• Fri 29 Jul 2022 16:35
    2182 visningar
    20 svar
    20
    2182

    Kost vid träning

    Är bra hålla på med olika dieter när man tränar ex LCHF eller vad är bra att äta?
    Är det inte viktigt att få i sig kolhydrater när man tränar istället för mycket fett som LCHF. Annars är väl kött och fisk bra och det kan man ju äta vid LCHF.

  • Svar på tråden Kost vid träning
  • Fri 29 Jul 2022 17:15
    #3
    gemig skrev 2022-07-29 16:54:38 följande:

    Kolhydrater vill du ha i dig innan du tränar just för att du ska orka.. det ger energi om du får i dig lite pasta..

    med tanke på ditt användarnamn så är du kvinna, så då ska du helt äta något innan träning.. Forskning har visat att kvinnor bränner fett bättre om dom äter innan.. medans det är tvärtom för män, som helst ska undvika att käka någon timme innan... antar att er kropp är bättre på att förbränna?

    sen är det protein du vill ha för att hjälpa till med återhämtning för musklerna.. 
    kyckling och sötpotatis brukar jag ha redo att bara slänga in i ugnen när jag kommer hem. Då brukar jag kunna äta o njuta av att min kropp får det som behövs medans jag fokuserar på att vila för o bygga upp musklerna. Fisk är fint det med! Men så mycket olika metaller i så det ska man helst bara äta typ 3 dagar i veckan.

    advokado om du vill ha en fin källa för fett.

    kan inte så mycket om LCHF, men det där är iaf riktlinjerna som jag kör med. För träning så fungerar det galant! 

    Sen vet jag inte om kvinnor bränner bättre av att inte äta efteråt. Men det viktiga är nog att käka ordentligt så kroppen hinner återhämta sig så du kan träna lite oftare och mera.


    Det är min mor som vill uppmana mig att börja med LCHF för att slippa dåliga kolhydrater som blir socker. Där ska man även undvika potatis och pasta och bröd. Men som du säger så behövs kolhydrater för ork så kyckling kött och fisk(får tänka på det där med metaller dock) antar jag är bra mat för träning.
    Tack för matnyttig info.
  • Fri 29 Jul 2022 17:22
    #4
    Tobben skrev 2022-07-29 16:58:09 följande:

    Jag tror inte att du behöver hålla någon särskild diet bara för att du tränar. Några större mängder kolhydrater behöver man absolut inte, i alla fall inte jag.
    Det positiva med LCHF är att man då automatiskt undviker socker,vetemjöl, potatis och ris, vilket annars är vanligt att folk äter mycket av men som är väldigt fattiga på näring men ändå energirika.
    Energi är aldrig något du kommer att lida brist av, oavsett vilken diet du väljer.

    Har du något syfte med dieten?


    Det är väl att komma i bra form allmänt har suttit still mycket under uppväxten. 
    Att bli starkare, uthålligare osv. Då är kost också viktigt, inte bara träning.
    Min mor vill rekommendera mig LCHF och hon tar upp samma saker som du :)
  • Fri 29 Jul 2022 17:41
    #7
    gemig skrev 2022-07-29 17:34:23 följande:

    Hjärtat... Det finns inga som helst kolhydrater i kyckling... 80% av det som finns i kyckling är protein.. resten är fett..

    så du behöver pasta eller potatis ibland om du ska orka..

    annars kan du köra på sötpotatis.. Dom har Helt annan uppsättning. Så mera potatis men mindre av allt det där ?onyttiga?

    potatis o sånt är ett verktyg för o ge dig lite mera energi. Behöver inte äta så mycket att din kropp tar skada.


    Ok ska tänka på det då.
  • Fri 29 Jul 2022 17:43
    #8
    Tobben skrev 2022-07-29 17:34:28 följande:
    Att utesluta socker, mjöl, potatis och ris är en bra början till att komma i form.
    Men se till att byta ut det mot något nyttigt, så att inte blir något halvtaskigt halvfabrikat som substitut. 

    Om du inte ska träna extremt hårt tror jag att du klarar dig bra utan kolhydrater. Jag har både styrketränat, konditionstränat och sprungit långlopp när jag ätit LCHF och det har gått bra.

    Det finns flera elitidrottare som har slutat med kolhydrater. 
    Men jag tror att det du behöver är att hitta något som fungerar för dig och som håller på sikt.
    Jo jag får läsa på lite och fundera på något långsiktigt. Tack i alla fall.
  • Sat 30 Jul 2022 09:19
    #13
    Lönnsirap skrev 2022-07-29 18:05:38 följande:

    Jag tänker att folk som undviker "kolhydrater" faktiskt väldigt ofta menar helt olika saker.

    För vissa är kolhydrater bara "rena förädlade snabba kolhydrater" , såsom exempelvis pasta, vitt ris, raffinerat socker och vitt bröd. Och det är alla exempel på mat som faktiskt inte "behövs". 

    Själv passar jag mig för att undvika kolhydrater, eftersom jag blir matt av att inte ha ätit dem. Min uppfattning är dock att många som äter LCHF faktiskt äter rätt mycket kolhydrater, fast från grönsaker. Och när dom "fuskar"får de i sig tillräckligt för att inte få några negativa effekter.

    Min Pappa har ätit LCHF i åtminstone 4-5 år och tränar nog nästan alltid 3 gånger i veckan+ träning med Sofia och långa promenader flera gånger i veckan. Han har p.g.a "dieten" helt slutat med att överäta och äter nån typ av inderhållsfas som fungerar.

    Själv äter jag det som jag av erfarenhet vet fungerar. Frukost, lunch, middag. Vanligtvis äter jag inte speciellt inför träning, eller efteråt, utan har fokus på att lyssna på kroppen och lära mig vad som fungerar.


    Det är nog som du skriver svårt om man inte är insatt att veta vad allt innehåller.
    Men jag tänker att man kan ju minska på snabba "dåliga" kolhydrater som socker vitt bröd och öka med det man får från grönsaker och sådant om man nu förenklar lite, då har man kommit en bit på vägen redan där.
    Jag tränar ju ändå i mindre skala och och behöver nog ingen avancerad diet men det är ändå bra för en själv att inte äta alltför felaktigt
  • Sat 30 Jul 2022 11:20
    #15
    Lönnsirap skrev 2022-07-30 09:31:49 följande:
    Jag tänker att såväl med kost och träning så har människor perioder då de testar olika sätt att göra. Man behöver inte skaffa en fullfjädrad strikt diet bara för att man vill bli mer hälsosam, utan det handlar ju mycket om att hitta en livsstil som gör att man får i sig det man behöver och känner sig stark.

    Perioder i mitt liv har jag ätit mindre kolhydrater eftersom det varit ett klassiskt sätt att göra diet ända sedan Atkins (från 70-talet) som var populär på 90-talet när jag växte upp. Varje gång så slutade dessa dieter med matthet och trötthet... Vilket jag tolkar som att det inte passa mig.

    Men att börja äta mer grönsaker, mindre socker är en väldigt bra start. Och att faktiskt nyfiket lyssna på vad folk beskriver. LCHF har fördelar för de som uppskattar den.
    Ja det är nog klokt resonerat att läsa på och lyssna på andras erfarenheter men  inte överdriva och använda sunt förnuft det kommer man långt med. Och med träning så ger ju kampsport eller det man sysslar med en hel del i sig och sen kan man komplettera med styrketräning och yoga eller vad man tycker passar. 
  • Sat 30 Jul 2022 11:35
    #17
    gemig skrev 2022-07-30 11:26:05 följande:
    Jag tänker lite såhär.. 

    Det du beskriver om att du ska få i dig samma mängd kolhydrater via grönsaker etc, är väl sånt som man ska försöka få i sig under dagen i vilket fall.. Så det är bara äta normalt för o se till att man har perfekt hälsa, och sen se till o röra på sig lite mera bara. 
    Jo fast jag tror att på att minska vitt bröd och socker(inte sluta helt) men i övrigt äta normalt och inte vara rädd för fett.
  • Wed 3 Aug 2022 20:37
    #20
    Tobben skrev 2022-07-31 17:06:00 följande:
    Det tror jag är helt rätt.
    Även om man inte följer en strikt diet så är det bra att undvika sådant som är onyttigt. Inom den kategorin hamnar både socker och mjöl och därmed allt som innehåller detta. Redan där är man påväg mot en hälsosammare livsstil.
    Ja det kanske är enklare än vad man tror att äta relativt nyttigt i alla fall. Precis som du skriver är man en bit på väg bara där.
    Att träna rätt utifrån sina förutsättningar är svårare.
Svar på tråden Kost vid träning