• Anonym (trött­)
    Tor 23 jun 16:42
    2282 visningar
    27 svar
    27
    2282

Jag är så trött på löneökningshetsen

Ja, kontroversiellt, kanske. Men här är grejen: Det spelar ingen roll hur mycket vi tjänar, vi kan inte klona oss ändå! Och det vi behöver är ju inte mer pengar, utan fler händer. Mer personal. Och i åratal har de sagt att om vi höjer lönerna så får vi mer personal får då vill folk jobba. Men det har ju inte hänt. Det är en falsk bild av läget. Folk ratar inte våra yrken pga lönerna utan pga arbetsmiljön, som beror på att vi har för lite personal. Det är en ond spiral som löner inte kan hjälpa, bara ökad personlastyrka. Ändå fortsätter alla att ropa på mer lön istället för på fler händer.

• Svar på tråden Jag är så trött på löneökningshetsen
  • Tor 23 jun 17:02

Nu är du lite ospecifik i din inledning men jag får anta att detta gäller vården.

Vilka är det du vi anställa då? Om inte tillräckligt många är intresserade av att studera till SS, och några till droppar av under och efter utbildning, just för att det inte är värt det. De kan göra något annat, få samma, eller bättre betalt, men arbeta vanliga tider, stressa mindre, och kunna ha ett vanligt liv med vänner och familj.

Om det inte finns tillräckligt med sökande, var går du då?

• Tor 23 jun 17:08
    PH76 skrev 2022-06-23 17:02:18 följande:

Nu är du lite ospecifik i din inledning men jag får anta att detta gäller vården.

Vilka är det du vi anställa då? Om inte tillräckligt många är intresserade av att studera till SS, och några till droppar av under och efter utbildning, just för att det inte är värt det. De kan göra något annat, få samma, eller bättre betalt, men arbeta vanliga tider, stressa mindre, och kunna ha ett vanligt liv med vänner och familj.

Om det inte finns tillräckligt med sökande, var går du då?

Håller med. Lönerna måste upp för att statusen på jobbet ska öka så att fler söker sig till branschen.
  • Anonym (hands­up)
    Tor 23 jun 17:32
    +1

Jag valde att inte utbilda mig till sjuksköterska eftersom jag inte ville spendera livet i en så tuff bransch med så sketen lön. Så bättre löner kan ge fler händer. Men självklart räcker det inte bara att höja lönerna. Hela vårdsystemet skulle behöva omorganiseras och arbetsmiljön måste bli bättre. 

Men "fler händer" är inte riktigt ett svar för det finns en anledning till att händerna inte finns där. Så att bara anställa fler löser inte problemet, det är som att sätta ett plåster på en läckande båt.

• Tor 23 jun 17:37

Har dom inte sänkt kraven på sjuksköterskeprogrammet så att fler ska klara studierna, precis som för poliser? Eller har jag fått detta om bakfoten? Tror det är helt fel väg att gå i sådana fall. Blir ju lågstatus redan där.

• Anonym (Y)
    Tor 23 jun 17:43
    Kockobello skrev 2022-06-23 17:37:28 följande:

Har dom inte sänkt kraven på sjuksköterskeprogrammet så att fler ska klara studierna, precis som för poliser? Eller har jag fått detta om bakfoten? Tror det är helt fel väg att gå i sådana fall. Blir ju lågstatus redan där.

Nej, det tror jag inte. Vet inte hur antagningskraven ser ut iofs men det är nästan svårare att komma igenom idag än för 10 år sedan. 
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Tor 23 jun 18:03
    Anders 386 skrev 2022-06-23 17:08:19 följande:
    Håller med. Lönerna måste upp för att statusen på jobbet ska öka så att fler söker sig till branschen.
    Hur hög lön tycker du att sjuksöterskor ska ha då?

Jag var ospecifik för att det gäller många branscher.
  • Tor 23 jun 18:07

Lönerna behöver knappast öka.

www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/

• Anonym (trött­) Trådstartaren
    Tor 23 jun 18:11
    Kockobello skrev 2022-06-23 18:07:42 följande:

Lönerna behöver knappast öka.

www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/

Precis. Men ändå är det alltid det som folk tror är lösningen. Sjuksyrror tjänar rätt bra nuförtiden, men det verkar ofta som att folk jag pratar med inte förstått det. 

Däremot andra yrkesgrupper med samma problem kan behöva lite lönelyft men inte på bekostnad av att anställa fler.
  • Anonym (Tina)
    Tor 23 jun 18:11
    +1

Arbetsmiljön måste förändra, även sättet vi behandlar äldre och sjuka. 

Hjälper inte att betala ut höga löner om folk inte orkar arbeta mer än några år i yrket pga stress, dåliga scheman samt oförstående chefer. 

• Tor 23 jun 18:12
    Anonym (trött) skrev 2022-06-23 18:11:02 följande:
    Precis. Men ändå är det alltid det som folk tror är lösningen. Sjuksyrror tjänar rätt bra nuförtiden, men det verkar ofta som att folk jag pratar med inte förstått det. 

Däremot andra yrkesgrupper med samma problem kan behöva lite lönelyft men inte på bekostnad av att anställa fler.
    Ja det är förvånansvärt bra betalt, skulle behöva sänka lönerna och istället anställa fler.
Svar på tråden Jag är så trött på löneökningshetsen
Logga in
Bli medlem