• Wed 3 Aug 2022 16:17
    2199 visningar
    8 svar
    8
    2199

    Covid för andra gången, skillnader?

    Jag har just covid för andra gången och jag undrar lite hur andra har upplevt det. Har det varit mildare? Snabbare att bli frisk igen eller att få styrkan tillbaka?

    Jag har även vaccinerats tre gånger, men den senaste gången är ju ett tag sedan. Jag upplever det inte som särskilt mycket lindrigare. Det är som en kraftig förkylning eller en influensa. Det var det även första gången. Jag är väldigt trött och orkar inte mycket alls. Nu har det gått en vecka, dvs. det är sjunde dagen nu, och jag förväntade mig att det skulle vara bra igen vid det läget. Men det är som första gången - det tar tid.

    Lite skillnad i symptomen är det. Man får visst mer snuva med Omikron. En aning mindre utmattning än första gången kanske. Hur har det varit för er? 

  • Svar på tråden Covid för andra gången, skillnader?
  • Wed 3 Aug 2022 22:44
    #3

    Vilket elände att det där viruset verkar vara så oberäknelig! Ni verkar ju båda ha råkat ut för saker som man inte hade förväntat sig..... Obestämd

  • Thu 4 Aug 2022 23:16
    #5
    Inteutanproblem skrev 2022-08-04 20:12:54 följande:

     


    Det är ett jäkla skitvirus. Majoriteten reder sig ju, lyckligt nog. Men det kan resultera i en del elände för folk. Postcovid är inte det enda som kan bli. Alltid svårt att säga hur det blir för den enskilde individen, dom flesta jag känner som haft det har inte haft samma otur som mig. Enda riskgruppen jag tillhör är astma. Inte allvarlig sådan heller. Vart annars vältränad och även ung. Så känns lite snopet. 

    Men har inte dina lungor tagit stryk under första omgången, blir det förhoppningsvis inte särskilt illa nu. 


    Jo, jag har också astma. Men det blev ändå helt okej igen. Kanske tappat lite grann av luktsinnet. 

    Något märkligt som jag märkte hos min man idag - han har det också förstås -  han är okoncentrerad och glömmer saker helt och hållet. Han hade inget minne - alltså han visste att han skulle fixa en grej och bad mig säga till, jag sa till en gång, han sa inget, men han frågade och kollade efter en gång lite senare. När jag sedan frågade igen när han skulle göra det (jag väntade på det), så mindes han inte alls att vi hade pratat om det två gånger sedan dess. 
  • Fri 5 Aug 2022 09:02
    #7
    Upptaget skrev 2022-08-05 00:49:03 följande:

    Tog två sprutor sommaren -21 och fick covid Oktober samma år. Var trött, lätt andfådd, ingen lukt eller smak. Men mådde snabbt bättre efter några dagar. Det var Delta viruset. 

    Tog sedan inte fler sprutor pga jag fick veta efter ett antikropp test i våras,  att jag hade högt skydd fortfarande (faktiskt det högsta möjliga i vad som svaras ut). Så ville avvakta med att boosta till efter sommaren tänkte jag...


    Fick sedan covid igen nu i Juli (9 mån efter första omgången), Då var symtomen helt annorlunda. Kände mig mycket mer sjuk. Supertrött, hostade i flera veckor, huvudvärk, allmänt mossig i skallen, kändes som en rejäl influensa.
    Intressant. Så borde det ju egentligen inte vara. Delta ska ju vara värre. Jag hade också det första gången. Det där med lukt-och smaksinne är nog typisk delta. Finns kanske inte alls med Omikron. Att man får snuva med Omikron är också typiskt. Jag hostade knappt heller med Delta, men nu med Omikron. 

    Huvudvärk hade jag mer första gången, nu hade jag mer lätt ont i hela huvud och lite yrsel (men yrseln hade jag förra gången också). Ja, det är en mycket konstig sjukdom. Man vet aldrig hur det blir. Jag tror faktiskt att jag ska ta och vaccinera mig en gång till om jag får. Kanske blir man ju så småningom någorlunda immun.
Svar på tråden Covid för andra gången, skillnader?