• Anonvm

    Skrapad av långtradare

    Din grabb har en version av händelsen, som du antar är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.

    Jag säger absolut inte att han ljuger, men du vet inte vad som hänt och hur det utspelat sig.

    Ni har givetvis gjort rätt i att polisanmäla det inträffade, nu är det upp till utredande polis att reda ut vad som hänt.

    Jag hyser dock mycket stor sympati för åkarens åsikt ang lämpligheten i att LGF-fordon tillåts köras på enfiliga vägar med hög hastighetsbegränsning.
    Dock är det aldrig ett försvar till att göra chansande omkörningar, hur frustrerad och stressad man än blir, än mindre som yrekschaufför som verkligen bör ha förmågan att hålla huvudet kallt och agera proffsigt i ett sånt läge.

    Men ni måste förstå hur egoistiskt, olämpligt och rent livsfarligt det är att köra lgf-fordon på vägar med högre hastighetsbegränsning, va hjälper det att det är upphinnande förares fel när h*n missar att uppfatta att fordonet framför kör 50-60km/t långsammare och brakar in arslet på traktorn när grabben din skadas för livet? Vistas du själv i trafiken så vet du lika väl som alla andra hur mycket det pillas med telefoner o dylikt idag, personligen skulle jag aldrig våga åka 30km/t på en 80väg, än mindre tillåta mina barn att göra det.

    Avslutar med rådet att snarast möjligt utrusta traktorn med "dash-cam" för att på ett effektivt sätt kunna bevisa hur en situation utspelat sig, om/när det blir tjafs.
    Det har jag själv haft i min personbil senaste 3-4åren.

    Sen undrar jag vad du menar med att det inte är möjligt att ha helförsäkring på en traktor, varför skulle det inte gå? Vad är VGR?

  • Anonvm
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-23 22:53:41 följande:
    För att inte tala om att de flesta kör olagligt snabbt med fixad låda så de kan köra lika snabbt som en vanlig bil. Numera säljs tydligen epor som inte går att fixa på det sättet men det är en rätt ny sak.
    Det "nya" du pratar om är att hastigheten enbart begränsas via omprogramering av bilens styrboxar.
    Något som är hur enkelt som helst att kringgå för den med rätt kunskaper, eller kontakter, spärren ändras på eller av på ett ögonblick med en enkel knapptryckning.
  • Anonvm
    Anonym (Bitter) skrev 2022-06-23 22:44:40 följande:

    De flesta epor man ser har en förare som har mobilen i högsta hugg, de vinglar på vägen som en följd av detta.


    Här är det ingen större skillnad mellan ungdomar och "unga vuxna" bilförare.

    Bland de som idag är 18-30 så sitter merparten med telefonen i ena näven mest hela tiden.
    Det blir ju inte heller bättre av att de är uppvuxna med inställningen att det mesta sköter sig självt automagiskt i bilen, det anses ju fullt normalt idag att köra upp med automat och få det villkoret i körkortet för fullt friska människor, det anses tydligen fullständigt övermöktigt att lära sig hantera en kopplingspedal och växelspak..... De lär sig att till fullo förlita sig på alla inbyggda säkerhetssystem med anti-dittan och anti-dattan, samt alla varningssystem som blinkar och piper.
    Bilen styr själv när man närmar sig en vit linje, den anpassar själv hastigheten till bilen framför, den bromsar själv om du håller på att köra in i något....
    Tacka faan för att alla som är uppvuxna och upplärda med allt detta anser att de har uppmörksamhet "till övers" för att bara kolla lite snabbt vad det var som fick telefonen att darra och plinga till....
  • Anonvm
    Stoic skrev 2022-06-24 14:30:42 följande:
    VGR står för västra götalandsregionen vilket är där vi bor, vi har inte lyckats hitta något försäkringsbolag som helförsäkrar A-traktorer här..
    Med undantag för Länsförsäkringar så arbetar väl samtliga försäkringsbolag nationellt?

    Det är olika premie beroende på bla bostadsort, men jag har mycket svårt att se att samtliga försäkringsbolag gått ihop och bestämt att vissa fordonstyper inte kan ha en viss försäkring enbart beroende av bostadsort?

    Jag har själv aldrig varit bosatt på baksidan av landet, så jag har ingen egen erfarenhet i ämnet, men jag är tämligen säker på att du missförstått det hela på något vis.
Svar på tråden Skrapad av långtradare