Inlägg från: Anonym ((((TS))) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((((TS)))

    Rösta på vilket parti ?

    Hej! 


    Jag är så dåligt insatt i vad de olika partierna står för. Kan inte ni skriva någon rad om varje parti, något bra och något dåligt varje parti står för enligt er. Jag vill få lite bättre koll på de olika partierna. 

  • Svar på tråden Rösta på vilket parti ?
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Q) skrev 2022-08-05 19:44:53 följande:

    Gör valkompassen annars så får du en aning om vilket parti som tycker mest som du.


    Jag har gjort den flera gånger och får bara SD varje gång och det tänker jag inte rösta på. Därför vill jag gärna höra lite om varje parti. Jag har 4 barn, tjänar 35 i mån och min man ungefär samma. Vilket parti gynnar mig bäst? Jag hörde att Centern vill sänka skatterna, är det ett bra parti i övrigt? Vilka partier vill ta bort flerbarnstillägget? 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Crazy woman) skrev 2022-08-05 20:17:18 följande:
    Om du är så ointelligent som du framstår, då undrar jag vad du jobbar med som ger dig en lön på 35k.

    Vad är det som är ointelligent med att inte orka läsa om de olika partiernas ?löften? .Fick det ju serverat här. Hur smart som helst. 


    35.000 är ju en helt vanlig lön, rätt dålig om jag ska vara ärlig. 

  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (S) skrev 2022-08-05 20:21:27 följande:
    Hon är kvinna hon vet inte hur man använder google etc. 
    ..och du är muslim 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Nä) skrev 2022-08-05 20:12:01 följande:
    Testa att se lite bredare - vilket parti gynnar samhället bäst? Inte bara dig själv.

    Här kommer en kort sammanfattning (mest på skoj):

    V: vi vill att allt ska vara gratis (eller åtminstone billigare) för alla. Vi vet inte hur detta ska finansieras. Vi hade tidigare en tydlig klimatprofil men har insett att våra väljare vill fortsätta köra bil så nu har vi bytt spår fullständigt och vill sänka bensinpriset.
    S: vi har bytt ut vår tidigare så trogna väljarskara av arbetare mot första och andra generationens nysvenskar. Nu tvärvänder vi och vill begränsa invandringen, och tror samtidigt att detta ska ge oss fler väljare - hur det nu ska gå till.
    MP: vi vill stoppa klimatkrisen, kosta vad det kosta vill. Vi gillar vindkraft och solkraft och struntar blankt i att Sverige troligen inte klarar elförsörjningen med enbart förnyelsebara energikällor.
    C: vi har nyligen bytt sida från högerblocket till vänsterblocket (i det att vi släppte fram S till makten), så en röst på oss kan vara antingen en röst på Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson som statsminister.
    L: vi gillar NATO, kärnkraft och skolan. Och har gjort sedan tidernas begynnelse. Vi har också nyligen bytt sida från högerblocket till vänsterblocket (i det att vi släppte fram S till makten), men nu har vi bytt tillbaka igen. Hur vi ska lösa problematiken med att SD är antiliberala talar vi tyst om än så länge.
    M: vi gillar kärnkraft, lägre skatter och tuffa tag mot brottslingar. Även om vi lovade dyrt och heligt att aldrig samarbeta med SD så har vi insett att makten är viktigare än att hålla vad man lovar.
    KD: vi försöker alltmer bli som det republikanska partiet i USA, med högljudd, ofta populistisk retorik. Det är viktigare att få publicitet än att framstå som sansad. Problem med folk som protesterar och kastar sten? Skjut dem!
    SD: vi vill begränsa invandringen, gärna få folk att återvandra. Vi vill ha tuffa tag mot brottsligheten, trots att vårt parti är det som har absolut flest förtroendevalda som döms för brott. Vi är betydligt mer skeptiska till forskning/myndigheter/staten etc än övriga partier, men det rör oss inte i ryggen eftersom våra väljare också är skeptiker/foliehattar/missnöjesröstare eller avhoppade arbetarväljare från tidigare S.
    Haha så roligt skrivet! Tack Solig
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-05 20:50:34 följande:
    Vilket betyder att du anser att SD har en vettig sakpolitik och värdersätter samma saker som du, men du har blivit lärd att det är fult och dumt att rösta på SD, de är dumma o vill dumma saker....

    Hur vore det om du började resonera lite mer med fakta än med känslor, som en vuxen?
    Ja, det ligger något i det du skriver. MEN många punkter det partiet står för gillar jag inte alls. 
  • Anonym ((((TS)))
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 20:11:03 följande:

    Leta upp den specifika tråden om vilka partier som vill ta bort flerbarnstillägget, var det du som startade den?


    Nej? I den länken du skickade såg det dock ut som att alla partier vill ta bort flerbarnstillägget, stämmer det? 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Lena) skrev 2022-08-05 21:16:51 följande:

    om någon kan tänka sig se skjutningar öka,våldet och oroligheterna öka ,så rekommenderar jag sossarna.Ochså bra för folk som vill leva på bidrag.


    Sossarna ska jag inte rösta på i alla fall. 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-05 21:20:52 följande:
    Kan du för skojs skull nämna några sakpolitiska punkter som du ogillar?

    Eller är det som för den stora fårskocken att de bara tar alla anklagelser från de andra partierna som "fakta".

    Gillar du sänkta skatter, bantad stat och mer "liberal" politik så är det helt klart läge för dig att läsa på om Medborgerlig samling (MED).
    De kommer mest troligt inte över spärren i år, men av allt att döma så lär de absolut komma över 4% 2026
    Jag är inte insatt i de andra partiernas anklagelser. Jag gillar inte att de vill gå ur EU, att de inte vill vara medlem i NATO, gillar inte heller att de vill att staten ska ta över ansvaret för sjukvården från landstinget samt ta över ansvaret för skolorna från kommunerna. Gillar inte heller att de vill slopa flerbarnstillägget. Det låter även som att de vill ta bort en del av barnbidraget. Dessa punkter ogillar jag. 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-05 22:42:28 följande:
    Jag är rädd att du är aningen dåligt uppdaterad.

    SD har tidigare förespråkat att vi bör lämna EU, men har på senare tid insett att det är orimligt och naivt. På den frågan jobbar de nu istället mot att bromsa trenden att mer o mer av de individuella ländernas beslut fattas i Bryssel, att återföra beslutsfattandet till medlemsstaterna.

    Att de svängt i NATO-frågan är väl pinsamt uppenbart nu sen ryssarna brakade loss?

    Vad det gäller förstatligandet av solka och sjukvård så har du helt klart rätt att anse att det är en dålig idé. Men SD är ju långt ifrån ensamma om att jobba åt det hållet.

    Gällande flerbarnstillägget så är väl samtliga partier förutom kanske V i samsyn att detta bör slopas, sist jag läste något om det iaf.

    Så det blir väl frågan om förstatligandet av skolan och sjukvården som gör att SD går bort för din del då.
    Positivt för dig är att det då finns mycket få partier att välja på.

    Jo M & C vill inte göra det statligt. 


     

  • Anonym ((((TS)))
    Pentra skrev 2022-08-05 23:55:23 följande:
    Knapptryckarna! 
    Svenska folket behöver inga infama förmyndare, utan är vuxna nog att ta ansvar, vara delaktiga i och bestämma över hur vårt land skall byggas, formas och utvecklas.

    Mvh,
    Pentra
    Menar du att vi inte borde ha någon statsminister alls? 
  • Anonym ((((TS)))
    Anonym skrev 2022-08-06 02:13:41 följande:

    Men alltså ... Frågan är ju varför en sån som du, och speciellt då just du, örlar omkring fritt i samhället med rösträtt? När du nu är så som du själv beskriver dig så varför ska vi andra ta risken att du s a s blir avgörande?


    Haha.. det är många som röstar på det parti de är uppfostrade till att rösta på utan att veta mycket om de övriga partierna. 
Svar på tråden Rösta på vilket parti ?