• Fre 29 jul 18:05
    1465 visningar
    20 svar
    20
    1465

    Kost vid träning

    Jag tänker att folk som undviker "kolhydrater" faktiskt väldigt ofta menar helt olika saker.

    För vissa är kolhydrater bara "rena förädlade snabba kolhydrater" , såsom exempelvis pasta, vitt ris, raffinerat socker och vitt bröd. Och det är alla exempel på mat som faktiskt inte "behövs". 

    Själv passar jag mig för att undvika kolhydrater, eftersom jag blir matt av att inte ha ätit dem. Min uppfattning är dock att många som äter LCHF faktiskt äter rätt mycket kolhydrater, fast från grönsaker. Och när dom "fuskar"får de i sig tillräckligt för att inte få några negativa effekter.

    Min Pappa har ätit LCHF i åtminstone 4-5 år och tränar nog nästan alltid 3 gånger i veckan+ träning med Sofia och långa promenader flera gånger i veckan. Han har p.g.a "dieten" helt slutat med att överäta och äter nån typ av inderhållsfas som fungerar.

    Själv äter jag det som jag av erfarenhet vet fungerar. Frukost, lunch, middag. Vanligtvis äter jag inte speciellt inför träning, eller efteråt, utan har fokus på att lyssna på kroppen och lära mig vad som fungerar.

  • Lör 30 jul 09:31
    #14
    amazonia skrev 2022-07-30 09:19:50 följande:
    Det är nog som du skriver svårt om man inte är insatt att veta vad allt innehåller.
    Men jag tänker att man kan ju minska på snabba "dåliga" kolhydrater som socker vitt bröd och öka med det man får från grönsaker och sådant om man nu förenklar lite, då har man kommit en bit på vägen redan där.
    Jag tränar ju ändå i mindre skala och och behöver nog ingen avancerad diet men det är ändå bra för en själv att inte äta alltför felaktigt
    Jag tänker att såväl med kost och träning så har människor perioder då de testar olika sätt att göra. Man behöver inte skaffa en fullfjädrad strikt diet bara för att man vill bli mer hälsosam, utan det handlar ju mycket om att hitta en livsstil som gör att man får i sig det man behöver och känner sig stark.

    Perioder i mitt liv har jag ätit mindre kolhydrater eftersom det varit ett klassiskt sätt att göra diet ända sedan Atkins (från 70-talet) som var populär på 90-talet när jag växte upp. Varje gång så slutade dessa dieter med matthet och trötthet... Vilket jag tolkar som att det inte passa mig.

    Men att börja äta mer grönsaker, mindre socker är en väldigt bra start. Och att faktiskt nyfiket lyssna på vad folk beskriver. LCHF har fördelar för de som uppskattar den.
Svar på tråden Kost vid träning
Logga in
Bli medlem