• Misssandra88

    IVF efter sommaren 2022

    Hej! Har kommit till den punkten då jag googlat allt jag kan, läst alla trådar och nu går in och läser samma saker igen och kanske till och med igen ????

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 1,5 år. Kontaktade landstinget första vardagen detta året och fick komma på undersökning 1 juni då vi var tvungna att vänta in massa blodprover osv, remiss är skickad till Livio så senast i början av September får vi komma dit ????


    Med denna tråd vill jag väl egentligen bara hitta någon som är i liknande sits, någon som jag kan prata med, någon som
    vill bolla tankar och känslor eller vad det nu kan vara. 

  • Svar på tråden IVF efter sommaren 2022
  • Misssandra88
    strelitzia skrev 2022-07-23 08:22:05 följande:

    Hej,

    Välkommen i klubben, så många gånger jag läst en tråd och insett att här har jag ju varit förut, jag har dock dåligt minne så kan läsa mycket innan polletten trillar ner. haha

    igår kom min mens efter försök nr 22 yeye.. jag har de senaste 7 månaderna ätit letrozole m.m. Våran remiss sköts upp lite pga att min sambo är nål rädd och hade inte tagit blodprovet som behövdes för remiss, lite surt, så den kom in i mitten på juni. Vad jag läst mig till så kan man få komma på uppstarts möte inom 3 månade men att det sen kan dröja ännu fler månader och jag är så jäkla trött på att vänta och jag börjar ångra att vi inte bara betalade själva för ett år sedan.. lätt att vara efter "klok". 


    Jag hade cellförändringar i höstas, läkaren som gjorde en närmare titt sa att det var så små att det inte var något att göra åt utan jag får ta ett nytt om ett år. När jag pratade med min läkare innan remissen skickades så sa hon inget om att de skulle spela någon roll om läkaren som kollat på de sa att de var lugnt. Men jag är orolig att det kommer stoppa upp allt, att de vill göra nytt test och att jag med min otur har fått värre förändringar och behöver göra en konisering och vips så behöver jag vänta ännu ett halvår eller mer. 

    Fick ni någon orsak under utredning?


    haha, ja! Samma här?. 
    Den där förbaskade mensen? men nu har alla prover lämnats in och er remiss har skickats till fertilitetskliniken? Till mig sa läkaren som undersökte oss samt kvinnan jag pratade med när jag ringde till Livio att vi kommer få en kallelse inom 3 månader så jag hoppas verkligen på det.
    Håller tummarna för er att inget har förändrats, med tanke på att läkaren sa att cellförändringarna var så pass små att dom ändå inte gjorde något åt dom. Och nån gång hoppas man ju att turen ska vända :) hur gamla är ni? 
    Vi fick veta ganska fort (även innan alla blodprover var tagna) att det berodde på att min sambo har väldigt få spermier och ssk:an sa ganska direkt att vi kommer att måsta göra icsi IVF och det har vi vetat sedan i Mars, vilket blev en slags lättnad och har gjort det lite ?enklare?
  • Misssandra88
    @Loreena1 - jag försökte svara på ditt inlägg med det gick inte. 

    Beklagar! Vad tråkigt med 2 missfall :( jag kan bara föreställa mig hur det känns att först få bli superglad och att det sedan tas ifrån en. Men att du har barn sedan tidigare och att ni två lyckats 2  gånger så vet ni iallafall att ni kan bli gravida <3 Hoppas ni får komma på utredning snabbt, att det också kanske kan påskyndas pga din ålder. Det är ju väntan och ovissheten som är så himla jobbig?. Sen att alla fertilitets-kliniker stänger under somrarna är ju helt galet!! 
  • Misssandra88
    @Loreena1 - Ja, det är inte helt svårt att tänka det värsta i såna här situationer.
    Men att dom senaste cyklerna har känts hyfsat normala borde vara ett gott tecken? Har ni fått hem hälsodeklarationerna? Dom har väl börjat öppna upp efter sommaren nu. Hoppas det går fort! 
  • Misssandra88

    Strelitzia- (nu kunde jag inte svara på ditt inlägg heller..)Ja, men vad bra. Då får du ju iallafall veta och slippa oroa dig över det. Hoppas allt ser bra ut! 
    Det är på Livio vi ska göra IVF. Efter att vi kontaktade RMC 4/1 fick vi inte träffa läkare förrän 1/6. Remissen skickades då till Livio och registrerades hos dom 14/6. Jag ringde Livio i tisdags och då sa hon att vi senast kommer bli kallade 14/9 men att det var kort kö så förhoppningsvis skulle vi få komma dit tidigare än så. Det verkar bero ganska mycket på vart i landet man befinner sig, om det är lång eller kort väntetid. Läste även någonstans att det kan ta ett tag att få ut sprutorna med rätt medicin och dosering (har dock ingen säker källa till det). 
    Jag är 34 och min sambo är 28. 
    Åh, jag förstår det. 1 år av så många cykler som ni nu med facit i hand hade kunnat bli gravida på. På så sätt känns det ändå bra att dom hittade vad som var anledningen och min sambo tog det relativt bra. 
    Men det ser ut som att vi är i ungefär samma skede, förhoppningsvis så blir vi kallade snart och kan följas åt mot ett pluss på stickan Glad
    Hur tror du sambon kommer klara av sprutorna du ska ta? 
  • Misssandra88
    Dibella skrev 2022-08-08 15:38:28 följande:

    Hej,


    Hoppar in här då vi ska börja med vår 4e IVF nu. Mensen kom idag så börjar med sprutorna idag. Hållt igång i 2,5 år nu och hoppas på 4e gången gillt.


    Hoppas ni får komma igång snart, dessa kö-tider och andra skäl till att vänta är inte kul.


    Hej Glad

    lycka till med denna omgång! Har ni fått veta vad/om det finns någon anledning till att det inte gått på naturlig väg? hur har dom tre tidigare försöken varit? håller tummarna för er! 


    Mensen är aldrig kul när den ovälkomnat dyker upp? men kanske detta är fjärden gången gillt!
     
    Denna eviga väntan?. Nu kollar man brevlådan varje dag i hopp om kallelse, vet inte ens om det är i brevlådan man får den? Flört

  • Misssandra88

    @Loreena1 - Förstår att du blir orolig. Har någon läkare sagt att det kan vara det? jag är så dåligt insatt men kan det också vara orsak till missfallen? Åh, jag hoppas verkligen för eran skull att dom kontaktar er snart så att du kan få några svar! <3

  • Misssandra88
    Dibella skrev 2022-08-08 21:11:45 följande:

    Tack så mycket.
    Jag har låg AMH och sambon har sega simmare, men utöver det så verkar det inte finnas mycket som de kan hitta som är "fel". Har egna teorier kring överaktivt immunförsvar och så, för vi får jättefin befruktning vid IVF, dom överlever väldigt fint, trots att vi får ut väldigt få ägg så har vi fått till frysen vid 2 av IVF omgångarna, så de verkar vara starka rackare.. bara att stanna kvar i livmodern som verkar vara krångligt. Har inte blivit gravid vid någon av omgångarna tyvärr. Sen har själva IVF omgångarna i sig varit väldigt smidiga, främst varit psykologiskt jobbigt snarare än fysiskt.


    Denna omgången så kommer vi att få återfört 2 embryos, om det blir så många. Så vi håller tummarna för att någon eller båda av dem sätter sig!


    Hoppas verkligen att kallelsen dimper ner i brevlådan snart! Vi tog en paus från januari fram till nu för att det var för tufft på mig mentalt, men nu känns det som man har ork att köra igen, hoppas på att kunna behålla den känslan genom allt detta, vi får se :D


    Jag kan tänka mig att det blir tufft efter flera misslyckade försök, när man äntligen får hjälp förväntar man sig ju på nåt sätt att nu löser någon annan det vi inte klarade på egen hand. Jag kände på en gång när vi fick veta att, nu får vi hjälp, då kunde jag slappna av. Men att fortfarande vara på samma ställe tre försök senare är såklart tufft. Jag har läst att man återför två stycken i särskilda fall, vad spännande. Dom vet heller inte vad orsaken till att dom starka rackarna inte stannar kvar? Hur har din kille tagit det hela när du haft det så jobbigt?
    Ja, nu får du försöka hålla kvar taggen :D
  • Misssandra88
    Mirabilis89 skrev 2022-08-09 13:25:04 följande:

    Vi har precis påbörjat vår första IVF. Inget "fel" hittades på någon av oss.
    Bor i Stockholm och allt rullar ganska snabbt här. Påbörjade utredning i början av januari i år, fick godkännandet i april. Vi fick möjlighet att börja innan sommaren men valde att vänta nu till augusti.

    Kör på korta protokollet, Gonal F och är nu inne på sprutdag 4 i dag, första VUL på torsdag för att se hur det går. I morgon lägger vi till Fyremadel med. 

    So far so good, känner inte av något direkt så förutom kanske lite mer uppsvullen/spänd i magen och lite pms 2 veckor för tidigt hehe. 

    Jag är 33 och min sambo 41, inga barn sen tidigare någon av oss. Glad


    Hallo Glad

    Vad kul! och wow!! väldigt snabbt. Tror att jag själv hade varit alldeles för peppade för att vänta om vi hade fått möjlighet att börja redan i våras. 
    Hoppas att det fortsätter lika smooth hela vägen för er nu och att allting ser bra ut på Torsdag Glad

    Då dom inte hittade något fel på någon utav er, fick ni starta utredning på en gång då eller var ni tvungna att försöka själva ett tag till först?
  • Misssandra88
    strelitzia skrev 2022-09-04 08:13:44 följande:

    Här kommer ett sent svar, har vart på välbehövlig semester!
    Ja vi är precis i samma skede, kul! :D 


    Har er kallelse kommit nu? Bra med kort väntetid då kanske ni inte behöver vänta för att få starta efter introduktionsmötet!

    Jag kontaktade rmc i måndags för att försäkra mig om att kallelse är på väg och att den inte är när min sambo är bortrest, och då fick vi en avbokad tid nu i veckan. Fick också tillbaka mitt provsvar från cell- och vävnadsprov och vi är good to go, är de flyt på g?


    Jag har högkostnadsskydd som går ut den 16/9 jag hoppas jag får recept att kunna hämta ut sprutor innan de går ut, är inte rik efter semester haha.. 


    Hej! vad härligt med en välbehövlig semester. Önskar också att det var därför mitt svar kommer sent men vi har renoverat och flyttat i en månads tid, så nu hade vi verkligen behövt en semester. 
    Vi fick äntligen påbörja vår behandling och fick ett 3-dagars återfört i måndags så innebär att jag är på RD 5 idag. Hur går det för er?? :)
  • Misssandra88

    Hej allihopa!
    Tycker det är så svårt att hålla koll på vem som skriver vad men man läser ju ändå allt, glädjs åt det glada och sörjer med det tråkiga. Hur går det för alla nu?

    En annan sak som jag skulle vilja höra om, är era erfarenheter av äggplocket?
    Det enda jag hade hört innan var att det inte skulle göra ont men att det ändå kunde vara lite obehagligt. Men det jag blev så förvånad över var hur otroligt hög jag blev!!! Var otroligt emotionell när jag kom in men så fort jag fick alla läkemedel så tyckte jag det var en, citerar mig själv, en jätte trevlig upplevelse. Ord som euforiskt och mysigt användes också. Avslutade med att krama både läkaren och narkos-sköterskan Skäms Skrattande Någon annan med liknande eller helt motsatt upplevelse?

  • Misssandra88
    Diddi89 skrev 2022-10-01 09:03:51 följande:

    Hej, igen

    Försvann där lite, vi lyckades med återföringen och är nu gravid. Har varit så svårsmält att jag fortfarande ser mig som "vanligt" har ett bokat UL den 26/10 så tänker att när man väl ser är det nog lättare att smälta. Igår fick jag även negativa nyheter gällande bebisen som vi förlorade i april, trodde att jag fått de sista svaren i juli men det kom fler. Blev som en chock när de sa att det var fel på moderkakan och att jag nu kommer att behöva mediciner från v 10. Så försöker smälta allt och försöka att inte vara orolig, vilket är så svårt.

    Gällande äggplocket, kände jag bara lite när de gjorde plocket i andra äggstocken. Håller med om att det blev ett litet rus, samtidigt som jag också efteråt kände en stor lättnad över att det var klart. Alla sprutor var över och det var spännande att gå vidare till nästa steg. 

    Håller tummarna för er andra!! 


    Grattis till graviditeten Glad 
    Vad säger dom mer om din situation? Du kommer ta mediciner från v. 10, vad säger dom om chanser och risker och allt sånt? Förstår att du är orolig men det är väl jätte bra att dom upptäckte felet så pass tidigt att dom kan ha det under kontroll? Håller mina tummar och tår att det går vägen för er denna gång!!! <3

    Okej. Alltså jag kände verkligen ingenting och blev verkligen mega hög! Kände att jag var tvungen att be läkaren om besök när vi sågs igen på själva insättningen Skäms
  • Misssandra88
    strelitzia skrev 2022-10-01 12:56:55 följande:
    Wohooo äntligen! Håller alla tummar och tår!
    Läste om ditt äggplock, var orolig över en jobbig upplevelse men blev glad av att läsa att det gick bra, är själv väldigt nervös över de. Hur många ägg fick du ut, några till frysen? När är din testdag? Hur upplevde du sprutorna?

    Vårt möte gick bra, läkaren ville ha ett utlåtande från min sambos läkare då han tampats med psykisk ohälsa i större delen av hans liv. Var orolig för de men utlåtandet var bra och läkaren tyckte att det var absurt att han skulle bedöma min sambos förmåga att bli en förälder. Jag förstår såklart att det är ur barnets perspektiv och det hade var oansvarigt att inte ha någon form av uppföljning på de. Lämnade in kompletteringen i onsdags och ringde igår, då sa sköterskan att läkaren skrivit i anteckningar 3 dagar efter vi vart där "okej för start". Jag beräknar min nästa mens till mån-ons nästnästa vecka och hoppas på tur att vi kan få börja redan då, men flyt är inte vår grej så har inte för höga förhoppningar. Måste lämna blodprov i veckan, de fick tydligen inte vara äldre än 3 månader. Är väldigt nervös över den ena sprutan som verkade svårare att ta. Med ovitrelle har jag tagit ett grepp, tittat bort och huggt i, sköterskan på genomgången tyckte inte det var ett bra sätt haha...
    Tack Skrattande
    Ja, jag var också orolig. Blev ännu värre på morgonen när vi kom dit och jag kunde typ inte sluta gråta, men som sagt efter lite medicin i blodet så blev det en trevlig upplevelse Flört
    Fick ut 8 ägg, av dom befruktades 6 st, satte som sagt in ett 3-dagars förra måndagen och fick veta idag att vi fick 2 st av resterande till frysen. 
    Testdag på söndag, kunde inte kännas längre bort...
    Sprutorna gick över förväntan. Man får bara se till att nypa sig själv i huden tillräckligt hårt att man inte känner själva sprutan. Den första sprutan togs rakt in och den andra snett men upplevde inte att den var mycket större eller svårare. Haha, nej det kan vara en fördel att se vad man gör Skrattande

    Åh, vad härligt att ni fått ok trots det. Vilken klok läkare som sa så! Säg inte det, helt plötsligt vänder turen och ni hinner med start till nästa cykel. Om inte så får det bli månaden efter. Hoppas ni får köra igång snart, denna väntan är inte kul! <3
  • Misssandra88
    Dibella skrev 2022-10-03 09:09:17 följande:
    Åh, håller tummarna för ruvningen ger ett plus denna gång! 
    Tack {#emotions_dlg.flower}

    Hur går det för dig? Ni väntar på provsvar?
  • Misssandra88
    Dibella skrev 2022-10-05 08:40:06 följande:

    Yes, vi väntar på provsvar i dagsläget, planen är att sätta igång om en månad ungefär, då bör resultaten vara inne. Vi håller fortfarande på och inventerar ekonomin och ser hur vi ska lösa det efter sista försöket, inflationen kommer verkligen lagom, har vi otur så tar vår resa slut här, så ångestnivåerna är lagom höga just nu Skrikandes
    Åh jag hoppas verkligen att ni inte behöver tänka på det mer, att ni får ut massa fina ägg och att det tar sig. Så svårt att tänka positivt men vi håller alla våra tummar för att det ska gå denna gång. och all denna väntan....

    inte för att strö salt i såren men jag fick två streck på stickan i måndags morse, kunde knappt tro att det var sant!! Så nu skickar jag massa lycka till till dig och er Hjärta
  • Misssandra88
    strelitzia skrev 2022-10-09 19:52:55 följande:

    Nae fyyy stackars dig! Ännu bättre att det faktiskt blev en bra upplevelse då! Och vad skönt med två till frysen vilket bra resultat :D nästa gång du skriver hoppas jag att du testat positivt!

    Ja jag hoppas verkligen vi kan få börja i veckan, väntar på svar på blodprov om blodsmitta, vilken tid det tar. Det känns det riktigt hopplöst nu.. 
    Var hemma och hälsade på min familj i helgen, har alltid vart så tacksam att jag vart besparad frågor som "när ska ni ha barn", men nu hann jag knappt sätta mig i soffan innan min mammas man sa "när ska ni ha en liten då". Dagen efter fick jag veta att min jämngamla kusin väntar sitt första barn och sen kommer jag in i vardagsrummet precis i tid för att höra mamma säga "ja jag är den enda i mammagruppen som inte har barnbarn" (mammagruppen är de mammor som fick barn samtidigt som jag föddes som mamma fortfarande har kontakt med). 


    Ja, verkligen! Jag hade testdag i måndags och det var ett plus!! Kunde inte tro mina ögon, hade haft "mensvärk" i 9 dagar, lite ömmande bröst, men var dom verkligen så ömma? man blir ju inte klok, men så var det ett plus. Ringde till Livio och hon berättade att jag har bf 16/6 vilket kändes helt sjukt. Så nu början nästa oro, kommer det finnas något på UL om 2 veckor? 

    Läste i tråden att du har påbörjat behandling nu. Spännande!! Hur går det? vilken dag är du på och hur mår du? Glad
  • Misssandra88
    Diddi89 skrev 2022-10-06 20:54:13 följande:
    Tack!! Känns så overkligt.. men nu när man börjat spy är det lite lättare att hantera.. läkaren undrade också om skillnader mellan mina graviditeter och då säger jag att jag mådde bättre nu på senaste, det menade han kunde vara ett tecken på att moderkakan inte fungerade och att han hoppades att jag skulle må lite illa nu med.. men känns ju så diffust, pratade med en väninna om det som snart ska få sitt femte.. hon sa att hon knappt mått illa och spytt med sina.. tänker att det är så olika. Men jag gick där och nojjade för jag inte mådde illa efter det.

    De ska sätta in blodförtunnande, och de ville göra det tidigt iom att förra moderkakan var så kass. Han sa något om att medicinen hjälper till 70% vid en viss dos. Oklart vilken.. Men håller tummarna på att få behålla den lilla så länge. Ska på UL den 26/10 sen påbörja medicin den 29:e om allt ser bra ut. Så nervöst..

    Men det är ju det som är så svårt, allas graviditeter är ju så olika. Man önskar man kunde jämföra men det går ju inte... Hur mår du nu då? Kan bara föreställa mig din oro med tanke på det som hände i våras men som sagt så får ni hjälp nu som ni inte fick sist. Håller mina med Glad

    Plussade i måndags och är idag i v5+1 och nu börjar en annan sorts oro. Ska på UL 31/10. Vilken v är du i? :)
Svar på tråden IVF efter sommaren 2022