• Anonym (Wilma)

    Sambon dum i huvudet och jag är gravid

    Känner mig grymt naiv nu, trodde jag checkat av allt med min partner, tänkte att han hade allt jag någonsin velat ha.

    Nu när jag är gravid inser jag däremot att vi inte alls har samma syn på barnuppfostran. Han vill exempelvis att vi ska inreda ett eget bebisrum åt barnet på övervåningen och ha något larm där man hör att barnet gråter och då kan vi gå dit. Jag vill att vi inreder rummet så jag kan sova där själv tillsammans med bebisen. Han tycker att man ska lära ett spädbarn att bli självständig direkt och ja han skrattar åt mina stolliga idéer. 

    Han tycker att straff är bra, typ att barnet ska gå in på sitt rum och skämmas om den gjort fel. Jag känner bara att han är en vidrig människa och vill inte att han ska vara  närheten av vår kommande bebis.


    Han vill inte ens vara med på förlossningen eller vara föräldraledig. Han säger att det mest naturliga är att kvinnor föder barn tillsammans med andra kvinnor, att så gjorde dom för tusen år sedan, männen va ute och jaga mat och så höll kvinnorna på med sånt där?. 

  • Svar på tråden Sambon dum i huvudet och jag är gravid
  • Anonym (Q)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-05 19:48:32 följande:
    Då har du inte tänkt klart. Att det är en form av närhet är bara fakta. 
    Ja, fast jag föredrar närhet när båda är vakna. Finns inget som säger att man måste ha 8 timmars närhet på natten. Det definierar verkligen inte vare sig närhet eller hur bra en relation är.
  • Anonym (Farsan)

    Hur lång tid är det kvar innan bebisen kommer?

    Många förstagångspappor har ingen koll alls vad det innebär att bli förälder. Men lyckligtvis lär sig de flesta snabbt då de väl blivit pappor. (Tyvärr finns det även vissa som lär sig långsammare, om alls.)

    Så jag tycker inte att du ska stressa upp dig för mycket nu, han kommer troligen vakna upp då det väl är dags.

  • Anonym (Evilina)
    Anonym (Farsan) skrev 2022-08-05 22:27:37 följande:

    Hur lång tid är det kvar innan bebisen kommer?

    Många förstagångspappor har ingen koll alls vad det innebär att bli förälder. Men lyckligtvis lär sig de flesta snabbt då de väl blivit pappor. (Tyvärr finns det även vissa som lär sig långsammare, om alls.)

    Så jag tycker inte att du ska stressa upp dig för mycket nu, han kommer troligen vakna upp då det väl är dags.


    Om man är helt utan kunskap kan man faktiskt läsa på, t.ex. i den här:

    www.bokus.com/bok/9789100572419/barn-de-forsta-fem-aren/

    TS, köp ett ex och fixa argument. Din man med det udda funktionshindret "huvet i röven" äger inte sanningen om hur barn ska hanteras.
  • Anonym (Hu)
    Anonym (Gräddnos) skrev 2022-08-05 18:13:38 följande:

    Av erfarenhet anser jag att det inte är mamma och pappa som bestämmer om bebisen sover ensam eller inte, det gör bebisen själv. Vår dotter sov uselt tillsammans med oss, så ljudkänslig och nätterna var ett helvete med alla. Hon fick ett eget rum istället, andningslarm, kamera, allt det där för en övernervös mamma och det blev bättre för alla. 
    Min son däremot vill fortfarande inte sova ensam och han är snart 5. Så det är individuellt, barn är också individer.

    Sen det där med straff, ser inte rumsarrest som något galet allvarligt. Jag är allt för att uppmuntra mina barn, jag gör mitt yttersta för att vara mjuk och pedagogisk och fokusera på att belöna det goda. Men när en unge målar på väggen för andra gången under dagen, ja, då blir det faktiskt rumsarrest, det är inte helt galet. 

    Däremot att vägra närvara på förlossningen och ta ut föräldraledighet. Det är ett stort nono! Min man vill inte heller vara med på förlossningar, men han har inga andra val för det är min förlossning och jag bestämmer. Föräldraledighet delar vi jämt, 8 månader var. Hade dock bara krävt att han tog de två månader som inte kan flyttas. Just den punkten är en stor varningsklocka ni verkligen behöver ta tag i nu.


    Mannen har faktiskt rätt att bestämma själv om han vill närvara på förlossningen, att det är "din förlossning" har inget med någon närvaroplikt att göra.
    Sånt kan man inte bestämma över andras vilja. Såvida du inte sa det från början, innan du ens blev gravid.
  • Ess
    Anonym (Q) skrev 2022-08-05 19:44:59 följande:
    Att sova i samma säng på natten är inte lika med närhet för mig. 
    Samma här. vi har skilda sovrum för att man ska slippa bli väckt stup i kvarten.
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Evilina) skrev 2022-08-06 07:10:57 följande:
    Om man är helt utan kunskap kan man faktiskt läsa på, t.ex. i den här:

    www.bokus.com/bok/9789100572419/barn-de-forsta-fem-aren/

    TS, köp ett ex och fixa argument. Din man med det udda funktionshindret "huvet i röven" äger inte sanningen om hur barn ska hanteras.
    "Din man"? Jag är man/pappa och var själv smått vilsen innan, så jag vet vad det kan röra sig om. Har du blivit pappa?

    Som rutinerad pappa har jag därefter varit stöd för nyblivna pappor som inte riktigt insett vad det handlar om.

    (Jag har varit föräldraledig i en massa år, bytt tusentals blöjor - även mitt i natten, bäddat om två gånger per natt pga barn som kissat i sömnen, gått på otaliga föräldramöten, skolat in på dagis etc etc etc. Men detta hade jag ingen som helst aning om innan jag blev pappa.)
  • Mimosa86
    Anonym (Hu) skrev 2022-08-06 09:10:29 följande:
    Mannen har faktiskt rätt att bestämma själv om han vill närvara på förlossningen, att det är "din förlossning" har inget med någon närvaroplikt att göra.
    Sånt kan man inte bestämma över andras vilja. Såvida du inte sa det från början, innan du ens blev gravid.
    Gött, nästa gång jag blir gravid ska jag också vägra vara med på förlossningen. Det får han ta :)
  • Anonym (Farsan)
    Mimosa86 skrev 2022-08-07 00:18:21 följande:
    Gött, nästa gång jag blir gravid ska jag också vägra vara med på förlossningen. Det får han ta :)
    Lycka till!
  • Wolfie13

    Vilka konstiga sidospår här! Det sjuka är ju fan att det är misshandel att "lära en bebis bli självständig". Skitsamma vilket rum det gäller, sexliv mm.
    Ts hoppas du fattar att det är helt uteslutet att göra så

  • Kungsholmsbo

    Man vill ju bara utbrista - gud vilken tönt - skulle han själv vilja bli behandlad sådär? Sen tänker jag - äsch det blir ändå som mamman bestämmer. Låt honom hållas och tro att han kan styra det. Men det kan han inte. Tror min man har anpassat sin barnuppfostran rätt mycket efter vad jag tycker - dvs vi har sovit ihop med barnen, jag vad ammat över året, tagit upp direkt någon har skrikit, inte hotat med att man blir skickad i säng etc och bara allmänt accepterat att barn är små en så oerhört kort tid att sova kommer man få göra snart och självständiga blir de lite i taget. Självständighet är något de erövrar själva genom att vi vuxna ger dem förtroendet att klara av saker - som är adekvat med deras ålder. En nyfödd bebis kan knappt se 30 cm, inte gripa, inte gå, knappt amma. Självständig och bebis är två ord som inte hör ihop - det säger sig självt. 

  • Anonym (En bebis)
    Anonym (Wilma) skrev 2022-08-05 17:23:00 följande:
    Sambon dum i huvudet och jag är gravid

    Känner mig grymt naiv nu, trodde jag checkat av allt med min partner, tänkte att han hade allt jag någonsin velat ha.

    Nu när jag är gravid inser jag däremot att vi inte alls har samma syn på barnuppfostran. Han vill exempelvis att vi ska inreda ett eget bebisrum åt barnet på övervåningen och ha något larm där man hör att barnet gråter och då kan vi gå dit. Jag vill att vi inreder rummet så jag kan sova där själv tillsammans med bebisen. Han tycker att man ska lära ett spädbarn att bli självständig direkt och ja han skrattar åt mina stolliga idéer. 

    Han tycker att straff är bra, typ att barnet ska gå in på sitt rum och skämmas om den gjort fel. Jag känner bara att han är en vidrig människa och vill inte att han ska vara  närheten av vår kommande bebis.


    Han vill inte ens vara med på förlossningen eller vara föräldraledig. Han säger att det mest naturliga är att kvinnor föder barn tillsammans med andra kvinnor, att så gjorde dom för tusen år sedan, männen va ute och jaga mat och så höll kvinnorna på med sånt där?. 


    Ja, jag håller med. Han låter som en bebis. Finns många mansbebisar och det räcker gott att ta hand om en riktig bebis. Du har inte gjort något fel hittills. Men gör inte fel nu! Tro inte att du behöver hålla ihop familjen för barnets skull. Är barnets mamma olycklig, så är barnet olyckligt. Jag vet det av egen erfarenhet. Grattis till bebisen i magen!
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-05 17:54:08 följande:
    Det handlar inte om sex utan närhet. Det finns inget negativt för bebisen att sova i samma rumskompis både mamman och pappan. Pappan måste inte separeras från familjen. 
    Fast mammas och pappas närhet med varandra, är inte prio 1 under spädbarnsåret. 
  • Anonym (Godiva)

    Det skulle du ha tänkt på innan du blev gravid. Det finns väl både kondomer och p-piller.

  • Lena5

    Bra om du köper boken som det tipsades om här tidigare i tråden. Så att du slipper stå ensam och argumentera för din sak när det gäller barnuppfostran.

    Barn under två år är det bättre att avleda från det som de håller på med eller på annat sätt avbryta deras felaktiga beteenden. Straff är absolut ingen bra modell, de förstår inte och de blir bara ledsna och oroliga.

    En del män är rädda för att svimma under förlossningen, men som sagt många kvinnor är ju också rädda och kan inte välja att slippa att vara med 

  • Lena5

    PS.
    Det är bättre med en dialog om det tokiga som barn har gjort än att straffa dem, men det står väl om det i boken. 
    Oavsett barnets ålder.

  • Anonym (F)

    Ytterligare källa att ta stöd hos är BVC, ta de där diskussionerna med sköterskan där. Förklara att ni har olika syn på vad som är bra för barnet och ta det därifrån.

  • Anonym (Farsan)
    Köp en "du ska bli pappa"-bok i stället. En sådan ger mycket bättre resultat
Svar på tråden Sambon dum i huvudet och jag är gravid