• Anonym (Hjälp­)
    Fri 22 Jul 2022 10:07
    1783 visningar
    7 svar
    7
    1783

    Hjälp! Är jag asexuell?

    Jag tror jag är asexuell och vet inte hur jag ska ta mig vidare i livet.


    För sex år sedan fick jag mitt andra barn och sedan dess är jag nästan ointresserad av sex och fysisk närhet. I det förhållandet var det precis som om all lust bara försvann. Jag slutade ta initiativ, kunde inte längre visa någon uppskattning eller ge komplimanger för jag kände inte att det var genuint om jag sa eller visade det. Det blev mer ett måste och att ?nu har jag inte sagt något fint på länge, det kanske är dags?.


    Jag har sedan dess ett nytt förhållande och det började väl egentligen där det andra slutade, känslorna var/är desamma men jag är något annat än vad kroppen säger åt mig. Jag har ingen sexlust, tar inget initiativ, kan inte ge komplimanger då jag inte känner attraktion på det sättet så det känns aldrig genuint. 


    Jag uppskattar personen väldigt mycket, men känner inget behov av sex, men kan ändå ha det när det när det gått för lång tid och att det nästan förväntas av mig. Jag tar liksom hellre en kvällspromenad än att ligga.



    Jag har under en längre period haft problem med brist på lust och initiativtagande och har väl aldrig direkt sökt upp sex eller försökt ha sex bara för att det ska vara skönt. Jag känner stor press och stress och när jag märker att det förväntas av mig så börjar jag försöka prata bort det eller så blir jag bara stel och obekväm. 


    Jag känner ingen direkt attraktion utan uppskattar personer för andra saker än nödvändigtvis deras utseende.


    När jag väl har sex kan jag ändå oftast ?prestera? men lika många gånger händer det inget alls, slaknar jag eller klarar inte av att komma. Jag vill knappt att kyssas eller ses i ögonen då det då känns ?för äkta?.


    Nu har det gått så långt att det påverkar mig även i det ?övriga? livet, och det får mig (och min sambo) att må väldigt dåligt. Min sambo känner sig ganska osedd även om jag försöker visa min uppskattning på alla sätt och vis som känns genuint.


    Jag blir alldeles stel av närhet, finner ett obehag inför att kyssas, blir orolig av bara tanken på att ?ikväll vill hon nog ha sex?.



    I min stad finns ingen sexolog eller något sådant, så jag vet inte om det handlar om asexualitet eller något annat. Och jag vet inte heller hur jag ska lyfta det med min sambo.. Behöver man ?komma ut? som asexuell eller hur gör man? Är det något man kan bli i vuxen ålder? Det känns väldigt dumt att komma med en sådan grej efter så lång tid i ett förhållande. Även om det aldrig varit meningen så känns det som att jag fört folk bakom ljuset när jag har låtsats ?passa in?..

  • Svar på tråden Hjälp! Är jag asexuell?
  • Fri 22 Jul 2022 11:25
    #1

    Det kan vara ett medicinskt problem, du skulle kunna börja med att gå till vårdcentralen och undersöka dig. Mår du bra i övrigt? 
    Jag uppfattar det som att du tidigare haft ett sexuellt intresse?
    Jag tycker absolut du ska förklara för din sambo hur du känner! Risken är att hon känner sig oattraktiv och oälskad. 

  • Anonym (LL)
    Tue 26 Jul 2022 14:38
    #2

    Bara en tanke, har du sex med rätt person...? Du kanske tror att du är kär i och älskar din partner, men du kanske inte tänder på henne? Och likadant med ditt ex. 

    Såklart du kan va asexuell och det är ju inget fel i det heller, men ibland kan det va att man inte träffat rätt person eller har kommit på vad som tänder en. Har du sexlust på egen hand? Eller är det helt dött?

  • Anonym (A)
    Tue 26 Jul 2022 21:51
    #3
    majgrönska skrev 2022-07-22 11:25:22 följande:
    Det kan vara ett medicinskt problem, du skulle kunna börja med att gå till vårdcentralen och undersöka dig. Mår du bra i övrigt? 
    Jag uppfattar det som att du tidigare haft ett sexuellt intresse?
    Jag tycker absolut du ska förklara för din sambo hur du känner! Risken är att hon känner sig oattraktiv och oälskad. 
    Håller med
  • Tue 26 Jul 2022 22:29
    #4

    Vänd dig till vårdcentralen och beskriv ditt problem, så undersöker de och tar prover för att se om du lider brist på något som kan ge dessa effekter, exempelvis testosteronbrist.

  • Tue 26 Jul 2022 22:38
    #5

    Varför är du tillsammans med någon du inte känner attraktion till?

  • Anonym (abc12­3)
    Wed 27 Jul 2022 20:26
    #6

    Blir du någonsin upphetsad/kåt?

    Onanerar du?

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 10:54
    #7

    Hej alla!


    Sent svar av olika anledningar men för att börja uppifrån och ner:


    Jag har varit på vårdcentralen och tagit prover för att kolla diabetes, testosteron mm. Inget avvikande i de resultaten. Jag har sedan dess också bokat in samtal med en sexolog och se om det kan hjälpa mig på något sätt.


    Jag har väl vid mycket få, enstaka tillfällen under de 15-20 år sedan jag debuterade haft lust på riktigt. När jag var tonåring var det mest press utifrån som gjorde att jag tog steget. Sedan har det varit allt för många gånger för att det förväntats av mig.
    Jag har försökt mig på i alla fall tre, fyra mer eller mindre (sexuellt) misslyckade förhållanden där alla har ifrågasatt min låga lust, bristande intresse och oförmåga att få/hålla stånd.


    Attraktion för mig är mer än bara sexuellt. Jag är tillsammans med min sambo för att jag älskar henne och hon betyder väldigt mycket för mig, och vi kan ha det väldigt roligt/bra tillsammans och mysa i soffan och med goda middagar etc, men just när det kommer till sista steget att initiera sex eller svara på initiativ är jag som oförmögen och känner genast nästan ett obehag/oro inför det (inga som helst tidigare trauman i livet). Jag är helt enkelt inte intresserad, men ibland går det att genomföra om jag verkligen fokuserar.
    Jag onanerar sällan, eller nästan aldrig, och ofta blir det inte ens hårt. Har jag "tur" kanske det är hårt till 80/90 procent.


    Inom någon vecka så ska jag till en sexolog och prata, så jag hoppas att det kan hjälpa mig att förstå problemen.

Svar på tråden Hjälp! Är jag asexuell?