• Tue 26 Jul 2022 15:19
    5529 visningar
    7 svar
    7
    5529

    Min 3åring vill inte äta

    Jag har en treåring hemma som nu i drygt 3 veckor tappat matlusten och vill verkligen inte äta något alls. Han verkar liksom aldrig vara hungrig och inte ens godis, glass, kakor osv vill han ha. 
    Han kan ibland ta en sked av maten men sen är det stopp. Jag har kontaktat bvc som säger att det är så ibland. Men jag börjar bli väldigt orolig, jag upplever att han känner sig mätt hela tiden och aldrig hungrig. Innan dessa tre veckor så har han haft perioder då han ätit lite mindre men aldrig såhär som det är nu. 
    Tilläggas att han gått upp ungefär 3 gram på ett år men bvc säger inget om det heller. Han är pigg och livlig som vanligt, det enda jag reagerat på är att han fått lite mer humör än vanligt viket egentligen inte är så konstigt kanske. 
    Jag är ju orolig över leukemi då man känner mättnadskänsla och blåmärke har han hela tiden på benen och har haft i flera år. Går inte upp i vikt även fast åt mycket innan denna period började.  Även magcancer har min vän pratat med  mig om.
    Jag har som sagt pratat med vården som säger till mig att avvakta. Så vill egentligen bara se om någon här har tips, peppande ord, erfarenhet mm.

  • Svar på tråden Min 3åring vill inte äta
  • Tue 26 Jul 2022 19:25
    #1

    Rent spontant så skulle jag åka in akut om min 3-åring inte ätit på 3 veckor. Om han dessutom bara gått upp 3 gram på ett år så känns de som BVC gjort något kans om de inte uppmärksammar det. Han kanske har stora halsmandlar? Får kan kväljningar? Äter han inget alls? Oavsett om de Säger avvakta så skulle jag åkt in om jag var orolig Och be dem ta prover och undersökas av en läkare Ordentligt. Minns en gång när jag ringde 1177 för mitt barn hade hög feber utan ande symtom, då sa hon ingen tkr det är konstigt att söka akut r man orolig för sitt barn, så åk in bara. 

    Min 2,5 åring äter dåligt i perioder och har alltid gjort men han går ändå upp rätt bra i vikt, är pigg och glad. Han har oxå benen fulla av blåmärken och har haft den han började röra sig ordentligt, han är en vilde ska tilläggas så är inte så konstigt. 

  • Tue 26 Jul 2022 19:33
    #2

    Be om tilläggsvägning. 
    Om det inte går åt rätt håll så kräv mer hjälp.
    Det kan vara allt från förstoppning till halsont till allvarligare saker.

  • Wed 27 Jul 2022 01:06
    #3
    Gasellen87 skrev 2022-07-26 19:25:44 följande:

    Rent spontant så skulle jag åka in akut om min 3-åring inte ätit på 3 veckor. Om han dessutom bara gått upp 3 gram på ett år så känns de som BVC gjort något kans om de inte uppmärksammar det. Han kanske har stora halsmandlar? Får kan kväljningar? Äter han inget alls? Oavsett om de Säger avvakta så skulle jag åkt in om jag var orolig Och be dem ta prover och undersökas av en läkare Ordentligt. Minns en gång när jag ringde 1177 för mitt barn hade hög feber utan ande symtom, då sa hon ingen tkr det är konstigt att söka akut r man orolig för sitt barn, så åk in bara. 

    Min 2,5 åring äter dåligt i perioder och har alltid gjort men han går ändå upp rätt bra i vikt, är pigg och glad. Han har oxå benen fulla av blåmärken och har haft den han började röra sig ordentligt, han är en vilde ska tilläggas så är inte så konstigt. 


    Jo klart han har ätit men väldigt lite varje gång. Det har aldrig varit några problem innan men han kväljer sig efter några gånger men det känns som att det är mer för att visa att han inte vill ha. För drygt 1,5 år sedan så tog dom massa prover just för att han har mycket blåmärke och det visade ingenting då. Ja jag får nog åka in 
  • Wed 27 Jul 2022 01:08
    #4
    nnnnnnnn skrev 2022-07-26 19:33:59 följande:

    Be om tilläggsvägning. 
    Om det inte går åt rätt håll så kräv mer hjälp.
    Det kan vara allt från förstoppning till halsont till allvarligare saker.


    Jag har redan gjort det men dom säger att ingenting är fel och att kurvan ser bra ut. Allvarligare saker, vad syftar du specifikt på då?
  • Wed 27 Jul 2022 07:38
    #5
    jajje skrev 2022-07-27 01:06:34 följande:
    Jo klart han har ätit men väldigt lite varje gång. Det har aldrig varit några problem innan men han kväljer sig efter några gånger men det känns som att det är mer för att visa att han inte vill ha. För drygt 1,5 år sedan så tog dom massa prover just för att han har mycket blåmärke och det visade ingenting då. Ja jag får nog åka in 
    Åk in och be om en ordentlig undersökning. Behöver ju inte vara något allvarligt utan kanske bara en period MEN för att utesluta andra saker så skulle jag inte tveka på att åka in och söka tills jag fått rätt hjälp. 

    Sjukvården är ju ibland seg och man får ligga på rätt ordentligt för att få hjälp i vissa fall. 
  • Wed 27 Jul 2022 07:38
    #6
    jajje skrev 2022-07-27 01:08:06 följande:
    Jag har redan gjort det men dom säger att ingenting är fel och att kurvan ser bra ut. Allvarligare saker, vad syftar du specifikt på då?
    Men om han gått upp 3 gram på ett år så kan väll kurvan knappast se bra ut? 
  • Wed 27 Jul 2022 23:35
    #7
    jajje skrev 2022-07-27 01:08:06 följande:
    Jag har redan gjort det men dom säger att ingenting är fel och att kurvan ser bra ut. Allvarligare saker, vad syftar du specifikt på då?
    Låter helt orimligt att kurvan ser bra ut om barnet gått upp 3 gram på ett år. Den kurvan skulle jag vilja se! Kan du klippa in en bild från journalen?
Svar på tråden Min 3åring vill inte äta