Inlägg från: Anonym (Hennes beslut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hennes beslut)

Hjärntumör

Anonym (Dess) skrev 2022-07-24 21:14:48 följande:
    Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

Jag har inte läst igenom hela tråden och vet inte om din mamma är opererad än. Om operationen inte skett och om du inte vågar säga sanningen rakt ut till din mamma, så bör operationen stoppas tills en riktigt tolk har informerat henne. Det är HON som kommer leva med ev. handikapp och det är HON som måste bestämma om hon är villig till detta.
  • Anonym (Hennes beslut)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:58:55 följande:

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

Det finns kanske inga alternativ? Det är kanske liv och skada. Eller bara död.
  • Anonym (Hennes beslut)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 23:39:00 följande:
    Då måste hon få välja fritt. Folk kan ju välja att avstå ifrån operation. Och det är alltid värt att titta på noga och diskutera med en patient. Det utvecklas ju hela tiden nya mediciner och nya metoder. Har också en bekant som överlevt och blivit frisk ifrån lungcancer med metastaser. Egentligen omöjligt, men numera finns medicin. Bara för lungcancer, jag vet. Fast, min mamma fick något motsvarande för hudcancer också. 
    Precis vad jag har skrivit i mitt första inlägg och vad mitt nick är. Bara för att du känner människor som överlevt med medicin, så funkar inte det för alla. Vissa opereras för att få lite extra tid. Men som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så ansåg jag att ingen operation skulle ske förens en tolk kunde förklara allt för modern, då HON måste bestämma om hon är villig att ta riskerna. Det finns människor som faktiskt hellre dör än att bli funktionshindrad.
Svar på tråden Hjärntumör