• Anonym (TS!)

    Märta, Astrid, Signe, Ellen, Hillevi….

    hur skulle ni rangordna dessa 5 namn där nr 1 är finast? 


    Märta
    Astrid
    Signe 
    Ellen
    Hillevi 

  • Svar på tråden Märta, Astrid, Signe, Ellen, Hillevi….
  • Xenia
    Astrid 400 skrev 2022-06-24 21:43:07 följande:

    Jag heter Astrid. Tycker att det är ett fult namn och har blivit rejält retad för det.


    Varför tycker du att det är ett fult namn, för att du blivit retad för det?

    Och ungefär hur gammal är du? Barn brukar inte bli retade för sitt namn nuförtiden.
  • Anonym (TS!)
    Xenia skrev 2022-06-25 13:30:25 följande:
    Varför tycker du att det är ett fult namn, för att du blivit retad för det?

    Och ungefär hur gammal är du? Barn brukar inte bli retade för sitt namn nuförtiden.
    Undrar också! 
  • Anonym (TS!)

    Tack för era röster! namnen med minst poäng gillar ni bäst men det står rätt lika mellan de översta. Jag har endast räknat med de som rankat alla namnen 1-5. Ni som bara skrivit ett namn har jag inte räknat med. 


    Signe 32 (vinnare) 


    Ellen 34


    Astrid 35


    Märta 37


    Hillevi 41

  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2022-06-25 13:30:25 följande:
    Varför tycker du att det är ett fult namn, för att du blivit retad för det?

    Och ungefär hur gammal är du? Barn brukar inte bli retade för sitt namn nuförtiden.
    Astrid är förmodligen vuxen, eftersom hon skriver här, och på hennes tid - när hon var barn och tonåring - tyckte förmodligen alla fortfarande att det var ett gammal tant-namn. Man såg ju Astrid Lindgren överallt. Gissar jag. Det var som att vara 60-talist och heta Boel, Alma, Göran eller Gunnar...
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 06:33:47 följande:
    Astrid är förmodligen vuxen, eftersom hon skriver här, och på hennes tid - när hon var barn och tonåring - tyckte förmodligen alla fortfarande att det var ett gammal tant-namn. Man såg ju Astrid Lindgren överallt. Gissar jag. Det var som att vara 60-talist och heta Boel, Alma, Göran eller Gunnar...
    Och hon blev hjärntvättad pga mobbningen att tro att det var ett fult namn - och tycker så än idag. Det är sorgligt.

    Men nuförtiden tror jag inte alls det är så. Gamla namn är inne igen och dessutom finns det iom invandringen en massa nya namn. Just att mobbas för namn är alltså mindre risk.

    Förr i tiden när alla barn hade samma namn som farfar el mormor så mobbades ingen för sitt namn. Den tiden när alla hade "generationsnamn" och kunde mobbas för sitt "gamla" namn är nog över. Bra om förskolepersonalen nuförtiden sätter stopp för elaka rim. Det är vuxna som måste sätta stopp för mobbningen (oavsett vilken mobbning).
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2022-06-26 13:59:07 följande:
    Och hon blev hjärntvättad pga mobbningen att tro att det var ett fult namn - och tycker så än idag. Det är sorgligt.

    Men nuförtiden tror jag inte alls det är så. Gamla namn är inne igen och dessutom finns det iom invandringen en massa nya namn. Just att mobbas för namn är alltså mindre risk.

    Förr i tiden när alla barn hade samma namn som farfar el mormor så mobbades ingen för sitt namn. Den tiden när alla hade "generationsnamn" och kunde mobbas för sitt "gamla" namn är nog över. Bra om förskolepersonalen nuförtiden sätter stopp för elaka rim. Det är vuxna som måste sätta stopp för mobbningen (oavsett vilken mobbning).
    Det hände ju för barn som föddes utanför sin generation, s.a.s.. När föräldrarna fick barn i 40-årsåldern, och inte hängde med i namnmodet. (Obs jag säger inte att det var fel. Men just dessa 60-talister jag kände med för oss skolkamrater "urmodiga" namn som Lars-Göran och Karl-Gunnar, hade alla äldre föräldrar.)
  • Anonym (Valet är mitt)

    1. Signe
    2. Ellen
    3. Märta
    4. Astrid
    5. Hillevi (bara träffat vuxna 55+ som heter det som jag inte riktigt uppskattat, så det är upplevelsebaserat typ). 


  • Anonym (Slobobans undergång)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 06:33:47 följande:
    Astrid är förmodligen vuxen, eftersom hon skriver här, och på hennes tid - när hon var barn och tonåring - tyckte förmodligen alla fortfarande att det var ett gammal tant-namn. Man såg ju Astrid Lindgren överallt. Gissar jag. Det var som att vara 60-talist och heta Boel, Alma, Göran eller Gunnar...
    Fast som just 60-talist vill jag minnas att varken Göran eller Gunnar var ovanliga namn i vår generation. Boel var inte vanligt medan Astrid och Alma var något äldre damer hette.
  • Anonym (TS!)
    Anonym (Slobobans undergång) skrev 2022-06-30 19:51:31 följande:
    Fast som just 60-talist vill jag minnas att varken Göran eller Gunnar var ovanliga namn i vår generation. Boel var inte vanligt medan Astrid och Alma var något äldre damer hette.
    Nä precis, vet massor av 60-talister som heter Göran och Astrid. Men har sett i andra trådar att hon (XXX) inte alltid har så rätt i hennes åsikter.  
  • Anonym (gg)
    Anonym (TS!) skrev 2022-06-23 22:46:15 följande:
    Märta, Astrid, Signe, Ellen, Hillevi?.

    hur skulle ni rangordna dessa 5 namn där nr 1 är finast? 


    Märta
    Astrid
    Signe 
    Ellen
    Hillevi 


    Astrid
    Hillevi
    Signe
    Ellen
    Märta

    (jag är generation x :) )
  • Grey Man

    Märta är ett väldigt vackert namn. Ovanligt men ändå klassiskt och exotiskt med "ä" i utlandet. Kör på det!

  • Svw

    Gillar egentligen alla utom Hillevi. En influenser döpte sitt barn till Hillevi alldeles nyligen så gissar att fler får upp ögonen för det nu. 


    1. Astrid 
    2. Signe 
    3. Märta 
    4. Ellen 
    5. Hillevi 

    Jag personligen är inte så förtjust i två L bredvid varandra. Känns snabbt lite smeknamnigt, även om Ellen känns som ett rejält namn. 

Svar på tråden Märta, Astrid, Signe, Ellen, Hillevi….