• Anonym (Jag)
    Wed 22 Jun 2022 02:02
    3587 visningar
    11 svar
    11
    3587

    Jag börjar tro att han inte vill att jag ska lyckas

    I alla de år vi varit tillsammans har det varit han som strävat efter karriär. Jag har inte haft någon egen önskan om att satsa på något sånt, utan har varit mest intresserad av att spendera mycket tid med barnen. De är däremot så stora nu att de inte behöver mig tillgänglig på samma sätt.

    Senaste tiden har jag börjat få väldigt mycket uppmärksamhet för mitt jobb och spås en stor framtid inom det. Detta tycks provocera min man som jag upplever försöker trycka ner mina insatser. I början var han glad, men senaste tiden har han upprepade gånger ifrågasatt min kompetens. Han kallar mig för högfärdig om jag uttalar mig det minsta positivt om det jag åstadkommer och påstår saker i stil med att jag inte är redo för det här, alltid med orden att han "bara bryr sig om mig".

  • Svar på tråden Jag börjar tro att han inte vill att jag ska lyckas
  • Anonym (Förän­dring)
    Wed 22 Jun 2022 07:04
    #1
    -1

    Det låter som att han har varit nöjd med hur det fungerat i alla år, och nu reagerar på förändringen. Det är väldigt bekvämt att fortsätta i samma spår, och jobbigt att behöva ändra på sig. Om det är medvetet han trycker ner dig, eller om han faktiskt tror han månar om dig, är svårt att säga som utomstående. Har du berättat hur du upplever hans kommentarer? Hur reagerar han på det?

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Wed 22 Jun 2022 07:56
    #2
    Anonym (Förändring) skrev 2022-06-22 07:04:33 följande:

    Det låter som att han har varit nöjd med hur det fungerat i alla år, och nu reagerar på förändringen. Det är väldigt bekvämt att fortsätta i samma spår, och jobbigt att behöva ändra på sig. Om det är medvetet han trycker ner dig, eller om han faktiskt tror han månar om dig, är svårt att säga som utomstående. Har du berättat hur du upplever hans kommentarer? Hur reagerar han på det?


     


    Jag har tagit upp det några gånger ja, men han blir bara arg och säger att det bara sitter i mitt huvud etc. Att jag borde förstå hur han menar osv.

  • Wed 22 Jun 2022 08:06
    #3
    +2

    När han ifrägasätter kompetens eller om du klarar det så håll dig lugn men fortsätt fråga: hur menar du nu? 


    Låt honom inte komma undan med att släng ur sig saker utan att förklara. Ofta hjälper det om personen måste utveckla sina resonemang och märker att det inte får utan att vara elak.

  • Anonym (Förän­dring)
    Wed 22 Jun 2022 08:19
    #4
    Fiona M skrev 2022-06-22 08:06:33 följande:

    När han ifrägasätter kompetens eller om du klarar det så håll dig lugn men fortsätt fråga: hur menar du nu? 


    Låt honom inte komma undan med att släng ur sig saker utan att förklara. Ofta hjälper det om personen måste utveckla sina resonemang och märker att det inte får utan att vara elak.


    Håller med om det här! Hur ska du kunna gissa vad han menar, TS, om han inte förklarar?!

    Om det inte löser sig när han har haft lite tid att vänja sig vid den nya situationen, så är det kanske läge för parterapi. Eller att du själv går till tex en kurator (kan finnas via företagshälsovården) för att få hjälp att reda ut hur du ska tänka och bemöta honom.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 22 Jun 2022 08:28
    #5

    Ja ts, men det här är något som funnits inom honom hela tiden bara att han inte har behövt känt sig hotad eller vad det är tidigare. Nu när du får uppskattning trycker han ner dig. Det är väldigt fult gjort!

    Ni måste prata om det här, berätta hur det får dig att må, dessutom att du så klart vill ha en stöttande partner! Kan han inte ändra sin attityd så får man inse att han är ett svin och fundera på om man vill leva med en sån person.

  • Anonym (A)
    Wed 22 Jun 2022 18:54
    #6
    Fiona M skrev 2022-06-22 08:06:33 följande:

    När han ifrägasätter kompetens eller om du klarar det så håll dig lugn men fortsätt fråga: hur menar du nu? 


    Låt honom inte komma undan med att släng ur sig saker utan att förklara. Ofta hjälper det om personen måste utveckla sina resonemang och märker att det inte får utan att vara elak.


    Håller med
  • Wed 22 Jun 2022 19:31
    #7
    +1

    Precis som tidigare skribent skriver så be honom utveckla sina påståenden han slänger ur sig.

    Tyvärr är det en del män som inte fixar starka kvinnor.
    En bra livskamrat glädjs åt sin partners framgång.
    Det är något att fira och inte ifrågasätta och raljera över.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Thu 23 Jun 2022 02:15
    #8

    Saken är den att han inte har några problem alls med att förtydliga sig och då låta precis lika förminskande igen. Han ser helt enkelt inga fel i det han säger. Han tycker att han har rätt och så är det med det.

  • Thu 23 Jun 2022 16:52
    #9

    Då säger du att du inte håller med och avslutar diskussionen. Börjar prata om annat. Sluta prata med honom om dina framgångar, ta det med andra. Det är tråkigt att det ska behöva bli så, men är han en bra man i övrigt, kan det kanske få honom att vakna. Om du utesluter honom från delar av ditt liv pga hur han bemöter dig. Han vill väl behålla dig? 

  • Anonym (slipa­d)
    Sat 25 Jun 2022 14:24
    #10
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-23 02:15:52 följande:

    Saken är den att han inte har några problem alls med att förtydliga sig och då låta precis lika förminskande igen. Han ser helt enkelt inga fel i det han säger. Han tycker att han har rätt och så är det med det.


    Saken är nog den att han vill trycka ned dig. Du tar mer plats än vad han tycker att du borde. 
    Vill han inte att du blir framgångsrik och går om honom i lön? Eller är det så att din position blir viktigare än hans? 
    Han var säkert supernöjd med er position i familjen...men den urlakades när du kan stiga i dina grader. 

    Kan du leva med att han är avundsjuk och ogin? Han ser inga fel hos sig själv men vill gärna påpeka andras fel?!! Psykovarning!!

    Ingen normal man skulle se sin kvinna som ett hot! De skulle hylla den kvinnan som faktiskt följer sin dröm och blir precis det hon vill. 
    Detsamma gäller kvinnan hon accepterar att mannen följer sin dröm. VARFÖR gäller inte det omvända??

  • Anonym (Små män)
    Sat 25 Jun 2022 14:39
    #11

    Min man var likadan. Han var något år äldre så när han började plugga försörjde jag oss på mitt lagerjobb. Han fick genast ett välbetalt jobb efter sin utbildning och det var min tur att börja plugga. Han hade sluppit studielån då jag betalat alla utgifter och satt över 3000 kr som fickpengar år honom. Jag fick istället fråga om pengar varje gång jag hade en utgift, tröttnade efter ett halvår och to studielån sen. Han hade inte behövt sommarjobba eftersom jag oavsett tid på året tig räkningarna. Han krävde 50/50 utanför terminaena så jag jobbade alla lov. När jag var klar fick jag ett ganska ordinärt betalt jobb och fick jobba upp mig under några år. Jag fick ta ett lån för att skaffa bil och så betalade jag ju tillbaka på studielånet. Han verkade nöjd så länge som jag hade det lite motigt ekonomiskt. Sen kom vändningen. Hans bransch har höga ingångslöner men dålig löneutveckling, min tvärtom. Plötsligt en dag var billånet tillbakabetalt och jag tjänade mer, började få bonusar etc. Då blev han elak. Från att tidigare ha nöjt sig med att nedvärdera mig på grund av min sämre inkomst blev det mer och mer personligt. Jag var för fet/för smal, solade för mycket/var för blek, var för tanig/för vältränad och mycket annat, ingenting jag gjorde dög. Han kände sig hotad av att ha en partner som inte var beroende av honom helt enkelt. Jag tröttnade ju såklart och nu mobbar han sönder en ms-sjuk flerbarnsmamma som kämpar med varenda krona och tvingar henne att pendla till honom på barnfria veckor, trots att han har bättre bil, råd och mer fritid. Kallar henne golddigger om hon mot förmodan går med på att bli bjuden på minsta lilla. Han har miljoner på kontot...

Svar på tråden Jag börjar tro att han inte vill att jag ska lyckas