Inlägg från: Anonym (Bäst före....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bäst före....)

    Fråga till er män om sex och det visuella?

    Tänker ni män bara att ni ska ligga, ligga, ligga hela livet så länge tills ni trillar av pinn? Får ibland det intrycket när man läser mäns trådar både här och på andra forum. Finns det nån gräns för er när män och människor blir för oattraktiva för att ha sex med? Alltså inte pga övervikt och liknande, utan pga att man blir för gammal och fysiskt motbjudande att ha sex med?

    Hade denna diskussion med några kvinnliga bekanta för en tid sen och flera ansåg att det redan hamnat där runt klimakteriet alltså runt 50.

    Att de inte kände intresse för sex och kärlek pga att de inte gillade hur deras kroppar längre såg ut och var rädda för att att de såg gamla och oattraktiva ut särskilt när kroppen var i rörelse och sexuella situationer.

    Själv anser jag nog att man blir rätt sexuellt oattraktiv runt 45-50 generellt med vissa undantag.Vissa har ju mer tur med att ha spänstig hud längre och hålla formen.

  • Svar på tråden Fråga till er män om sex och det visuella?
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Micke) skrev 2022-06-23 21:37:04 följande:
    Alltså sex har inget att göra med hur kroppen ser ut. Har fortfarande sex med min fru, jag är 60 år och hon är 57 år. Vi tränar och har normalvikt, men självklart ser man inte som när man var 25 år längre. Men kärleken till min fru gör henne attraktiv i mina ögon.
    Där är vi nog olika. För min del är utseendet jätteviktigt för att tända sexuellt och faktiskt speciellt det ungdomliga utseendet sorgligt nog.

    Nu är ni ju inte speciellt gamla utan på gränsen men hur tänker du kring kroppar som har sex när de är 70-80-90. Finns det nån gräns där när man känner TACK MEN NEJ eller vad tror du? Eller räcker kärlek hur långt som helst och gör det visuella oviktigt?
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Mindre sexig med åldern) skrev 2022-06-23 21:47:51 följande:

    Jag ser det som att kroppen blir mindre sexig med åldern, men mindre sexig betyder ju inte att den är osexig.

    En vältränad, atletisk, slank tjej på 20 ser självklart sexigare ut än en kraftigt överviktig fyrabarnsmor med åderbråck på 65. Men bägge är mer än tillräckligt sexiga för att jag skall vilja ha sex med dem. Sexigheten minskar, men den försvinner inte.


    Vi kom lite bort från frågan känner jag. Jag är mest nyfiken på hur män ser på sig själv snarare än på kvinnor. Finns det nån gräns för dig i ålder och utseende när du som man troligen inte kan se på dig själv som attraktiv och sexuell längre. Så att någon vill ligga med dig alltså?

    Jag tror kvinnor är mer kritiska till sig själv och sitt åldrande än män men jag kan ha fel?
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Man) skrev 2022-06-23 22:07:01 följande:

    Jag tycker generellt sett att män ofta åldras bättre än kvinnor. Många kvinnor rasar rejält efter 50, medan fler män försöker sig på att hålla det fysiska förfallet på avstånd.

    Nu är jag inte där än, men visst kommer man tycka att man åldrats tillslut och inte har i närheten av samma attraktionskraft kvar. Men jag tror ändå att man kommer vilja ha sex, så man kanske bortser från egna brister och försöker ändå.

    Det är ofrånkomligt att vi blir mindre attraktiva med åren.

    En viktig slutkläm. Nu pratar jag bara utifrån den fysiska och sexuella delen. Om vi pratar partnerskap och förhållanden så finns det många andra faktorer som spelar roll.


    Vilket bra och nyanserat svar!

    Kvinnor rasar mycket i förhållande till hur de såg ut tidigare i sina yngre dar, men jag kan inte hålla med om att de rasar så mycket jämfört med jämnåriga män.

    Kvinnor har ju som bonus smink och smickrande frisyrer och större variation på kläder som kan få dem att se attraktiva ut på fler sätt. Men till männens fördel är det ofta deras självförtroende. Att de faktiskt många gånger är immuna mot sin egen fulhet, vilket gör att de blir mindre fula på ett sätt.

    Kvinnor är för hårda mot sig själv ofta fast de inte alltid behöver. Samhället behandlar ju knappast män och kvinnor likvärdigt så inte så konstigt iofs.

    Tror du har rätt att man kommer till en punkt då man knappt klarar se sig själv naken och än mindre i sexsammanhang. Kärlek och osexuell intimitet å andra sidan är ju bestående och kan nog ge mer på ålderns höst.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Micke) skrev 2022-06-23 22:29:54 följande:
    Om man tänker som du, så är ju frågan vem som ska sex med någon som 75 år. Självklart kommer jag och min fru ha sex även om 10 år. Ja, kärleken till en människa gör henne vacker och attraktiv. 
    Ja  det har jag mycket svårt att få ihop. Att man kan tända och drömma om sex kan jag förstå men inte att man klarar den fysiska upplevelsen och med jämnåriga. Jag är helt oförmögen att se äldre som sexuella tyvärr. Vet inte vad det beror på? Men alltså detta är inte samma sak som att de är attraktiva eller inte kan vara vackra vilket jag tycker att många är. Vissa blir också vackrare på utstrålningen som äldre.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-06-23 22:41:04 följande:
    En fråga:
    Är du man?

    Ja, det är vanligt att kvinnor är ungdoms- och utseendefixerade.
    Det ser man på alla kvinnor som ogillar när män tänder på yngre tjejer.
    Kvinnor har en annan acceptans när det gäller dom själva, och tända på yngre killar.
    Jag var kär i en 20 år yngre tjej. Många kvinnor här svarade att jag var patetisk.
    Män tror att dom blir yngre om dom träffar yngre tjejer. Jag vet hur gammal jag är.
    Men jag ser yngre ut än vad jag är.
    Inbillning. Det är vanligt att män överskattar sin attraktionskraft, anser kvinnor.
    Okej men nu handlar ju tråden om hur män ser på sitt get åldrande? Inte denna ramsa en gång till. Svara istället på frågan och härled den till dig själv.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Man) skrev 2022-06-23 22:39:52 följande:
    Jag vet att fler faktorer än utseende spelar roll i en relation. Men jag tror att alla, oavsett ålder, tycker ungdom och skönhet är attraktivt. Personlighet och personkemi är superviktigt i ett förhållande, men om du kunde välja en fin kvinna att ha sex med framför din rynkiga 75åring så hade du gjort det.

    Det är den hårda sanningen. Att man inte pratar om detta handlar mer om sociala färdigheter, man är helt enkelt inte så ärlig.

    Jag tycker Tecum uttryckte det bra:

    Att man rent objektivt blir mindre attraktiv kompenseras av att jämnåriga partners också är mindre attraktiva.
    Mycket bra perspektiv du tar upp. Jag tror svaren blir så olika beroende på om man ställer frågorna till någon som är singel i medelåldern och måste validera sig själv och den nya omvärlden och vem de ska tända på, än om man åldras med samma person man träffade som ung. Jag har hört flera äldre män så himla urgulligt uttrycka sig att deras fru minsann är vackrare nu vid 70-80 än när de träffades som 20-åringar och bara blir snyggare. Men frågan är hur objektiva de är och hur mycket de verkligen tänder på kroppen, och inte bara talar utifrån kärleken och ett slags fysiskt beroende. Jag har faktiskt aldrig hört nån kvinna säga så om sin man. Tyvärr är äldre människors sexliv ganska mycket en hemlighet då få pratar om det, kanske för att de inte känner sig berättigade till sin sexualitet pga samhällets syn på åldrandet och att det på nåt sätt är äckligt,  så man har ju ingen aning om de ens har sex majoriteten av dem?

    Jag önskar att fler vågade prata om det och bemöta det fysiska åldrandret. Kanske hade det blivit avmystiferat då och kanske fått en naturlig roll i debatten.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Man) skrev 2022-06-23 22:59:17 följande:

    Vi män är programmerade att vilja ha sex med kvinnor under deras fertila år. Efter klimakteriet tappar dom flesta kvinnor den sexuella attraktionskraften.

    Men vi män blir också gamla, grå.. får hår där vi inte ska ha det och tappar det där vi vill ha det. Fjongen blir inte lika fjongig mm.

    Personlighet och en annan typ av partnerskap blir såklart viktigare och även rimligare med åren.


    Jo så må det vara. Men även om ni är programmerade så kan ju även ni bli motbjudande för det andra könet och ha ett bäst fre datum. Vad jag är mest nyfiken på är om mäns sexualitet påverkas av hur pass attraktiva ni känner er när ni ser er i spegeln?

    Omvärldens blickar tex är ju ett tecken på om man upplevs attraktiv Det kommer ju en dag då de kanske inte blir lika frekventa som när man var ung och då upplever ju många kvinnor texatt deras självförtroende sjunker och hur de ser på sig själv. Förut har de kanske gett upphov till visuell åtrå hos många olika män i olika åldersgrupper, men så blir de osynliga över en natt. Sådant borde ju också drabba män tänker jag, tex när de tappar hår, får mage, tappar spänst i huden, påsar under ögonen o dyl.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Mindre sexig med åldern) skrev 2022-06-23 23:20:32 följande:
    Jag behöver inte kunna se mig själv som attraktiv för att kunna vara sexuell. Om ingen vill ligga med mig tar det inte bort min sexualitet, bara möjligheten att få utlopp för den.

    Jag är oerhört kritisk till mig själv och mitt åldrande, jag ser ärligt talat ut som fan. Jag var riktigt ful som ung och nu är jag ännu fulare. Hur någon kvinna någonsin har velat ha sex med mig är för mig en gåta. Men det påverkar inte min sexualitet det heller. Jag tror inte jag hade tänt på mig själv även om jag var snygg, det är kvinnor som tänder mig så mitt eget utseende blir helt irrelevant för min sexualitet. Skulle jag sett bra ut hade jag fått mer utlopp för min sexualitet, men sexualiteten är ändå densamma. 
    Intressant att läsa och väldigt annorlunda perspektiv från mitt eget.

    Jag kan förstå att man har en sexualitet oavsett hur man upplever sitt utseende, men när den riktas mot någon annan och huruvida jag kan ta emot åtrån eller den andres lust påverkas mycket utifrån min egen upplevelse av mig själv. Om jag tycker att jag själv är attraktiv och sexig blir jag troligen en väldigt häftig sexpartner mot om jag inte tycker det. Jag blir då istället upphängd på mitt eget utseende och kan varken njuta eller ge njutning ohämmat.

    Jag har undrat länge om män var befriade från den typen av känslor, om  de var mycket friare än oss kvinnor, där de flesta jag talat med styrs utifrån sin egen självbild i mycket, Sexualiteten är för många kvinnor väldigt separerad och är beroende av självbild och i viss utsträckning yttre bekräftelse varför många också tappar den i relationer och slutar vilja ha sex.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Mindre sexig med åldern) skrev 2022-06-24 00:03:45 följande:
    Om jag vill ha sex med dig, men inte du med mig, så ändrar inte det att jag vill ha sex med dig, skillnaden är att vi inte kommer ha det eftersom du inte vill. 

    Där tror jag skillnaden kanske ligger, att din sexualitet dör med min på det sättet (om vi vänder på det och säger du vill ha sex med mig, jag vill inte ha sex med dig, då slutar du vilja ha sex med mig eftersom jag inte finner dig attraktiv så slutar jag vara attraktiv). Min attraktion till dig dör inte för att du saknar attraktion till mig, där tror jag det finns en könsskillnad. Inte helt överensstämmande med kön, finns säkert män som funkar som kvinnor med det och vice versa, men skulle gissa på att det vanligtvis är så.

    Du behöver kunna tända på dig själv, finna dig själv attraktiv och att den du vill ha sex med också vill ha sex med dig. Jag kan väldigt enkelt fantisera om kvinnor som aldrig skulle vilja ta i mig ens med tång. Så min sexualitet dör inte för att jag finner mig själv osexig. 
    Men ta då i beaktande att jag verkligen hade velat ha sex med dig och visat det, hade då inte detta påverkat din självkänsla och syn på din egen kropp och attraktivitet? Kanske t o m så att din åtrå ökat och blivit mer tvådimensionell?

    Ett annat exempel, tänk om du visste att någon du till trots idkade sex med inte tände på dig, hade då inte din sexualitet påverkats, till skillnad från om du hade haft sex med någon som verkligen åtrådde varje millimeter av dig?

    Jag kan precis som du tända lika starkt på någon även om de inte är intresserade av mig, men jag skulle aldrig klara ha sex med dem under såna förutsättningar eftersom det skulle påverka min självkänsla så mycket att det hade gjort mig impotent för att ta en liknelse. Skammen och äcklet över min egen oattraktivitet och otillräcklighet hade dödat lusten helt.

    Så JA, jag kan bara njuta av sex med en annan människa om jag vet att de åtrår mig, vilket är något man inte kan fejka enligt mig. Jag skulle t ex aldrig kunna köpa sex pga skammen jag hade känt.

    Men fantisera gör jag hela tiden och skamlöst dessutom i min hemlighet över både ålders och könsgränser.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (tjej) skrev 2022-06-23 23:56:00 följande:
    Förlegade fördomar oxå här som får stå oemotsagda. Nej de mycket äldre väninnorna till mig som betraktats som skönheter i sin ungdom bibehåller sin självkänsla och sitt självförtroende oxå som äldre. Ingen av dem har varit i närheten av en kris... Dem står istället deras yngre döttrar för. Plus väninnornas dito äldre män.
    Jag emotsäger dig här eftersom jag inte alls känner igen mig i den kvinnobilden du målar upp
    Det ser väldigt olika ut hos kvinnor hur de möter raset, Jag har en hel del vänner som levt med samma man i herrans massa år och som aldrig varit vackra som verkar ha klarat klimakteriet betydligt bättre än några av dem som varit enastående vackra hela livet och fortfarande är i medelåldern och äldre. De största faktorerna jag noterat som spelar roll för hur man klarar åldrandet är ekonomiskt trygghet, stark yrkesidentitet, bra relationer, kreativitet, och att vara behövd och älskad ofta av barn och barnbarn. Många kvinnor som saknar flera av dessa bitar verkar i större grad förlita sig på sin skönhet och känna större osäkerhet kring sin självbild när det ungdomliga och sexuellt iögonfallande försvinner. Så jag tror du generaliserar enormt och bygger din tes på väldigt snäva grunder, möjligen rör dig i väldigt homogena kretsar, typ övre medelklass eller akademiker och kvinnor som lever tryggt i sina relationer, ohotade från sexualisering och validering.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Man) skrev 2022-06-23 23:04:52 följande:
    Haha, ja ? åldringar som pratar sex. Det hade säkert varit ett roligare program än ex. Naked attraction 
    Ja verkligen. Kom på att jag sett ett sådant för inte så länge sen. Danskt naturligtvis, mycket bra var det och flera av dem var väldigt sexuella upp i hög ålder, flera med betydligt yngre partners vilket kanske var lite missvisande i denna fråga.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-06-24 07:28:50 följande:
    För mig är det ingen ramsa, utan nåt som hände mig i irl. Som betydde nåt för mig. Jag hade inte känt så för nån på många år.

    Kvinnor tycker inte att män ska tro att unga tjejer vill ha dom. Speciellt med tanke på hur han har åldrats så mycket, jämfört med jämnåriga killar hon kan träffa istället.
    Det är typiskt män. Så patetiska, inbillar sig en massa.
    Senare träffade jag en ännu yngre tjej, som ville ligga och sa att jag var fin i kroppen.

    Inbillning, tänker dom flesta kvinnor när dom läser det.
    Bara nåt som jag hittar på.
    Ser att du undviker sakfrågan hela tiden. Denna diskussionen får du ta nånannanstans men inte här...ännu en gång och förstöra en tråd.

    Hur känner du inför ditt eget åldrande var frågan och hur detta, din syn på din egen kropp kommer påverka din lust till sex som äldre.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Micke) skrev 2022-06-24 11:53:35 följande:

    En anledning till att de inte pratar om det kan ju vara att de får höra, av dig t ex, att det de säger inte stämmer. 


    Kärlek föder attraktion, samt även självförtroende och inre säkerhet. Vi är båda medvetna om hur vi ser ut, att ert finns yngre snyggare kroppar, men vi är stolta över våra kroppar och jämför oss inte med andra. Att min fru vill ha mig är väldigt sexigt, mer sexigt än att sukta efter en 25-åring som tycker jag inte är tillräckligt ung. 


    Jo, det kan jag förstå, men samhällets syn präntar ju in skam och osäkerhet på flertalet områden i livet och det vet man ju om på en omedvetet plan. Kvinnors åldrande särskilt är ju ett av dem, där ungdomen till varje pris ska bevaras för att ha ett sexuellt värde. 
    Jag tror inte alla klarar av att stå emot så självsäkert och ståndaktigt som du och din fru. Jag tror er syn och er säkerhet hade utmanats rejält om ni skulle gå ut på marknaden igen och inte kunde luta er på er trygga historia ihop där åldrandet inte märks på samma sätt. Men grundtanken är fin och visst tror jag kärlek föder självkänsla och välmående men tyvärr påverkar den föga vad som är visuellt tändande för allmänheten och ingår i fantasier hos många främst män, varav otrohet, porrkonsumption, sexköp och dyl är så vanligt. Inte köper folk sex av åldringar precis och skulle förmodligen sällan välja det om det fanns utbud. Det finns en gräns när en kropp passerar den där gränsen och den kommer för alla.
  • Anonym (Bäst före....)
    Mia99 skrev 2022-06-24 12:37:38 följande:
    Nu är jag visserligen kvinna, men jag tror också att det är så. De människorna jag möter varje dag, tycks mig oföränderliga, medan de som jag ser mera sällan tycks åldras i stora steg. Antagligen ser de mig på samma sätt.

    Det är som att när åldrandet sker gradvis och långsamt, filtreras de tillkommande  ålderstecknena bort av vår hjärna och ersätts med de minnesbilderna som vi har sedan lång tid tillbaks. En person som man lever ihop med sedan länge ser därför fortfarande mycket ungdomligare och mera attraktiv ut än någon utomstående i samma ålder.

    Men attraktion är så mycket mer än bara utseende; det är hur personen får mig att känna mig. Om jag mår bra och känner mig vacker, klok, rolig eller sexig i närvaron av en person, så avspeglas det även på personen ifråga, som jag då uppfattar som oerhört mycket mera tilldragande.
    Så bra förklarat! Precis så upplever jag att det är. De paren som är i relationer förblir därför väldigt skyddade och från åldrandets validering också oförstående inför det, vilket ju skulle förändras fort de åter skulle bege sig och mötas av den yttre blicken.  Jag hör det från många som lever ensamma och söker ny partner som äldre.

    Man ser först hur gammal någon ser ut när det passerat en viss tid och hjärnan rebooat minnet av personen. Som singel ex måste man spela med helt andra kort än de man spelade med som ung samtidigt som det blir otroligt mycket färre tillfällen och antal som finner en sexuellt potentiell. Att ses som attraktiv för någon som äldre kräver ofta mycket djupare möten som att man möts i nån gemensam erfarenhet, tex att båda mist en partner som kan vara en vanlig ingångskälla till äldre relationer eller via dans eller intressen.  Men att man ska bli sedd som sexig av någon frekvent som när man var yngre är nog ett önsketänkande efter en viss ålder både för män och kvinnor. Men i tråden blir det väldigt tydligt hur olika folk upplever detta och vill ta det till sig beroende på om de är i relationer eller är på marknaden.


  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Micke) skrev 2022-06-24 12:58:09 följande:
    Varför tror du att någon som jag, som efter ett långt liv med samma kvinna, helt plötsligt skulle ändra uppfattning om vad jag tycker är attraktivt om jag blev singel? 
    Därför att du har levt i en skyddad bubbla och kanske aldrig vågat utmana dig själv och pröva din attraktionskraft på marknaden och för att när du föll för din kvinna var hon ung och de är med de ögonen du fortfarande ser henne och hon dig. Människor som inte lever i fasta relationer har helt andra spelregler och bedöms om och om igen utifrån samhällets fördomar, åldersrasism och de gällande idealen för stunden både vad gäller utseende, kompetens, klädstil osv.
  • Anonym (Bäst före....)
    Anonym (Micke) skrev 2022-06-24 12:14:35 följande:
    Ja, man tappar attraktionskraft när man blir äldre, men det är ju oftast inför andra. Men ett par i en bra relation med ett bra samliv behöver inte tappa attraktionskraft för varandra. Attraktion består av så mkt mer än ett utseende. 
    Jo så är det troligen- Att andra egenskaper går in och blir viktigare och ger en personlig attraktivitet istället för sexuell sådan. Samtidigt som någon klok härinne skrev att minnet förändrar hur man ser någon på daglig basis, utifrån grundintrycket och de känslor som uppstod när det skapades.
Svar på tråden Fråga till er män om sex och det visuella?