• Fri 5 Aug 2022 16:46
    1010 visningar
    0 svar
    0
    1010

    Hjälp! Vad gjorde ni som blev oplanerat gravida?

    Jag har blivit oplanerat gravid och är nu i vecka 7.
    jag är sambo med pappan sedan några år tillbaka. Jag har aldrig riktigt känt mig redo för barn, har gjort ett par aborter innan.
    anledningarna jag ?skyller på? för att inte vara redo handlar mycket om min sambo; att jag anser att han dricker för mycket, att han inte är helt närvarande med sina barn från sitt tidigare förhållande osv.

    Nu när jg är gravid själv så känns mitt humör och känslor uppskruvat som pms x 100. Det är inte primärt pappan jag ifrågasätter utan även mig själv. Jag känner mig som ett barn som är extremt skör och osäkerkring graviditeten. Kommer jag kunna klara detta? Vad innebär det? Kommer jag och min sambo vara iho? känner mig så skör att jag inte skulle klara mig själv.


    Ena stunden har jg grov ångest av känslor eller tanken på att vara gravid. Den andra stunden så känns det lite härligt och görbart.

    Jag ringde mvc för ett år dagar sedan och bad om att dels få boka tid för inskrivning och dels för samtalsstöd då jag känner mig helt ambivalent kring graviditieten. Fick tid för inskrivning först om 3 veckor och sedan tipset om att ringa abortmottagning för samtalsstöd. Jag känner mig inte bemött i mina behov, jag vill inte göra abort - ibland är det enda jag vet att jag inte vill göra abort men kan absolut inte se framför mig hur det ska gå bra att fortsätta graviditeten.  Jag behöver framförallt få prata med någon professionell. Nu när jag är labil så blev jag bara nedslagen av bemötandet från receptionisten på mvc. Hade det varit ?vanliga? jag hade jg inte gett upp utan sett till att få samtalsstöd. Jg inbillar mig aty avortmottagningen inte räds för att bekräfta att det är en abort man bör göra?

    snälla hjälp mig! Känner mig helt knäckt emellan åt. Hur har ni som varit osäkra gjort? Vad gjorde att ni visste var som var rätt för er?

    Tack för att du läst och extra tack för om du vill dela din erfarenhet/ feedback <3


     


    Eleven
Svar på tråden Hjälp! Vad gjorde ni som blev oplanerat gravida?