• Wed 17 Aug 2022 09:09
    5395 visningar
    12 svar
    12
    5395

    Klimakteriemens & resa

    Cyklokapron, eller Cyklo-F som det också kan heta minskar blödning och används mot riktig mens. Finns receptfritt i små förpackningar, man kan få större på recept.

    Det är viktigt att man börjar med en rejäl dos så snart mensen kommer, inte väntar tills den kommit igång ordentligt. Min dotter har dem på recept och får ta fler än vad som står på den receptfria förpackningen, så det finns utrymme för högre doser om man är under översyn av läkare. Man ska inte ha risk för blodpropp, då är den olämplig (men om det hade det skulle du troligen blöda mindre). 

    Sen skulle jag råda dig att gå till gynekolog ändå, bortsett från resan, det finns hjälp att få och det är helt handikappande att ha det som du beskriver. 

  • Wed 17 Aug 2022 09:41
    #7
    rumpnisse16 skrev 2022-08-17 09:32:36 följande:
    Ja det är verkligen helt handikappande! Blöder ju som ett skadeskjutet djur, blöder igenom menskopp och bindor och får tömma och byta efter ett par timmar. Kruxet är ju att det är inte alltid så utan emellanåt har jag normala mensblödningar och jag vet ju aldrig innan vilken typ av mens det rör sig om. Men jag ska kontakta en gynekolog och rådgöra med! 

    Hur tusan tar sig alla igenom klimakteriet med blödningar som dessa och en rad andra symptom (som ännu inte drabbat mig men som finns runt hörnet och lurar)? Varför sån tystnadskultur kring klimakteriet? 
    Jag opererade bort skiten. Eller, inte hela livmodern, utan slemhinnan inuti, den som blöder. Bästa jag har gjort! Men det kräver ju att man utreder först. Kan vara myom också som ger ökade blödningar, utöver klimakteriet. 
  • Wed 17 Aug 2022 11:20
    #10
    Lodjursungen skrev 2022-08-17 11:07:41 följande:
    Jo fast de hjälper ju inte orsaken till blödningarna 
    Ibland kommer man inte åt orsaken till blödningarna och då kan det vara bra att åtminstone kunna leva normalt och inte förlora allt järn. Jag använde Progesterall i flera år utan minsta effekt och gjorde till slut en operation av slemhinnan. Så det du föreslår botar inte heller problemet för alla. 
Svar på tråden Klimakteriemens & resa