• Mon 25 Jul 2022 03:39
    24618 visningar
    21 svar
    21
    24618

    Att ha soffan full med prydnadskuddar

    Jag har inte soffan full med prydnadskuddar men hade två stora kuddar och ett par mindre, i min förra soffa, som gäster ibland behövde flytta på och det fick jag klagomål för ett par gånger "Oj, varför har du så många kuddar i soffan?" frågade de. Anledningen till det är att jag är väldigt kort (1.50 m) och att jag inte når ner till golvet. Nu har jag en grundare soffa där jag valde att ta bort benen på soffan, men då klagar folk på att soffan är för låg ...


    Jag blir lite less på folk som inte fattar att man anpassar sitt hem efter de förutsättningar man har. Helt ärligt så bryr jag mig inte om att väldigt långa karlar säger "Oj, vilken låg soffa du har!" när de är på besök hos mig. Jag, min man och barn har fan ingenting emot mina två soffor. 

  • Mon 25 Jul 2022 03:42
    #13

    Varför tror du att den person du besökte har många kuddar i soffan? Sover de i soffan? Behöver de nå ner? Lägger de kudden på bordet? Det finns alltid en anledning, som inte innebär att det handlar om inredning. Folk bor faktiskt i hem, om du har missat det. Till och med i de hem där det ser snyggt ut. Kanske måste barnen ha en kudde ibland?

  • Thu 18 Aug 2022 01:14
    #19
    Anonym (Prydnad) skrev 2022-08-17 11:36:54 följande:

    skickades för snabbt innan jag hann skriva. 
    Men prydnadskuddar är precis som namnet föreslår bara prydnad, dvs du sover inte på dem och behöver nog inte tvätta dem särskilt ofta tänker jag. 


    Vi har massa kuddar i sängen, dock inte prydnad utan jag gillar sova med många kuddar och skönt att ha extra när barnen kryper in i våran säng under natten. 
    På soffan har vi några enstaka prydnadskuddar som vi använder som huvudkudde när vi ligger i soffan, men soffan ryggstöd består av massa kuddar också. 


    Nu har jag verkligen försökt djupstudera användandet av prydnadskuddar i min familj. Samtliga prydnadskuddar jag har i soffan fyller en funktion.


    De går förvisso att sova på (en av mina gör det i alla fall och är lika mjuk som en huvudkudde, även om det händer att man somnar på en mindre bekväm kudde av misstag och får nackspärr) resten av dem finns där för att stötta upp min rygg eller arm eller för att få det mer bekvämt när man sitter i soffan. Jag tror inte att det finns många som har prydnadskuddar enbart för att det ska se snyggt ut, utan för att man använder dessa. 


    När man sitter rakt upp och ner och diskuterar i en soffa tillsammans med vänner, så används kanske inte prydnadskuddar, men när man bara är hemma med familjen och ligger ner och ser en film och måste sätta upp fötterna, så är en prydnadskudde kanon.

    Jag själv har en prydnadskudde inkilad i armhålan när jag surfar på datorn för att inte få ont i armen eftersom jag sitter i en obekväm ställning när jag ställer laptopen på armstödet. Min son lägger en prydnadskudde under ipaden för att kunna få en bra höjd när han tittar på film. Min man lägger en annn prydnadskudde bakom ryggen när han ligger i den ena soffan så att inte armstödet ska skära in i ryggen. 


    Oftast så tar vi alla i den här familjen en prydnadskudde var och lägger under den bok vi läser, så att vi kan ligga på mage i soffan. Vilken prydnadskudde som används beror på om det är min långa man, jag som är kort eller vår son. Det finns en kudde för alla - både vad gäler mjukhet och textur. Vi har exempelvis en hiskelig gammelrosa kudde som inte passar in i vår soffa, men den har faktiskt haft ett annat överdrag vid tre tillfällen under de senaste 8 åren.Problemet med den kudden är att den kudden har ovanliga mått och därför är det svårt att hitta "örngott" till den. Därför passar den inte in i soffan. men vandrar hela tiden dit eftersom den fyller en funktion. Till slut fick den vara kvar.

Svar på tråden Att ha soffan full med prydnadskuddar