• Fri 5 Aug 2022 17:15
    11830 visningar
    24 svar
    24
    11830

    3:e fördröjda missfallet idag

    Upptäckte precis mitt tredje missfall på vul idag. Skulle ha varit i v. 11 men fostret hade slutat växa i v. 8. Alla mina missfall har upptäckts i v. 11-12 men avstannat i v. 8. Har ett barn mellan missfall 1 och de två senare. Verkar inte ha så svårt att bli gravid men lyckas ju inte behålla dem. Känner mig så arg, ledsen och tom. Vet att min ålder såklart påverkar, fyller snart 39, men det känns ändå som att det kanske är något mer som är fel. Eftersom jag inte haft tre missfall på raken blir det ingen utredning. Vet heller inte om det görs för dem i min ålder? Kändes inte som att gynekologen på fertilitetskliniken tyckte att det var så intressant att se till andra orsaker än min ålder och att missfall i sig ökar risken för fler missfall. När jag läser här och på andra sidor verkar det inte heller som att läkarna här i Sverige är särskilt benägna att skriva ut några preparat i förebyggande syfte. Känns bara så jobbigt att försöka ännu en gång på samma sätt utan att ta någonting om det nu skulle vara så att exempelvis progesteron skulle kunna ha en god effekt.

    Finns det någon mer som jag - i min ålder och som fått upprepade fördröjda missfall där man sett hjärtat slå och som lyckats få ett barn? Gjorde ni någonting annorlunda?
  • Svar på tråden 3:e fördröjda missfallet idag
  • Fri 12 Aug 2022 21:06
    #4

    Solros22: Ja, det låter ju väldigt likt min situation. Så dumt att man inte får någon hjälp bara för att man har ett barn. Jag tänker också testa trombyl och även progesteron vid nästa graviditet. Tänker även börja med den där zink- och magnesiumkuren som du beskriver nnnnnnnn. :) Vet du något mer om hur den funkar? Är det bara om man har en brist som den ger effekt? 

  • Sun 14 Aug 2022 20:24
    #7
    nnnnnnnn skrev 2022-08-12 23:14:51 följande:

    Och det är inte särskilt dyrt heller. Kollade zinktabletter på apotea och deras billigaste var på 25 mg och då behöver man ju 2 per dag, de kostade 34 öre per tablett = 68 öre per person och dag => ca 41 kr per månad för 2 pers.
    och ungefär samma pris för magnesium (35 öre per tablett), så om man inte vill kontakta vården och få det utskrivet så kan man köpa receptfritt utan att bli helt barskrapad.


    Ja, nu har jag fixat de där zolvezink. Sambon är mycket skeptisk men följer ändå instruktionerna. Vi får hålla tummarna. Skrattande 
  • Thu 18 Aug 2022 16:21
    #10
    nnnnnnnn skrev 2022-08-17 20:36:47 följande:

    Skriv gärna hur det går, håller tummarna.


    Det ska vara i kombination med magnesiumtabletter, går bra med andra än emgesan såklart, se bara till att det är 250 mg totalt.


    Ja, vi tar magnesium också. Ska se till att uppdatera hur det går här. Glad
  • Thu 18 Aug 2022 16:23
    #11
    2023 händer de skrev 2022-08-18 09:15:50 följande:

    För oss hjälpte det att få kroppens fettsyror i balans, dvs öka intaget av Omega3. Har dock ätit Omega3 som tillskott i flera år, men när jag gjorde ett test fick jag resa på att min kropp inte tagit upp tillräckligt av det, trots att det var ett av de bästa jag hittat. Sedan januari äter vi en annan sort och i april blev jag gravid å bebis mår fint i magen <3 å jag mår toppen!

    Det är inget sjukvården kollar öht men så viktigt både innan graviditet å även för både gravida å ammande för både fostrets å spädbarnets utveckling. 


    Jag började faktiskt också med omega 3. Vilket märke funkade? Jag köpte apoteksgruppens.
  • Tue 6 Sep 2022 20:40
    #13
    Jenniepennie031 skrev 2022-08-30 08:11:30 följande:

    Hej!
    Hade 4 mf/ma på rad under 2 års tid. Inga barn sen innan, utredning visade inga fel. Testade då IVF (privat) då jag fick trombyl, progesteron från insättning och prednisolon till vecka 15. Utredningen visade alltså inte på att något av detta borde hjälpa men fick det iaf för att det inte skadar. IVF tog sig på första försöket och nu gravid i vecka 20. Kan tillägga att jag idag är snart 36, har PCO med glesa ägglossningar och har behövt ta hjälp av letrozol när vi började försöka och hade ju då inga problem att bli gravid. Alla mf/ma skedde i vecka 6-8. Hoppas detta kan hjälpa någon om jag hoppas det går bra för dig TS


    Hej!

    Vilken klinik satte in dem preparaten? Prednisoslon används väl om man har någon immunologisk rubbning? När jag har pratat med gynekologen på kliniken som jag var på verkade hon inte tycka att trombyl var så "riskfritt" att ta. Samma reaktion fick jag av min husläkare. Min pappa som är läkare tyckte att prednisolon var ett starkt preparat som man inte bara tog "så där" utan att det fanns indikationer på att det kunde vara verksamt. När jag googlar hittar jag även info om att trombyl skulle kunna framkalla missfall. Jag tycker att det känns så märkligt och obehagligt när läkare gör så diametralt olika bedömningar. Tror inte att jag kommer hitta någon läkare som vill skriva ut förutom mina pappa då och han är ju ingen expert inom det här fältet. Vilken dos fick du av respektive preparat och hur motiverades den? Var den specifik för dig eller var det en standarddos som de satte in på alla patienter? Många frågor.. hoppas att du vill svara och grattis till graviditeten! :)
  • Thu 8 Sep 2022 10:42
    #15
    Jenniepennie031 skrev 2022-09-07 10:03:31 följande:

    Tack! :)


    Göteborgs IVF Klinik heter det. Kan tillägga att jag även fick 6 till frysen på dag 6 på första (och enda) äggplocket vilket känns som ett jättebra resultat - kändes verkligen som den läkaren jag hade (som även gjorde min missfallsutredning) visste vad hon gjorde och kände igen min problematik. 
    Jag fick Lutinus (progesteron) frän insättning till vecka 12. Först 3 tabletter om dagen sen nedtrappning från vecka 9. Trombyl 75 mg/dag - kommer ta till vecka 36. Prednisolon 10 mg/dag till och med vecka 15 - nedtrappning från vecka 12.
    Progesteron och Trombyl känns som ganska standard-dosering som man får efter upprepade missfall (iaf på privat-kliniker) efter vad jag läst mig till. Gällande Prednisolon verkar det variera mer - skulle tro att detta är en dosering hon brukar använda sig av vid min problematik snarare än att det var anpassat för just mig. 
    En kollega gjorde IVF på samma klinik med samma läkare ungefär samtidigt pga att hon aldrig blev gravid. Hon fick progesteron fram till vecka 7-8 tror jag men inget av det andra - så det är ju ingen standardmedicinering för alla patienter. Hon blev för övrigt också gravid direkt och 6 till frysen. 


    Jag var ganska påläst innan och kände inget tvivel alls att ta de preparaten - men generellt tar du ju progesteronet för att det fästa samt tillväxt första veckorna, trombyl för att förhindra eventuella små blodproppar i moderkakan och prednisolon för att immunförsvaret inte ska stöta bort fostret. Vet inte vilka studier du läst - men jag har aldrig stött på information som indikerar att Trombyl skulle kunna framkalla missfall. Detta ges ju också till patienter med risk för havandeskapsförgiftning av vanliga vården. Dock ska man ju aldrig ta någonting som inte känns bra för en själv såklart! För egen del ville jag verkligen testa något nytt eftersom det knappast är en slump med 4 missfall på rad - sen går det inte att säga om något av ovan hjälpte eller inte - det har ju iaf inte skadat.

    Hoppas detta svaret hjälper och jag håller alla tummar att det går bra för dig <3


    Tack så mycket för ditt svar. Tog du alla tre progesterontabletterna vid samma tillfälle under dagen? Hur mycket trappade du ned till efter v. 9?

    Jag har inte läst några studier alls gällande trombyl utan gjorde tidigare en snabb googling men läste nu lite mer i fass. Där står att doser upp till 100 mg förefaller säkra men kräver särskild uppföljning. Högre doser var sammankopplade med ökad risk för missfall och missbildningar. Det står också att behandlingen kan leda till minskad fertilitet. Fick du någon uppföljning och hur så den i så fall ut?  

    Håller med om att man inte ska ta något som ite känns bra för en själv men det hade varit himla skönt om professionen hade varit lite mer samsynt så att man inte själv som lekman behövde göra den bedömningen. 

     

  • Sat 3 Dec 2022 15:42
    #23

    Tack för svar Jenniepennie. Det behövs nog bara uppföljning vid högre doser.


    Jag har precis plussat nu och börjat med progesteron och trombyl, så får vi se om det blir någon skillnad den här gången.

    Usch, vad jobbigt Solros! Hoppas att det kan funka med prednisolon. Om det inte går vägen den här gången heller överväger jag att försöka testa även det.

Svar på tråden 3:e fördröjda missfallet idag