• Sat 23 Jul 2022 07:55
    67619 visningar
    295 svar
    295
    67619

    BF APRIL 2023

    Hej! Hjärta


    Kanon att du gjorde en tråd, jag plussade också igår Digitalt. ÄL+ 10 tror jag. Jag har ett barn sedan tidigare som är 2 år nu. Hoppas att vi kan följas åt och att vi får aprilbebisar Solig

    Jag är beräknad till 4 april. Jag hade en ganska jobbig graviditet förra gången med 2 st stora blödningar som jag trodde var missfall, men hon stannade kvar. Sen kräktes jag hela graviditeten och fick läggas in ett par gånger. 


    Men är så lycklig och glad just nu så tom illamåendet är välkommet Baby

  • Sun 24 Jul 2022 14:35
    #6

    Eveven: Hopps du får lite mer symptom (även om det kan vara jobbigt) så att man känner sig lite mer säker haha Cool

    Guilly; Åh vad kul, samma dag som mig ju! Det ser absolut positivt ut tycker jag. Ska också testa med mitt andra digitala nästa vecka igen. Har dock ganska mycket symptom så känner mig rätt så säker just nu i alla fall :) 

  • Sun 24 Jul 2022 21:36
    #12

    Evelinagra1: Ja, alltså blir det så kan ju vi stötta varandra också tänker jag då kanske inte så många andra vet ännu (det är ju valfritt hur man gör). 

    Eveven: Jag testade också för att se stegring förra gången och sen testade jag inget efter det. Men det är ju ovisst och man kan ju nästan aldrig slappna av så man får bara lära sig leva med känslan och försöka tänka positivt. Jag har lovat mig själv att njuta mer av den här graviditeten då det kanske blir min sista. 


    De symptom jag känner mest är ont i bröst, molvärk och trötthet. 

  • Mon 25 Jul 2022 13:00
    #15

    Jag ringde barnmorskan idag och hade lite samma känsla som dig Eveven. Fick en tid nästa tisdag. Jag tänker att i värsta fall får jag väll avboka den. 

  • Mon 25 Jul 2022 20:36
    #29

    Hej!

    Jag blev också tvungen att ta ett test med ett digitalt. Är i v 4 (3+5) enligt preggers med inställning 39+6. Fick gravid 2-3 veckor idag när jag testade. 


    Jag har också funderat mycket kring det där med att berätta. Mina två närmsta vänner vet men sen har vi inte berättat för någon mer. Jag har en dotter som är 2 år nu och när jag ringde till Bm idag sa de att inga barn får följa med på något av besöken pga smittorisk? Så nu vet vi inte hur vi ska göra nästa vecka. Min man hade nog gärna velat gå med även om det är andra gången men då behöver vi någon som passar vår dotter?

    Senast berättade vi i v. 12 men mådde så dåligt förra graviditeten och det var så jobbigt att hålla det hemligt hela den tiden. Så nu vet jag inte hur vi ska göra??

  • Wed 27 Jul 2022 10:23
    #38
    evelinagra1 skrev 2022-07-27 08:43:49 följande:

    Testade med digitalt idag och fick 2-3 så det kändes ändå skönt att hcg verkar öka :)


    Vad skönt att höra! Jag kände inte så mycket igår och blev lite orolig men idag har illamåendet känts mer och har känt mig lite yr. Går in i v.5 idag Glad
     
    Hur tänker ni inför en privat fb grupp också? Är med k en för min dotter och den är fortfarande aktiv (men inte lika mycket som under graviditeten och första året). 

    Tycker det är lite enklare att skriva där men man kan ju inte vara anonym kanske om man vill det. 

  • Thu 28 Jul 2022 11:31
    #49

    Grattis till alla nya som har plussat och för er som testat och ser hur hcg fortsätter stiga. Ska bli kul att följas åt.


    Jag kan hålla med om att vi kan vänta lite till innan vi gör en fb grupp.


    Jag har en del molvärk, för mig är det lägre ner och känns lite annorlunda än mensvärk då det är mer i mitten ovanför bäckenet typ. När jag har mensvärk har jag mer ont i vad jag tror är äggstockarna. Men det är nog rätt olika! Jag hade moderkakan i framvägg förra gången så får se hur det blir denna gången ????

  • Thu 28 Jul 2022 19:02
    #52
    Annemarit123 skrev 2022-07-28 18:47:18 följande:

    Hej!
    Hoppar in i tråden nu. Skulle ha mensen i söndags. Plussade i måndags med digital som visade 1-2 och sedan i tisdags som visade 2-3. Är ändå så orolig för missfall. hur håller man dessa katastroftankar i schack ? 


    grattis till alla som plussat, ska bli så kul att följa tråden.

    Är i vecka 4 + 2, mina symtom är ont i bröst, molande värk, lite illamående, 


    Grattis! Kul med så många nya! Jag är också orolig och var det i förra graviditeten också. En vän sa till mig förra gången att ?Vi väntar barn, vi väntar inte på missfall? och det brukar jag påminna mig själv om. Att leva i nuet och inte låta oron om vad som kan hända förstöra det. 
  • Fri 29 Jul 2022 06:51
    #59
    evelinagra1 skrev 2022-07-28 23:00:21 följande:

    Vad är mest rätt? Att räkna från senaste mensen eller från ägglossning? Om jag räknar från ägglossning är jag i vecka 4+2 idag men jag var hos barnmorska idag och dom räknar från mensen så hon sa att jag är i vecka 5+0? 


    Barnmorskan brukar räkna från senaste mensen då inte alla vet när de hade ägglossning. Sen kan man bli framflyttad eller flyttad bakåt vid ultraljud då de kan se exakt hur gammal bebisen är genom att mäta längd och sånt. Förra gången hade jag ?rätt? kring Bf och veckor jämfört med barnmorskan när vi kollade på ultraljudet då jag visste när jag haft ägglossning. Så om du har koll så stämmer troligtvis 4+2 med, men det kommer som sagt rätta till sig sen i så fall :)

    Sen kom min dotter nästan 15 dagar för tidigt så det spelar inte så stor roll sen ändå haha man vet aldrig med de små liven Hjärta
  • Wed 3 Aug 2022 08:35
    #83

    Hej!

    Så många nya i gruppen! Roligt att vi blir fler ?? Idag är tredje morgonen jag börjar med att kräkas Kräks Hade hypermesis förra graviditeten så det är inte så oväntat. Vi får väll se om det bara är vanliga kräkningar eller något mer. Jag var hos barnmorskan igår och går in i vecka 6 idag. Hoppas på att lilla fröet vill fortsätta att stanna Hjärta

  • Sat 6 Aug 2022 17:00

    Idag har jag kräkts två gånger och mår sååå illa. Så jobbigt när hela min mans släkt är på besök och man ska hålla det hemligt Gråter Längtar tills man kan berätta och få må dåligt utan att låtsas att allt är bra! 

  • Sat 6 Aug 2022 21:29
    Bruno97 skrev 2022-08-06 21:10:14 följande:

    När kommer ni att berätta för chefen samt kollegorna?


    Jag börjar jobba först vecka 33 och kommer nog få berätta för chef och närmsta kollegor då om jag fortfarande mår lika illa och kräks eller sämre. Kommer vara i v 8 då. Förra graviditeten fick jag berätta tidigt för närmsta kollegor och i v 13 för chefen. 
  • Sun 7 Aug 2022 08:04

    Jag jobbar som lärare och kommer nog därför berätta för mina närmsta kollegor först och sen ganska omgående för min chef. Jag jobbar inte på samma arbetsplats som förra gången men har god relation till min chef. 


    Då jag kräkts nästan varje dag i en vecka och vet att jag troligtvis kommer då hypermesis denna gången med så behöver jag stöttning av närmsta kollegor plus att om jag är borta påverkar det dem otroligt mycket också. 


    Förra graviditeten låg jag inne på sjukhus i omgångar och var sjukskriven i perioder och det drabbade både kollegor och elever. Har redan dåligt samvete för det men samtidigt så har ju alla samma rätt att skaffa fler barn. 

  • Tue 9 Aug 2022 16:08
    johe01529 skrev 2022-08-09 14:56:25 följande:

    Jag har berättat för mina vänner men inte min familj eller kollegor. Familjen vet jag inte när jag ska säga de till, tidigare har jag berättar på en gång men nu håller min syster på med IVF och det har inte gått så bra så därför tvekar jag.

    Tror också jag kanske håller på att få missfall. I fre-lör så hade jag bruna flytningar, sedan 2 dagar ingenting och nu när jag torkade mig kom det färskt blod. Inte direkt ont och det jävla illamåendet kvarstår. Så jag väntar och ser vad som händer.


    Jag hade två stora blödningar med min dotter men det gick vägen ändå. Man vet aldrig! 


    Jag har haft lite ont i ryggen och i magen idag, men även kräkts två gånger så jag vet inte. Har haft turen att inte få uppleva missfall så jag vet inte hur det känns. Blir såklart lite orolig men försöker inte tänka på det. 

  • Tue 9 Aug 2022 20:51
    -1
    MariaNathalie skrev 2022-08-09 20:11:13 följande:

    Hej 

    mina symtom försvann över en natt. Va super pigg och min svullna mage va som bortblåst i söndags morse. Det klura i detta är att brösten börjat ömma istället. Men den här gravida känslan börjar avta. Fick samma förra gången jag va gravid och fick MA i april. Symtomen försvann över en natt i v 5 och kom tillbaka några dagar senare och på ett ul i v 9 hittade man inget utan allt hade avstannat. Tror det är samma sak nu. Tror jag ska ringa imorgon och be om ett vul. Fick MF i nov. Så nu gör det extra ont i hjärtat om det är 3 ggr på raken. 
    jag har 2 barn sen tidigare. 1 på 11 och en på 8. 

    ja det känns så jobbigt just nu. Trodde verkligen att 3e gången gillt skulle funka. är väll min ålder säkert jag är precis fyllda 40


    Hoppas att det inte är så! *Håller tummarna* Skickar styrkekramar! Hjärta
  • Thu 11 Aug 2022 13:50
    evelinagra1 skrev 2022-08-11 13:27:01 följande:

    Jag är också lite svullen, jag hade de allra första veckorna väldigt mycket mensvärk men nu har jag molvärk väldigt sällan? Är det normalt? Rädd att bebis slutat växa.. är i vecka 6+2 enligt mina beräkningar 


    Jag har inte heller molvärk lika mycket längre och är 6+1 idag. Jag tror det är normalt, så var det förra gången med min dotter också. Är lite svullen ibland på kvällen bara! Har kräkts i två veckor nu så känner mig snarare lite ?mindre? än innan. 
  • Fri 12 Aug 2022 12:04
    Bruno97 skrev 2022-08-12 12:00:35 följande:

    Igår 11/8 kom blödning. Har alltid haft ont i magen så tänkte inte så mycket på de tills blödningen kom. Då började göra mer ont som en annan känsla. Ringde 1177 då kvinnokliniken och gyn var fullt. De sa bara att antingen är de mf eller så är de bara en kärl som har spruckit. Hoppades ändå på de bästa för det var ju ändå inte mycket. MEN idag kom det rejält och smärtan var annorlunda. Ringde gyn som ringde upp och var 99.9 procent säker på mf men att jag fick en tid för att åka in och kolla upp det. Så sorligt för allting med mina föräldrar gick bättre än förväntat att berätta för och så kommer detta. Men skönt att ha berättat för nu kan min mor stötta mig för hon själv varit med om det. Om de nu blir som jag och gyn tänker att de är. Då blir det att försöka på nytt och hoppas på ett maj/juni barn istället.

    har tiden kl 13 idag. Får man veta på en gång om de är mf?


    Jag började störtblöda i min förra graviditet och fick åka in. Hade dock inte ont men fick göra ett ultraljud. Då såg man hjärtat slå men hon sa då att det fortfarande kunde vara ett missfall och att tiden fick utvisa. Blödde en gång till några veckor senare och fick samma svar. Men ut kom en frisk flicka. Så man kan blöda ganska mycket utan att det är något. Men som sagt minns inte att det gjorde ont :/
  • Wed 17 Aug 2022 06:19

    Vecka 8 idag och nu har man börjat jobba Skrikandes Varje morgon är så stressigt då jag kräks en eller 2 gånger och behöver äta flera gånger och åker till jobbet helt yr? Igår kräktes jag även på kvällen när jag kom hem.


    Förlåt, behövde klaga lite!
    Fick berätta för min chef och några kollegor och det känns lite bättre då jag ska få lite mer hjälp, samtidigt ju fler som vet ju värre känns det på något sätt då jag ändå inte kan låt bli att tänka på missfallsrisken. Vi ska på TUL först i slutet av september, så glad för alla er som fått se era små och se hjärtat ticka! Har funderat på ett VUL men   det kostar ju en del Obestämd

Svar på tråden BF APRIL 2023