stesolid och Diazepam är väl samma läkemedel med aktiva substansen diazepam fast från två olika tillverkare. När diazepam först lanserades i mitten av 1960-talet var det under namnet Valium, som väl inte längre säljs, så det är ju i så fall det som är originalet.


    Så stesolid är också kopia?
  • Anonym (skillnad?)

    varför försvann Valium?

  • Anonym (skillnad?)
    jeanette02 skrev 2022-06-22 05:42:16 följande:
    I början på 2000 talet avtegistrerades det i Sverige. Läkemedelsföretaget Roche är det som stod bakom och  utvecklat och hade patent på diazepam under namnet Valium på 60-talet. På 80-talet när patentet gick ut så kunde andra läkemedelsföretag marknadsföra sina diazepammärken. Blev nog för dyrt att köra med just Valium för Roche då så många generiska preparat ploppar upp. 

    Läjemedelsnamnet just Valium från Roche finns kanske i andra länder kvar. Eller också inte.
    Men andra som skrivet redan här i tråden. Det verksamma ämnet är oavsett diazepam. 
    Kopior brukar i många fall vara mycket sämre än originalet.

    Även fast Stesolid inte är originalet så är jag rädd att kopian Diazepam är sämre än Stesolid. Har nyligen hämtat ut det sistnämnda och kan inte bedöma det ännu.
  • Anonym (skillnad?)
    EpicF skrev 2022-06-22 08:47:21 följande:

    Enda som kan skilja är se sk hjälpämnerna plus att det är olika tillverkarna.  Även priset kan skilja. Men annars är det samma preparat. 


    Det är många gånger extremt stor skillnad mellan original och kopia. Som dag och natt.
  • Anonym (skillnad?)
    EpicF skrev 2022-06-22 18:41:11 följande:
    Diazepam är dock inte en kopia... Sedan heter det synonymoteparat och inte kopia-preparar. 

    Ja, eftersom hjälpämnerna kan skilja så kan man reagera olika på olika synonympreparat. Men själva verksamma substansen är alltid samma.
    Eftersom Valium är originalet så är Diazepam en kopia.

    Det måste kännas surt för orginal-tillverkarna att dom förlorar sitt patent efter ett tag och andra företag kopierar deras läkemedel
  • Anonym (skillnad?)
    EpicF skrev 2022-06-22 18:41:11 följande:
    Diazepam är dock inte en kopia... Sedan heter det synonymoteparat och inte kopia-preparar. 

    Ja, eftersom hjälpämnerna kan skilja så kan man reagera olika på olika synonympreparat. Men själva verksamma substansen är alltid samma.
    det kan omöjligt vara samma, tror knappast att orginal-tillverkaren ger ut sitt recept på sitt läkemedel till konkurrernterna och dom som kopierar tummar säkert på kvaliten och det har jag märkt med flera mediciner.
  • Anonym (skillnad?)
    jeanette02 skrev 2022-06-22 19:32:14 följande:
    Generika är ingen skillnad så, bara olika tillverkare finns många läkemedelsbolag, utan DET är hjälpämnena kan vara olika. Oftast inga stora skillnader där heller utan läkemedel just tabletter har oftast likadana hjälpämnen. 

    Stesolid är det som använts i Sverige i väldigt många år nu. Alternativ är oftast Diazepam Pilum.
    Ibland kan det vara att man inte tål laktos t ex och då kollar man om det finns utan det hjälpämnet
    Tror inte du ska oroa dig. 
    Det brukar inte alls vara sämre i många fall med olika tillverkare, vad har du fått det ifrån? 
    Om du oroar dig så mycket ber du att man inte byter ut. Utan att istället förskrivs Stesolid av läk. Ej utbytbar. 
    Din inställning till bytet kommer troligtvis att påverka dig dessutom i negativ riktning. 
    jag baserar på min erfarenhet av kopior. det är stor skillnad på original och kopia, det säger sig självt.
  • Anonym (skillnad?)
    Anonym (E) skrev 2022-06-22 19:53:04 följande:

    Det är väl inte utbytesmediciner någon av dom utan två liknande mediciner.


    vad menar du?
  • Anonym (skillnad?)
    EpicF skrev 2022-06-23 16:18:45 följande:

    De är inte kopior utan synonympreparat till varandra. Dvs exakt samma läkemedel. Vill man ha en specifik tillverkare så fram be läkare skrivra åå receptet att se inte får bytas ut. 


    nej det är såklart inte exakt samma. Som sagt: Jag har märkt stor skillnad mellan original och kopior på andra läkemedel

    Apoteket påstod att Stesolid inte länge ingår i förmånen men att Diazepam gör det.. 
  • Anonym (skillnad?)
    Anonym (utbyte) skrev 2022-06-23 16:54:36 följande:

    Jag har också upplevt att utbytesmediciner alltid fungerar sämre. Jättekonstigt. Man kan tänka att det skulle vara psykologiskt, men även för ett av mina barn var det så. Vi fick gå tillbaka till läkaren och få ett nytt recept där hon skrev får ej bytas ut ungefär. Läkaren var så sur över apoteket som alltid håller på att byta ut preparat och sa att hon hade många erfarenheter av att utbytet inte funkar som originalet. Man kan verkligen fundera över varför. Det är ju samma aktiva substans? 

    Jag behöver inte receptbelagda mediciner ofta, men när jag gör det begär jag alltid att få det som läkaren har förskrivit. Det brukar bli ett antal besök på olika apotek tills jag hittar läkemedlet. Har man tur finns det en apotekare som hjälper en att leta efter var just den medicinen finns inne. Har man otur blir apotekaren sur fr att man inte vill ha det som de erbjuder som byte. Man får betala en mellanskillnad, men den brukar vara väldigt liten.

    Det har även hänt att de försöker mörka att de har originalet om det är svårt att få tag på generellt.


    Bra ord
  • Anonym (skillnad?)
    EpicF skrev 2022-06-23 16:55:35 följande:

    Det är samma läkemedel. Enda som kan skilja är hjälpämnerna. Men annars är det exakt samma läkemedel med olika tillverkare. 


    Du läser inte vad jag skriver. Vänligen gör det.
  • Anonym (skillnad?)
    jeanette02 skrev 2022-06-23 18:12:32 följande:
    Nej det säger mycket om din okunskap.
    Tycker du det är sådan skillnad ändå så ber du läkare på recept tillägga att det ska ej bytas.
    Sedan får du ibland beställa dina mediciner i tid, de kanske inte finns inne när du kommer till apoteket även om vi pratar ganska vanliga läkemedel nu. Plus att du får stå för kostnaden. Inte är inom förmån t ex. 
    Men det gör man ju givetvis om man då upplever att effekten är bättre av ursprungs tillverkarens läkemedel. 
    Det är inte STOR skillnad som du påstår heller. Utan det är minimala skillnader och ibland inga alls på tillsatsämnena i de generiska. 
    blir det inom förmån om läkaren skriver att det inte får bytas ut?
  • Anonym (skillnad?)
    jeanette02 skrev 2022-06-24 06:43:16 följande:
    Japp då ska det ingå. Då ska inte apoteken byta ut. Men det ska vara medicinskt motiverat. T ex allergi mot något hjälpämne, Det kan säkert vara lite olika, men ber man om det när det förskrivs så ska det inte vara ett problem. Tex att man har har upplevt sämre effekt. Även om det är ovanligt. Så är det ju ett skäl iallafall. 

    Men annars är apoteken skyldiga att byta ut till likvärdigt billigare läkemedel. Men man som kund måste inte köpa det. Men då ingår inte den extra kostnaden i högkostnadsskyddet.
    Jag har allltid fått Stesolid på förmån fram till nu. Nu påstod apoteket att det inte ingår i förmånen.

    Får se om Diazepam är likvärdig med Stesolid. För tidigt att yttra sig ännu. 
Svar på tråden Skillnad mrellan Stesolid och Diazepam?