• Thu 4 Aug 2022 19:40
    3224 visningar
    25 svar
    25
    3224

    Ekonomi som sambos när man fått barn

    nanomikro skrev 2022-08-03 13:02:44 följande:
    Ekonomi som sambos när man fått barn

    Hur gör ni som sambos med ekonomi när ni fått barn?
    I dagsläget har vi delad ekonomi och betalar 50/50 av gemensamma kostnader. Vi tjänar ungefär lika mycket men jag är mer ekonomisk än min sambo. Specifika funderingar:

    1. Delar ni på alla inköp som rör graviditeten? Även kläder till mamman, mediciner, amningskudde etc?


    2. Hur gör ni om den ena är föräldraledig betydligt mer och därför kommer få in mindre pengar/månad?


    3. Flyttar ni pensionsrätter från ena partnern till den andra om den ena är föräldraledig betydligt längre tid? Är det krångligt att göra detta?


    4. Får barnet automatiskt mammans efternamn när den föds?


    Vi gick över till gemensamt när första barnet kom, med privata "fickpengar" så vi fortfarande har egna pengar att förfoga över också. Delade 50/50 innan barnen kom. 

    1. Kläder till mig har jag betalt själv, men sånt som är barnets omvårdnad delar vi på (gissningsvis tex amningskudde också, minns inte så noga). 
    Eftersom vi bytte till gemensamt när barnet föddes, tog jag själv smällen för sjukskrivning under graviditeten. Det kan jag inte förstå i efterhand dock, borde vi ha delat på. 

    2. Vi gick som sagt över till gemensamt just därför. Även om båda varit föräldralediga hade det krävts fler dagar för att ha rimlig ekonomi om vi fortfarande skulle ha separat och delat lika. Annars anser jag att man absolut ska dela på inkomstförlusten, självklart. 

    3. Har inte varit aktuellt. 

    4. Ja. Det kan man ändra om man vill, när man skickar in förnamnen.
Svar på tråden Ekonomi som sambos när man fått barn