• Anonym (Frågande)

    Hormonspiral

    Hej!
    Jag har råkat ha min spiral Lenova insatt i 9 år. Jag vet att den kanske Inte verkar lika  bra men har lite funderingar om någon har koll..
    1: slutar hormonspiraler att utsöndra hormon helt och hållet?
    2: är det farligt att ha den k så länge? 
    Jag är 43 år gammal med aktivt sexliv men har inte blivit gravid än iallafall?

  • Svar på tråden Hormonspiral
  • Anonym (Frågande)

    Ja det är ju tanken men ett Forum är väl till för att ventilera saker och söka svar från folk som vet??

  • EnAnonumius
    Anonym (Frågande) skrev 2022-07-30 14:03:01 följande:

    Ja det är ju tanken men ett Forum är väl till för att ventilera saker och söka svar från folk som vet??


    Ja ventilera saker..

    Svar visst, men nu handlar det ju inte direkt om att söka svar på hur man steker en lax på bästa sätt.. Eller är Pops kläder bättre än H&Ms kläder..

    Det handlar om kroppshälsa, det kan ju knappast garantera att "folk som svara" vet eller jobbar inom sjukvården.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lönnsirap
    Anonym (Frågande) skrev 2022-07-30 13:58:16 följande:
    Hormonspiral

    Hej!
    Jag har råkat ha min spiral Lenova insatt i 9 år. Jag vet att den kanske Inte verkar lika  bra men har lite funderingar om någon har koll..
    1: slutar hormonspiraler att utsöndra hormon helt och hållet?
    2: är det farligt att ha den k så länge? 
    Jag är 43 år gammal med aktivt sexliv men har inte blivit gravid än iallafall?


    Jag var under pandemin "tvungen" att ha min kopparspiral lite längre än de 5 rekommenderade åren.
    Det är olika typer av spiraler men som jag förstått det så har spiralen ingen exakt dag då den slutar fungera, utan den blir mindre och mindre effektiv.

    Första gången jag försökte boka tid för byte, så var rådet att den fortfarande ansågs tillräckligt effektiv och skyddade mot graviditet. Andra gången, när den suttit mer än 6 år var rådet att använda annat preventivmedel för att förhindra graviditet.

    Ring mödravårdscentralen/barnmorskemottagningen och boka en tid för byte.
Svar på tråden Hormonspiral