• Anonym­539
    Wed 3 Aug 2022 22:49
    25579 visningar
    3 svar
    3
    25579

    Kan äta hur mycket som helst?

    Hej!
    Jag är gravid i vecka 20. Den senaste veckan har mina kostvanor förändrats rejält. Från ingenstans så blev jag helt plötsligt hungrig mycket oftare och jag hade inget stopp, alltså ingen mätnadskänsla som sa ifrån att nu är det bra. Exempelvis imorse så åt jag 5 brödskivor (normalstora) och 2 skålar med yoghurt och flingor samt 3 glas juice. Efter det så kände jag mig mätt men inte proppmätt. Jag hade enkelt kunnat få i mig 1 brödskiva till om jag hade velat. De senaste 7 dagarna har jag gått upp 5 kg och jag börjat bli orolig. Det är ju inte bara med vanlig (nyttig) mat som detta händer utan även med godis och snacks. För några dagar sedan åt jag nästan 1 kg lösgodis. Har någon annan haft det likadant? Isåfall försvann det? Hur löste du det?

  • Svar på tråden Kan äta hur mycket som helst?
  • Thu 4 Aug 2022 11:28
    #1

    Antingen försvinner det, eller så får du börja sluta äta trots att du är hungrig...

    En liten kort period gör inget, men dra inte på dig vanan att bara fortsätta äta om aptiten fortsatt är stor. Bra att du har lite koll på vågen, men 5 kg, säger ingenting, utan det handlar snarare om att ha lite koll på vad som händer.

    Som gravid behöver man ibland lite extra, men ett kg. godis behövs inte....

  • Fri 5 Aug 2022 13:09
    #3

    Som nygravid var jag döhungrig med båda barnen, men det dämpades sen. Försök tänka förnuftigt och ät mindre. Egentligen är du mätt, ingen behöver de där enorma mängderna.

  • Fri 5 Aug 2022 13:34
    #4
    Kockobello skrev 2022-08-04 12:46:55 följande:

    Då väger du 150 kg snart. 


    Det beror ju väldigt mycket på om hur du definierar "snart". Väldigt vanligt att man faktiskt väger sig och inte helt plötsligt väger så mycket.
    TS har ju redan koll på att det nog är viktigt att ha lite koll, när aptiten går upp och vågen går upp. Det krävs dock mer än en vecka för att nå 150kg....
Svar på tråden Kan äta hur mycket som helst?