• Anonym (Smala­re kvinna­)
    Fri 5 Aug 2022 14:57
    6451 visningar
    20 svar
    20
    6451

    Orolig för sambons vikt

    Limajo skrev 2022-08-05 14:19:02 följande:
    Som en som tampats med mer eller mindre övervikt hela livet tror jag också detta är det bästa du kan göra. Hälsosam mat och rörelse är ju bra för er båda (oavsett vad du väger) och genom att du gör goda val kan du dra med henne. Försök hitta en hobby/intresse som ni båda gillar och som kräver rörelse. För mig var längtan efter fjällvandringar en mycket stor motivation för en omfattande livsstilsomläggning som jag gjorde häromåret. Jag var tvungen att komma i form för att orka och jag tränade genom att vara ute och vandra i skogen vilket skapade en positiv spiral med bättre sömn, bättre mat osv.
    Jag har bantat och fått lyckat tesultat och lyckats hålla min målvikt. Jag gick ner 15 kg på 6 månader genom att sluta äta onyttigt och samtidigt träna.

    Jag tycker det låter rimligt att göra denna resa tillsammans och ställa upp. Det är lättare att ändra sig när man gör något tillsammans. Det är lättare att t.ex. sluta äta godis om inte den andra sitter och snaskar bredvid (nu säger jag inte att just du gör det, det vet jag ju inget om, men jag hoppas du förstår min poäng). 

    Sedan tycker jag förresten visst att man kan jämföra att sluta med tobak och sluta äta onyttig mat. Ja, man behöver äta för att överleva och man behöver absolut inte tobak för att överleva. MEN! Man behöver absolut inte onyttig mat för att överleva! Och ja, man kan absolut bli frestad av efterrätt, snacks godis och fika på fester och liknande, men man kan väl bli frestad av tobak på sådana tillställningar också, om andra gäster röker eller snusar och man är tobaksberoende?

    Det enda jag kan hålla med om är att det förväntas mer av alla att man ska äta onyttigt på dessa tillställningar än att man ska röka, men jag tycker överlag att det är ganska lika att sluta med tobak och sluta äta onyttigt faktiskt.

    Och jag tycker absolut att du kan be henne tänka på sin hälsa om hon ber dig att tänka på din hälsa och du dessutom har uppfyllt det.
    /Mvh
  • Anonym (Smala­re kvinna­)
    Fri 5 Aug 2022 15:45
    #9
    Anonym (Egen vilja) skrev 2022-08-05 15:07:12 följande:

    Det kvittar vad man än gör själv om den överviktiga personen inte vill gå ner i vikt själv. Man kan ju liksom inte stå där med pistolen och rent fysiskt hindra nån från att äta! Vare sig utskällningar, vara föredöme, laga mat själv, påpeka hälsan eller nåt annat spelar roll- man måste vilja själv.
    Min bästa vän är extremt fet. Jag gissar på BMI runt 50 minst. Hon vill inte gå ner. Hon försöker inte en halv sekund. Punkt. Hon har "fel gener" och "kraftig benstomme" och "fikar aldrig" så vad kan då jag göra eller säga- inget! Jag har gått ner vilket hon påpekat. Jag hade sån lust att svara "ja, man går ner om man äter mindre mängd mat, det skulle även du göra". Men jag vet att hon inte hade kunnat ta det, inte trott mig och återigen skyllt på sina dåliga anlag.


    Det är en mycket viktig och sann poäng.
  • Anonym (Smala­re kvinna­)
    Sat 6 Aug 2022 16:58
    #18
    Anonym (Reality check) skrev 2022-08-05 17:30:25 följande:
    Nej, det går inte åt båda hållen för hon är en fri individ som inte är skyldig honom att åtgärda sin kropp eller livsstil för att han vill.
    Men han är inte en fri individ och han är kyldig att åtgärda sina beteenden och livsstil för att hon vill det, eller? Vad är det för logik?
Svar på tråden Orolig för sambons vikt