Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

    Fetma och fettfobi

    fornminne skrev 2022-06-23 15:24:49 följande:

    Någonstans måste vi ju fråga oss varför så många fler höll sig hyfsat smala och hyfsat sunda så sent som för 30 - 40 år sen. Varför är det så mycket jobbigare nu? Man måste varken vara trådsmal eller vältränad, man måste inte bara äta nyttigt och man får njuta av livets goda. Men vad är det som gör att så många fler tappar kontrollen idag? Att fetma har blivit vanligare och mer normaliserat, betyder inte att det är sunt. Ja, det finns andra hälsorisker också. Men riskerna med övervikt, särskilt kraftig övervikt, är kända sen länge. Ändå fortsätter det bara. 


    Mycket av det där kan förklaras av att vi blivit digitala och allt vi behöver finns i ett knapptryck hemma i soffan. All den nyttiga vardagsmotion alla ägnade sig åt finns liksom inte längre. Allt fanns inte heller tillgängligt på samma sätt som idag. För 25-30 år sedan var det stängt på söndagar och röda dagar och nattöppna kiosker och mackar var ovanligt och utbudet av "fast good" sträckte sig möjligen till en fabrikspackad renklämma och en Pucko.. 
  • Fjäril kär

    Jag tycker väl att det på sätt och vis har blivit snedvriden syn på det där med fetma, hälsosam vikt och smalhets...

    Å ena sidan är det inte hela världen att ha ish 5 kg övervikt men å andra sidan är det många som fatshamear dessa och tycker det är samma sak som ohälsosam fetma och sjukligt fet.. Vilket jag inte får ihop. En normalviktig människa anses fet och smalisar hyllas fast dom kan vara sjukt ohälsosamma. Jag ser inte riktigt vad som är hälsosamt med att äta kokt kyckling utan salt 2 gånger om dagen 7 dagar i veckan och dricka proteindryck resterande tid. Inte ens elitidrottare lever så sjukligt.. 

Svar på tråden Fetma och fettfobi