• Odd Even
    Wed 3 Aug 2022 03:05
    410949 visningar
    3150 svar
    -15 +2
    3150
    410949

    Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

    Det finns många ensamma män i vårt samhälle som aldrig fått till det med någon kvinna eller bara fått det någon enstaka gång. Dessa kallas ibland incelsoch det finns flera trådar om sådana här på FL, t.ex. tråden Förstår tjejer hur svårt det är för killar att hitta partner?

    Att dessa män är djupt olyckliga är självklart. Det är naturligtvis förödande för självkänslan att försöka och försöka och ändå få nobben varenda gång, och den minskade självkänslan påverkar beteendet så att dessa män får det ännu svårare att attrahera kvinnor, och så hamnar de i en ond spiral nedåt.
    För en del incels har dessa upprepade misslyckanden och deras otillfredsställda längtan lett till kvinnohat och konspirationsteorier och till och med högerextremism, som de hetsar varandra till i communities på nätet. Detta är en synnerligen olycklig utveckling som kan bli samhällsfarlig. Vi måste göra vad vi kan för att stoppa denna utveckling, men vad kan vi göra?

    Givetvis finns det också ensamma kvinnor som har svårt att hitta en partner, men vad än många här på FL än säger så finns det betydligt fler ensamma män än ensamma kvinnor, åtminstone så länge vi pratar om yngre och medelålders personer. När man kommer upp i övre medelåldern och närmar sig pensionen så finns det dock fler ensamma kvinnor än ensamma män.


    En huvudorsak till detta är att det helt enkelt finns helt enkelt fler män än kvinnor upp till övre medelåldern. Det föds fler pojkar än flickor, och det är fler män än kvinnor som invandrar till Sverige. Först i pensionsåldern blir kvinnorna fler än männen, pga. männens högre dödlighet. Det är dock knappast ett alternativ för yngre och medelålders män att skaffa sig partners som är betydligt äldre än dem själva, upp mot pensionsåldern. Om inte annat är de flesta äldre kvinnor inte är intresserade av att ha ihop det med betydligt yngre män, även om de är ensamma.


    Därtill kommer att män och kvinnor oftast är ensamma på olika sätt. Oftast träffar ensamma kvinnor män, har sex med dem och dejtar dem en tid ibland, men misslyckas att få till varaktiga relationer med män som motsvarar deras önskemål. De ensamma män vi pratar om här, däremot, har ofta svårt att överhuvudtaget träffa kvinnor, komma nära dem och ha sex med dem, och längre relationer är det överhuvudtaget inte tal om. Det är därför som en del ensamma män här på FL tycker att de ensamma kvinnornas problem är ett "lyxproblem" och att ensamma kvinnor borde sänka kraven på manliga partners.


    Men det blir ju naturligtvis så att eftersom ensamma kvinnor har flera ensamma män att välja på än omvänt, så kan kvinnorna vara mer kräsna. Och dessutom väljer kvinnor troligen oftare än män att hellre vara ensamma än ha en partner som inte motsvarar deras önskemål, villket leder till att det blir ännu fler ensamma män.


    Det tjänar ingenting till att vara arg eller förbittrad på kvinnorna för det, det löser absolut inga problem, och kvinnorna har naturligtvis rätt att välja eller låta bli att välja vilka män de vill av dem som finns tillgängliga.


    Dock håller jag med om att de ensamma männens problem faktiskt är större än de ensamma kvinnornas, som det beskrivits här.


    De många ensamma männen är ett samhällsproblem som i värsta fall kan få allvarliga konsekvenser, som våld mot kvinnor och högerextremistisk terrorism. (Det skulle inte förvåna mig om många av dem som stormade den amerikanska kongressen den 6 januari 2021 är incels.). Vi måste alltså försöka göra något åt detta, men vad?


    Hur kan vi hjälpa dessa män att hitta en partner?


    Mänga här på FL, särskilt kvinnor, råder männen att "jobba på sig själva": de ska sköta sin hygien och sitt utseende, träna sina kroppar, hålla rent och snyggt hemma, vara någorlunda ambitiösa och försöka skaffa sig bra jobb, och lära sig att kommunicera med kvinnor på ett bra sätt, m.m.


    Säkert kan det hjälpa i många fall, men det finns också många ensamma män som anser sig ha gjort detta efter bästa förmåga, och ändå aldrig får tag på en partner. Förmodligen är det deras dåliga självförtroende som lyser igenom när de ska försöka ta kontakt med kvinnor, och dåligt självförtroende är sällan attraktivt för kvinnor. Och att stärka självförtroendet när man hela tiden får nobben är inte lätt, utan det blir snarare sämre. Det är också svårt för dem att dölja hur desperata de är, och det är heller sällan attraktivt för kvinnor.


    Så visst, männen kan jobba på sig själva, men vad gör vi när det inte hjälper? Jag tror att vi inte kan komma ifrån att kvinnor måste ändra sitt beteende och sin attityd mot dessa män, och helt enkelt börja dejta ensamma män. Åtminstone måste tillräckligt många kvinnor göra det.


    Men hur ska vi åstadkomma det? Kvinnorna måste självfallet ha rätt att välja och inte välja vilka män de vill. Vi kan förvisso inte tvinga kvinnor att dejta män de inte finner attraktiva och ha sex med dem, och statliga bordeller och liknande är en urusel idé. Statliga kampanjer där kvinnor uppmamanas att dejta ensamma män skulle säkert floppa rejält. Nej, vi måste få kvinnor att själva vilja dejta ensamma män. Men hur ska det gå till?


    Jag har en idé...


    Vi lever inte i ett vacuum. Visst betyder generna mycket, men inte allt. Miljön, våra erfarenheter och de kulturella yttringar vi hela tiden översköljs av påverkar oss och våra värderingar och attityder en hel del. Vi påverkas av böcker, filmer, musik m.m. Våra preferenser när det gäller relationer, partnerval, sex, dejting m.m. påverkas också av sånt. Det finns gott om exempel på det: Vi har ju under decennier sett en ökad tolerans mot homosexualitet och transpersoner, och säkert är det fler idag som prövar homosexuella handlingar än förr. Jag tror det kan beläggas att Femtio nyanser-böckerna och filmerna har lett till att fler prövat att experimentera med BDSM. MILF-trenden inom porren har utan tvivel bidragit till att unga män raggar på äldre kvinnor på krogen betydligt oftare än förr - här på FL finns vittnesmål om denna förändring. Och vad gäller porren har den också med säkerhet orsakat en ökad förkärlek för analsex och ansiktssprut bland mest unga män, något som många tycker är problematiskt.


    Så våra preferenser och attityder påverkas alltså av det omgivande samhället och de kulturella yttringar som finns där.


    Tänk er nu att det börjar komma romaner, filmer och musik som handlar om kvinnor som träffar ensamma män, typ incels, och inleder relationer med dem, relationer som blir lyckliga för dem båda. Det kan t.ex. handla om att kvinnan ser igenom mannens osäkerhet och ser hans goda sidor, och ger honom kärlek och får kärlek tillbaka, vilket gör dem båda lyckliga. Många kvinnor har ju en omhändertagande attityd även inom kärlekslivet, och vill hjälpa mannen att komma till rätta med hans inre demoner (så är det ju t.ex. i Femtio nyanser), och det förekommer ju tyvärr att kvinnor tar kontakt med grova brottslingar i hopp om att "omvända" dem med sin kärlek. Vore det då inte bättre att en kvinna försöker hjälpa en snäll och ofarlig incel på detta sätt istället för en farlig brottsling?


    Skulle inte böcker, filmer, musik m.m. på det temat kunna påverka åtminstone en del kvinnor att dejta ensamma män och inleda relationer med dem? Sådana verkliga relationer tillsammans med fiktiva beskrivningar i böcker, filmer, m.m. skulle kunna ta ur många kvinnor villfarelsen, som tyvärr finns även bland en del kvinnor här på FL, att det måste vara något fel på dessa ensamma män, eftersom de inte får till det med kvinnor. Om en man är oskuld vid 30 års ålder måste det vara något fel på honom, har det sagts här på FL. Men det behöver det inte alls vara, och det bör vara budskapet i dessa böcker, filmer m.m.


    Likaså kan ett budskap i dessa fiktiva skildringar vara att en man inte måste vara dålig i sängen bara för att han saknar sexuell erfarenhet med kvinnor. Att det inte behöver vara så vet jag av egen erfarenhet. Jag var nämligen oskuld tills jag var 35, då jag slutligen fick en relation med en kvinna. I det visserligen fåtal relationer jag haft sedan dess har det förvisso funnits problem, till stor del beroende på mina egna hangups och attityder (jag vill inte gå in på dem för det är rätt plågsamt att tänka på), men en sak som aldrig har varit något problem för mig är att tillfredsställa min kvinna sexuellt. Det kunde jag redan från första början. Det var inte svårt alls. Hur kunde det komma sig? Jo, jag hade under hela mitt vuxna liv läst mycket om sex och fått en hel del kunskap om hur kvinnokroppen fungerar, och jag kunde naturligtvis också komminicera med min kvinna och höra vad hon gillade. Därtill kommer att jag tänder väldigt mycket på kvinnans njutning och med liv och lust går in för att ge henne det. Att koncentrera mig på hennes njutning är inte en uppoffring för mig, tvärtom!


    Jag påstår att vilken man som helst, som tycker om att ge kvinnan njutning, vet någorlunda mycket om kvinnokroppen och sex, kan kommunicera med sin kvinna, och kvinnan inte har alltför stora hangups när det gäller sex, lätt kan tillfredsställa sin kvinna sexuellt, även utan föregående praktisk erfarenhet.


    Detta budskap kan gärna framträda i de fiktiva skildringar som vi här tänker oss.


    Det finns dock smolk i glädjebägaren: Om kvinnan är missnöjd med mannen av andra skäl än sexuella, då tar det missnöjet över och hjälper det inte hur bra älskare han än är, det går åt skogen ändå. Det har jag också fått erfara.


    Alltså, om det kommer en massa fiktiva skildringar av sådana relationer mellan kvinnor och ensamma män, så skulle de kunna leda till fler verkliga sådana relationer. Sådana relationer misslyckas förstås ibland, som alla typer av relationer, men positiva sådana relationer skulle tillsammans med de fiktiva skildringarna kunna leda till en positiv återkoppling där fler och fler sådana relationer etableras, och då skulle antalet ensamma män minska, och därmed skulle den samhällsfara dessa i förlängningen skulle kunna utgöra kunna avvärjas.


    Vad tror ni? Skulle vi kunna få ett sådant scenario?


    Ett problem är förstås: Vilka ska skriva dessa böcker, producera dessa filmer, komponera denna musik, etc? Kommer det att slå om det blir verklighet eller kommer det bara att floppa och glömmas bort? I vårt kapitalistiska samhälle produderas ju ingenting om man inte tror att det ska gå med vinst...

  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?
  • Anonym (Motiv­era dem att vilja hjälpa sig själv!­)
    Wed 3 Aug 2022 14:15
    #81
    +1
    Anonym (Uppfostran och samhällsnormer) skrev 2022-08-03 11:48:41 följande:

    . Många kvinnor deltar med glädje även om de inte tycker aktiviteten är rolig i sig. De deltar för att de sätter ett högt värde på relationer. 

    Att (generellt sett) män är ensamma för att de är dåliga på att vårda relationer är inget singel kvinnor kan göra något åt. Detta är ett problem som hela samhället måste inse och arbeta med att förbättra.


    Här har du precis fångat problemets kärna!
  • Anonym (Motiv­era dem att vilja hjälpa sig själv!­)
    Wed 3 Aug 2022 14:19
    #82
    +3
    Anonym (Tred) skrev 2022-08-03 14:13:15 följande:

    Om problemet med mäns våld mot kvinnor tas itu med så tror jag att många positiva effekter kommer. Många kvinnor träffar män med fara för sitt eget liv. Eftersom incel män har ett större kvinnohat så är det extra viktigt att hålla sig borta från dessa.


    Det Kräver dock en större insats från mäns håll där attityden gentemot kvinnor förbättras (hur män i allmänhet pratar till kvinnor och om kvinnor) respekt helt enkelt. 

    sen så tror jag inte att lösningen på problemet är att alla ska hitta en partner. Lösningen tror jag är en acceptans för sitt singelskap i stället. Då kommer vi tillbaka till hur man pratar med kvinnor, ser dessa som individer utan att gruppera. Sånt borde man lära sig hemifrån och skolan. Mer närvarande fäder som förebilder, hur dessa pratar med mamma osv


    Ja män kan faktiskt ha så många olika värdefulla relationer med kvinnor bortom sex.

    Man kan vara en god vän, en god granne, en som ställer upp, är en god förebild för barn, finns till hands, skänker glädje och trygghet. Kvinnor älskar män som beter sig så och som de kan lita på och räkna med och såna relationer är ofta livslånga till skillnad från sexuella kontakter.
  • Wed 3 Aug 2022 14:47
    #83
    Anonym (M2) skrev 2022-08-03 12:57:50 följande:
    Javisst, som sagt blev ju The Game väldigt populär så det visar ju att många vill lära sig. 
    Det är inte alla som vill lära ut hur man raggar och alla är inte så bra lärare heller. Men det borde absolut gå att hitta sådana som både kan och vill lära ut. Precis som med andra kunskaper. 
    Det finns hur många såna coacher som helst nuförtiden. Det är en jättemarknad. Handlar bara om att hitta en som man tycker matchar ens egna värderingar för de finns det stor variation på och som med allt annat där det finns en stor marknad så poppar allt fler oseriösa och hemmasnickare upp.
  • Anonym (M2)
    Wed 3 Aug 2022 14:48
    #84
    CyniskOptimist skrev 2022-08-03 13:42:01 följande:
    Jag menar att både män och kvinnor har ett egenansvar att göra det bästa de kan av sina liv och att bli den bästa versionen av sig själv, efter deras förutsättning. Ensamma kvinnor är inte mer samhällsproblem än ensamma män, och båda har ett egenansvar. Sen i den slutliga analysen så kommer fördelningen av partners (precis som pengar och annan framgång) att bli orättvis, detta är bl.a en bieffekt av individens fria val. Och vi gillar väl individens fria val, eller hur?

    MEN det är inte din, min, statens, kommunens eller ens skolans uppgift att ta ansvar för envar och deras liv. Skolan har en viktig roll vad gäller stöttning, men som någon skrev ovan så börjar man nysta i fel ände.. Man fokuserar på att de inte får någon kvinna. Har de bostad? Vänner? Jobb? Fritidssysselsättning? I många fall finns det att jobba på i någon eller några av dessa kategorier, vilket rent krasst inte bara är en förutsättning för en relation, utan faktiskt även viktigare än en relation. 
    Du missar poängen som är att den offentliga diskussionen ser helt olika ut om det är kvinnor eller män som har problem. Kvinnor som är singlar får skriva böcker och syns på kultursidorna, män får hålla sig till flashback. 
  • Anonym (M2)
    Wed 3 Aug 2022 14:52
    #85
    Guldnovan skrev 2022-08-03 13:54:16 följande:
    I media är bilden av mulliga  kvinnor positivare än hur vi bemöts i verkligheten. Är man dessutom 50+  blir man dubbelt osynlig. 
    Lika osynliga som män är redan från början. 
  • Anonym (M2)
    Wed 3 Aug 2022 15:00
    #86
    -2
    Soryu skrev 2022-08-03 13:43:13 följande:

    Jag måste säga att jag inte alls känner igen mig i bilden av att kvinnor väljer skitiga idioter till män framför oss snälla män som inte är så bra på att ragga. Jo, på högstadiet var det ju så och i någon mån också i ung vuxen ålder. Men därefter förändrades ju det. De män jag vet om som i stort sett aldrig fått till det med någon kvinna skulle jag säga har rätt stora problem med social samvaro till den nivån att det sannolikt går att ställa en psykiatrisk diagnos, och de kvinnor som i fullvuxen ålder (typ efter 27-30 eller nåt) går in i relationer med uppenbart dåliga män har som regel en hel del problem själva.

    Jag har nog aldrig träffat någon man som är över 30 som inte lyckas träffa kvinnor där jag inte direkt ser ganska tydliga orsaker till att han har det så.


    Du börjar skriva att du inte alls känner igen bilden och fortsätter sedan med att du gör det. Kognitiv dissonans? 
  • Anonym (gift)
    Wed 3 Aug 2022 15:03
    #87
    +3
    Anonym (M2) skrev 2022-08-03 14:48:28 följande:
    Du missar poängen som är att den offentliga diskussionen ser helt olika ut om det är kvinnor eller män som har problem. Kvinnor som är singlar får skriva böcker och syns på kultursidorna, män får hålla sig till flashback. 
    Fast diskussionen från den "drabbade" gruppen är helt olika. Män är ledsna över att de inte hittar en kvinna som älskar dem, medan kvinnor vanligtvis är ledsna över att de inte hittat kärleken.

    Ensamma män som hoppas att en kvinna ska vara lösningen är en annan sak en kvinnor som inte hittat en partner och som är singel.

    Det är samma par-norm, men det är skillnad i hur könen beskriver det hela. Dessutom så är det rätt vanligt förekommande att kvinnor faktiskt inte har lust att ha en man. Kanske p.g.a. att de märkt att många män faktiskt inte riktigt tillför tillräckligt i förhållandet..... Man vill helt enkelt inte ta risken att behöva "ta hand om en vuxen människa", vilket tyvärr är något som tydligen "bara händer".

    Vissa singel män har en skev verklighetsuppfattning där de inbillar sig att de är snälla, trevliga och ett riktigt kap, men när man pratar med dem så upplever man dem obehagliga, att de känner sig berättigade sex och att de inte har tillräcklig respekt för sina medmänniskor.... Det skiner igenom ... 
  • Anonym (M2)
    Wed 3 Aug 2022 15:06
    #88
    Anonym (Sanna) skrev 2022-08-03 13:55:06 följande:
    Jag har aldrig träffat en socialt välanpassad man, med jobb, vänner och intressen, som är ofrivillig singel.

    Det säger mer om ditt umgänge än om hur spdana män är. 


    inse att kvinnor av rätt logiska skäl har mer erfarenhet av män som är duktiga på att ragga än män som inte är det. De män du träffar utgör inte ett representativt urval av alla män. 

  • Wed 3 Aug 2022 15:08
    #89

    Alltså, kvinnor har ingen som helst skyldighet att "hjälpa män" få ett förhållande eller ett ligg, det är ju absurt att tänka så. Som andra redan skrivit, de som har svårt att hitta någon att "få ihop det med" har ofta större problem än att de bara inte hittar någon, eller iof kan ju finnas några som är otroligt kräsna och inte hittar någon som uppfyller exakt deras krav och då får man ju skylla sig själv lite grann. Men nej, det är aldrig andras skyldighet att lösa detta problem åt någon annan. 

  • Anonym (M2)
    Wed 3 Aug 2022 15:11
    #90
    -3
    Embla twopointoh skrev 2022-08-03 14:02:51 följande:
    Så, det är mitt fel att du använder härskartekniker? Ett svar värdigt en psykopat eller narcissist.

    Nä, det är förstås mitt fel att du inte läser inlägg ordentligt. Och mitt fel att du nu kommer med personangrepp.
    och att påpeka att du gör det är förstås också härskarteknik. 

    Att gapa om härskarteknik när någon påpekar vad du gör fel är också härskarteknik. 

Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?