• Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion)
    Fri 5 Aug 2022 22:30
    1582 visningar
    27 svar
    27
    1582

    Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!

    Ni vet den där författarpresentationen som alltid brukar stå på bokens baksida eller på en av flikarna? Den brukar ju även innehålla ett foto på författaren. Nu undrar jag hur gammalt ett sånt foto kan vara - att en författare på 50 år inte bör använda ett foto från när hen var 20 fattar jag, men måste det vara alldeles nytaget? Eller funkar det med ett foto som är några - max fem - år gammalt??

    Vill gärna ha synpunkter från så många som möjligt... Glad 

  • Svar på tråden Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!
  • Sat 6 Aug 2022 12:58
    #11

    Om boken handlar om dig och det är "en grej" att du då hade rakat huvud så är det inte omöjligt att det skulle tillföra något att ta med ett gammalt foto. Men de vill troligen ha ett nytt också. 

    Och det där med att inte se bra ut på bild; underskatta inte en proffsfotograf. Jag tycker sällan jag ser bra ut på familjebilder, men för ett nytt jobb blev jag skickad till en fotograf för profilbilder. Hon fixade med ljus och hur jag skulle sitta i ca 5 minuter, sen tog hon 5-10 bilder i rask takt och jag har _aldrig_ sett så snygg ut men samtidigt som mig själv. Ge det en chans.

  • Sat 6 Aug 2022 13:14
    #12

    Jag använde ett tre år gammalt foto när jag publicerade på BoD och det funkade hur bra som helst, samt en liten story om vem jag är och så med. .


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 14:37
    #13
    BuoBä skrev 2022-08-06 12:58:31 följande:

    Om boken handlar om dig och det är "en grej" att du då hade rakat huvud så är det inte omöjligt att det skulle tillföra något att ta med ett gammalt foto. Men de vill troligen ha ett nytt också. 

    Och det där med att inte se bra ut på bild; underskatta inte en proffsfotograf. Jag tycker sällan jag ser bra ut på familjebilder, men för ett nytt jobb blev jag skickad till en fotograf för profilbilder. Hon fixade med ljus och hur jag skulle sitta i ca 5 minuter, sen tog hon 5-10 bilder i rask takt och jag har _aldrig_ sett så snygg ut men samtidigt som mig själv. Ge det en chans.


    Tack! Då kan det ju vara värt att ta diskussionen ändå Glad
    BuoBä skrev 2022-08-06 12:58:31 följande:

    Och det där med att inte se bra ut på bild; underskatta inte en proffsfotograf. Jag tycker sällan jag ser bra ut på familjebilder, men för ett nytt jobb blev jag skickad till en fotograf för profilbilder. Hon fixade med ljus och hur jag skulle sitta i ca 5 minuter, sen tog hon 5-10 bilder i rask takt och jag har _aldrig_ sett så snygg ut men samtidigt som mig själv. Ge det en chans. 


    Häftigt! Kanske kan vara värt besväret då... Glad
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 14:38
    #14
    Freddie K skrev 2022-08-06 13:14:10 följande:

    Jag använde ett tre år gammalt foto när jag publicerade på BoD och det funkade hur bra som helst, samt en liten story om vem jag är och så med. .


    Vad bra! Antagligen jättedum fråga, men vad är BoD?
  • Sat 6 Aug 2022 14:41
    #15
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-06 14:38:29 följande:
    Vad bra! Antagligen jättedum fråga, men vad är BoD?
    Det är verkligen ingen dum fråga. BoD är ett förlag på nätet som ger ut böcker, antingen som e-bok eller i pappersform, eller både och om man nu vill det. Jag har lagt upp fem noveller där hittills. Jag har valt att bara publicera de som e-bok, då det var gratis och enklast så. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 15:51
    #16
    Freddie K skrev 2022-08-06 14:41:02 följande:
    Det är verkligen ingen dum fråga. BoD är ett förlag på nätet som ger ut böcker, antingen som e-bok eller i pappersform, eller både och om man nu vill det. Jag har lagt upp fem noveller där hittills. Jag har valt att bara publicera de som e-bok, då det var gratis och enklast så. .
    Aha! Låter ju jättesmidigt! Nu blir jag förstås nyfiken på vad dina noveller heter, samt hur man hittar dem Glad 
  • Sat 6 Aug 2022 15:55
    #17
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-06 15:51:20 följande:
    Aha! Låter ju jättesmidigt! Nu blir jag förstås nyfiken på vad dina noveller heter, samt hur man hittar dem Glad 
    Det är lite krångligt i början när man inte har lärt sig hur det fungerar än, men sen är det inga problem. Gå in på www.BoD.se och sök på Guldgrävare jack så ska den komma upp där. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 18:06
    #18
    Freddie K skrev 2022-08-06 15:55:41 följande:
    Det är lite krångligt i början när man inte har lärt sig hur det fungerar än, men sen är det inga problem. Gå in på www.BoD.se och sök på Guldgrävare jack så ska den komma upp där. .
    Will do! Glad
  • Sun 7 Aug 2022 05:22
    #19
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-06 18:06:55 följande:
    Will do! Glad
    Där kan du se hur jag har gjort med Guldgrävare Jack. Det var den första novellen jag la upp där. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 14:26
    #20
    Freddie K skrev 2022-08-07 05:22:17 följande:
    Där kan du se hur jag har gjort med Guldgrävare Jack. Det var den första novellen jag la upp där. .
    Har testat att försöka komma åt den några ggr nu, men det kommer bara upp att tjänsten inte går att nå för tillfället Obestämd men förr eller senare ska det väl gå iaf Glad
  • Sun 7 Aug 2022 14:28
    #21
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-07 14:26:06 följande:
    Har testat att försöka komma åt den några ggr nu, men det kommer bara upp att tjänsten inte går att nå för tillfället Obestämd men förr eller senare ska det väl gå iaf Glad
    Ojdå, då kanske den ligger nere för tillfället. Jag har själv inte varit inne där på några dagar, men ha tålamod och försök senare. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (...)
    Sun 7 Aug 2022 15:17
    #22
    Freddie K skrev 2022-08-06 15:55:41 följande:
    Det är lite krångligt i början när man inte har lärt sig hur det fungerar än, men sen är det inga problem. Gå in på www.BoD.se och sök på Guldgrävare jack så ska den komma upp där. .
    Stefan W?
  • Sun 7 Aug 2022 15:20
    #23
    Anonym (...) skrev 2022-08-07 15:17:01 följande:
    Stefan W?
    Jo. Skäms
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (...)
    Sun 7 Aug 2022 16:07
    #24
    Freddie K skrev 2022-08-07 15:20:22 följande:
    Jo. Skäms
    Tänk att jag bara tagit för givet att du heter Fredrik...
  • Sun 7 Aug 2022 16:09
    #25
    Anonym (...) skrev 2022-08-07 16:07:27 följande:
    Tänk att jag bara tagit för givet att du heter Fredrik...
    Hehe. Jo, det skulle man ju faktiskt kunna tro att jag gör. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 19:29
    #26
    Freddie K skrev 2022-08-07 14:28:43 följande:
    Ojdå, då kanske den ligger nere för tillfället. Jag har själv inte varit inne där på några dagar, men ha tålamod och försök senare. .
    Nu funkade det! Glad
  • Mon 8 Aug 2022 04:56
    #27
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-07 19:29:48 följande:
    Nu funkade det! Glad
    Åh, så bra! Glad
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
Svar på tråden Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!