• Marko74

    Hämta och lämna barn i skolan

    Tänkte höra om rådgivning!

    Har en son 5 fwm år som snart fyller 6. Då det är en period tätt inpå så måste han enligt lag börja i förskole klass. 

    Har en sambo som har en muskelsjukdom och jag är den ända som arbetar och ända wkonomikällan. Sambon får inget trots att hon har progressiv muskelsjukdom och kan inte gå.

    Nu till problemet.

    Lilllen börjar i augusti i skolan och någon måste lämna och hämta han. Sambon kan det inte då hon inte kan gå, och har inte själv fått någon hjälp alls. 

    Allting faller på mig och jag komner vara tvungen att gå från jobbet varje dag. 

    Då är frågan vad kan man göra, kräva av kommun?

    Med en lön i huset kommer vi ekonomiskt blu drabbade om jag går från jobbet

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan
  • Tow2Mater

    Ni får leva billigare, dra ner på utgifter. Kom hennes sjukdom nyligen? Ni måste ju annars haft en del tid att planera för detta.

  • Mortiscia80
    Marko74 skrev 2022-07-17 23:47:01 följande:

    Återigen vi lever av en lön. Hur ska jag gå ner i tid? Min lön matar oss 3.


    Prata med chefen om ändrade arbetstider, det är väl det absolut enklaste första steget.

    Eftersom din fru inte får någon ersättning alls antar jag att hon inte är vad man kallar sjukpensionär men hon skulle behöva prata med läkare och FK om att få en sådan status eller något liknande.
  • Alexi
    Marko74 skrev 2022-07-17 21:38:37 följande:

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......


    Vad du hetsar upp dig. Har du den attityden gentemot skola och samhället kommer du göra dig omöjlig. 

    hur lever barnet och mamman idag? Har barnet gått på förskola alls? 
  • Mortiscia80
    Alexi skrev 2022-07-18 08:56:41 följande:
    Vad du hetsar upp dig. Har du den attityden gentemot skola och samhället kommer du göra dig omöjlig. 

    hur lever barnet och mamman idag? Har barnet gått på förskola alls? 
    Bara för att se om jag gissade rätt, när du skrev att barnet är "låst" hela dagarna, menade du inlåst eller snarare att barnet inte kan komma ut som barn med friska föräldrar? Åka på utflykter, till lekparker, promenader, utanför hemmet öht.
  • Marko74

    Jag är inte hetsig men är trött på myndigheter och detta med att man nämner soc direkt.  Men o andra sidan had3 jag inte varit hetsig mot myndigheter så hade vi aldrig kommit ett steg fram när det gäller sambons sjukdom. Tog 2,5 år att fastställa en diagnos. Du har ingen aning vad vi får igenom när man gång på gång blir nekad något. Barnet har gått i förskola 15 h per vecka, dom tider jag kunnat hämta o lämna han och dom timmar han var berättigad till. Sedan att man i denna period ska leva billigare, det är inte så att jag tjänar multum, jag är en vanlig arbetare. Jag beklagar att säga men med det tankesätt som vissa har i denna konversation så förvånar det mig inte att samhället är som det är. Vadå haft tid?  Återigen så handlar det inte om barnet egentligen utan att hans mamma har berövats rättigheten att på något sätt kunna gå ut samt som alla föräldrar kunna lämna o hämta sitt barn i skolan! Alexi vem ska vi kontakta här när hennes rättigheter ej respekteras att en sjuk person har rätt att leva ett självständigt liv. Sist men inte minst för att ingen ska missförstå så lever barnet ett bra privatliv, är ute o leker mm. Så ni som tror att barnet är inlåst ni behöver ej dramatisera. Jag verkar ej få vettiga svar som jag skrev tidigare så lägger vi ner detta. Får köra hårdare på nästa sip möte. 

  • Ellie

    Jag förstår att du är väldigt frustrerad.

    Har du pratat med skolan om möjlighet till skolskjuts hem?

    Har du frågat arbetsgivaren om möjlighet till andra arbetstider? Hur långt har du från jobb till fritids? Kan du jobba 8-17? I så fall kan du kanske hämta på fritids 17:30? Annars brukar de ha öppet till 18:30 om du jobbar till 18.

    Om ni nu lämnade in ansökan om sjukersättning i april kanske det bara rör sig om några månader till hon ev får det godkänt, och då kanske kan få mer hjälp utanför hemmet.

    Jag förstod inte om ni blivit nekade rullstol/elrullstol, men eftersom du skrev att läkare, fysioterapeut och arbetsterapeut intygar att hon inte kan jobba så är väl överens med er om att hon har en nedsättning och kan behöva förflyttningshjälpmedel? De behöver göra ansökan, vilket är helt skilt från vad försäkringskassan anser.
    Hur långt ifrån skolan bor ni? Det finns möjlighet att köpa en rullstol själv för runt 5000 kr. En elrullstol kostar väl från det dubbla ungefär. Kanske det kan vara värt det om hon på det viset kan ta sig ut mer?

  • Glinda från Oz
    Marko74 skrev 2022-07-17 21:38:37 följande:

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......


    Ingen har sagt att det är sambons fel. Det som sägs är att ni inte klarar av att ta hand om barnet. Mamman kan inte vara själv med barnet och du är på jobbet. Ett så litet barn är för litet för att vara utan omsorg. 
  • Glinda från Oz
    Marko74 skrev 2022-07-18 09:53:31 följande:

    Jag är inte hetsig men är trött på myndigheter och detta med att man nämner soc direkt.  Men o andra sidan had3 jag inte varit hetsig mot myndigheter så hade vi aldrig kommit ett steg fram när det gäller sambons sjukdom. Tog 2,5 år att fastställa en diagnos. Du har ingen aning vad vi får igenom när man gång på gång blir nekad något. Barnet har gått i förskola 15 h per vecka, dom tider jag kunnat hämta o lämna han och dom timmar han var berättigad till. Sedan att man i denna period ska leva billigare, det är inte så att jag tjänar multum, jag är en vanlig arbetare. Jag beklagar att säga men med det tankesätt som vissa har i denna konversation så förvånar det mig inte att samhället är som det är. Vadå haft tid?  Återigen så handlar det inte om barnet egentligen utan att hans mamma har berövats rättigheten att på något sätt kunna gå ut samt som alla föräldrar kunna lämna o hämta sitt barn i skolan! Alexi vem ska vi kontakta här när hennes rättigheter ej respekteras att en sjuk person har rätt att leva ett självständigt liv. Sist men inte minst för att ingen ska missförstå så lever barnet ett bra privatliv, är ute o leker mm. Så ni som tror att barnet är inlåst ni behöver ej dramatisera. Jag verkar ej få vettiga svar som jag skrev tidigare så lägger vi ner detta. Får köra hårdare på nästa sip möte. 


    Vad är då problemet? Om mamman kan gå till lekparken och leka med barnet borde hon också kunna hämta i skolan. 
  • snöblask

    Alla barn (i princip) kombinerar skola med fritids. Ena veckan funkar det hur bra som helst med ditt jobb och andra veckan kan du inte hämta. Lägg ut i Facebook tråd där ni bor efter en som kan hjälpa er. Perfekt extra jobb för tonåring. Funkar inte det så prata med chefen om att alltid jobba 9-18. Kanske inte kul för barnet att alltid vara sist kvar men måste man så måste man. Om något år kan barnet börja gå hem själv. 

  • snöblask

    Sen borde mamman ha rätt till personlig assistent eller ledsagare så hon får hjälp med sina mammasysslor hon inte klarar själv. Men det antar jag är det ni slåss med myndigheterna om. Där är min kunskap för dålig bara fortsätta kriga antar jag.

Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan