• Tor 4 aug 02:28
    32453 visningar
    1073 svar
    +1
    1073
    32453

Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

• Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Tor 4 aug 11:23
    Kockobello skrev 2022-08-04 11:21:07 följande:
    Män blir också misshandlade. Det är samma sak. 
    Jag tycker det är fint att du är engagerad för gängvåldets manliga offer. Någon behöver vara det också. 
  • Anonym (Ini)
    Tor 4 aug 11:26
    -2
    pyssel skrev 2022-08-04 11:14:14 följande:
    Våldet som avses inkluderar mer än ditt "förslag", som allt sexuellt våld.

Formuleringen innebär något som har en sådan omfattning att det är att betrakta som ett samhällsproblem. 
    Poängen är att termen  "mäns våld mot kvinnor" dels är fördomsfull och dessutom felaktigt utmålar män som förövare. 

Men jag är medveten om att det är en del av teorin att feministerna ser det som patriarkalt våld och att därför alla män är ansvariga. Så i deras ögon blir termen korrekt då alla män ses som förövare.

Det förklarar dock varför inga vettiga män håller sig borta från den feministiska rörelsen. Vem vill vara del av en politisk rörelse som utmålar en som förövare när man är oskyldig?
  • Tor 4 aug 11:33
    +2
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 11:26:20 följande:
    Poängen är att termen  "mäns våld mot kvinnor" dels är fördomsfull och dessutom felaktigt utmålar män som förövare. 

Men jag är medveten om att det är en del av teorin att feministerna ser det som patriarkalt våld och att därför alla män är ansvariga. Så i deras ögon blir termen korrekt då alla män ses som förövare.

Det förklarar dock varför inga vettiga män håller sig borta från den feministiska rörelsen. Vem vill vara del av en politisk rörelse som utmålar en som förövare när man är oskyldig?
    Men det är ju oftast män som misshandlar och dödar (både kvinnor och andra män). I ett förhållande man-kvinna, är det mannen som är starkast. 

Detta är ingen feministisk lögn, det är fakta.

Så det stora problemet är inte att för många kvinnor blir ihjälslagna av sina män eller ex utan att en del män känner sig oskyldigt utpekade?
  • Tor 4 aug 11:33
    -1 +1

Alla vettiga håller sig borta från feminismen, det otäcka giftet.
  • Tor 4 aug 11:38
    Postman skrev 2022-08-04 09:07:38 följande:

Jag är inte våldsam mot någon människa. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Jag tycker att man bör göra skolan mer anpassad för pojkarna, idag passar inte skolan pojkarna så bra. In med fler vuxna i skolan också.

Anställ fler män, idag är skolan ett matriarkat vill jag påstå. Det är konstigt att inte jämställdheten har nåt fram när skolan ska rekrytera.

Starta mer föräldrakurser av någon slag, det är sjukt många dåliga föräldrar idag, väldigt många dysfunktionella familjer som näst intill skiter i vad deras barn gör.

Kan vi lägga denna grund så tror jag vi garanterat kommer att få långt fler bättre män och mindre våldsamma män. Detta var bara en grej, en långsiktig, det finns många fler saker man också kan göra.

Att det inte finns fler män i skolan beror på att läraryrket har förlorat både lönemässigt och i status. Lärare var inget kvinnoyrke förr, tvärtom var de flesta män. Det är Göran Perssons, det började med kommunaliseringen av skolan.

Matriarkat låter som om kvinnorna bestämmer och tagit över. Tvärtom är lärarna rätt maktlösa. Nej, felet är att föräldrarna och barnen ses som kunder att behaga så att de inte försvinner och tar skolpengen med sig.

Föräldrautbildning vore bra, men de föräldrar som allra mest skulle behöva dem, de skulle aldrig gå.
  • Anonym (Ini)
    Tor 4 aug 11:41
    -2
    Xenia skrev 2022-08-04 11:33:10 följande:
    Men det är ju oftast män som misshandlar och dödar (både kvinnor och andra män). I ett förhållande man-kvinna, är det mannen som är starkast. 

Detta är ingen feministisk lögn, det är fakta.

Så det stora problemet är inte att för många kvinnor blir ihjälslagna av sina män eller ex utan att en del män känner sig oskyldigt utpekade?
    Varför ställer du problemen mot varandra?
    Fördomar i samhället är definitivt ett problem som ska bekämpas.
    Våld i relationer är definitivt ett problem som ska bekämpas.

Det du ska vara på är varför du vill sprida fördomar genom att använda termen "mäns våld mot kvinnor"?
  • Tor 4 aug 11:42
    -1
    Jag citerar det som berör mina inlägg.
    Det är din personliga åsikt. Termen betyder dock att våld mot kvinnor där förövaren är man/män är omfattande nog att formulera det så. Givetvis har attitydförändringar mot vissa typer av brott föregåtts av att ämnet debatterats, en lobbyism, statliga utredningar med mera. Det gäller även barnmisshandelns historia juridiskt och i politiken, liksom hedersbrott, hämndporr etc. 

Män är våldsförövare i högre grad än kvinnor, både mot kvinnor och mot män. Gällande barnmisshandel jämnar våldet ut sig något mellan könen som förövare. "Mäns våld mot män" är en term som alltmer börjat få fäste, med all rätt. Uttrycket och attitydförändringarna har förstått gjort samma resa som andra brott mot liv och hälsa som inte alls fått den uppmärksamhet och allvar de förtjänat. 
  • Anonym (A)
    Tor 4 aug 11:47
    +2
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 11:41:51 följande:
    Varför ställer du problemen mot varandra?
    Fördomar i samhället är definitivt ett problem som ska bekämpas.
    Våld i relationer är definitivt ett problem som ska bekämpas.

Det du ska vara på är varför du vill sprida fördomar genom att använda termen "mäns våld mot kvinnor"?
    Vad ska vi göra åt dina fördomar om feminismen?
  • Tor 4 aug 11:51

Det bästa en man kan göra om han vill jobba för våld mot kvinnor, är att engagera sig i frågan om mäns våld mot andra män. Det hänger nämligen i hop.

• Anonym (Ini)
    Tor 4 aug 11:54
    pyssel skrev 2022-08-04 11:42:42 följande:
    Jag citerar det som berör mina inlägg.
    Det är din personliga åsikt. Termen betyder dock att våld mot kvinnor där förövaren är man/män är omfattande nog att formulera det så. Givetvis har attitydförändringar mot vissa typer av brott föregåtts av att ämnet debatterats, en lobbyism, statliga utredningar med mera. Det gäller även barnmisshandelns historia juridiskt och i politiken, liksom hedersbrott, hämndporr etc. 

Män är våldsförövare i högre grad än kvinnor, både mot kvinnor och mot män. Gällande barnmisshandel jämnar våldet ut sig något mellan könen som förövare. "Mäns våld mot män" är en term som alltmer börjat få fäste, med all rätt. Uttrycket och attitydförändringarna har förstått gjort samma resa som andra brott mot liv och hälsa som inte alls fått den uppmärksamhet och allvar de förtjänat. 
    Om man nu väljer att använda en term som felaktigt utmålar den stora gruppen män som förövare trots att de är oskyldiga, så borde man inte bli förvånad när de inte har något intresse av att delta.

De flesta män i Sverige är för lika skyldigheter och rättigheter oavsett kön och vill ni få med oss på banan är det hög tid att ändra retoriken. I alla fall om man vill ha med männen i rörelsen.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.