• Anonym (M)

    Femton och femtio

    Din femtonåriga bonusdotter anförtror dig efter du lovat att inte berätta det vidare att hon har ihop det med en man i femtioårsåldern. Du tycker det är märkligt att hon vänder sig till dig eftersom hon aldrig visat att hon öht skulle tycka om dig.

    Skulle du ingripa eller hålla löftet?

  • Svar på tråden Femton och femtio
  • Anonym (M)

    Och jag frågade om andra hade berättat om de var i den vuxnas sits, jag frågade inte om "femtonåringens" motiv till att berätta för henne.

  • Soryu

    Jag hade tveklöst berättat det för bonusbarnets förälder (eller barnets kompis föräldrar som i fallet med 27-åringen som beskrivs). Som jag ser det kan det omöjligen finnas en hälsosam kärleksrelation mellan en 15-åring och en 50-åring även om det inte är olagligt. Detsamma gäller en 27-åring och en 15-åring.

  • Soryu

    Ja, eller. Som någon föreslog. Kanske inte berätta direkt, men låta tonåringen få en möjlighet att berätta själv innan man berättar det. Det är bättre.

  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2022-08-06 16:05:21 följande:

    Och jag frågade om andra hade berättat om de var i den vuxnas sits, jag frågade inte om "femtonåringens" motiv till att berätta för henne.


    Anonym (M) skrev 2022-08-06 12:19:55 följande:

     


    Varför skulle hon berätta det för någon hon inte ens tycker om?




  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2022-08-06 16:29:19 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-08-06 12:19:55 följande:

     


    Varför skulle hon berätta det för någon hon inte ens tycker om?




     


    Det var inte huvudfrågan, jag frågade dig varför du trodde det.

  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2022-08-06 16:30:23 följande:

     


    Det var inte huvudfrågan, jag frågade dig varför du trodde det.


    Ja jag vet att du frågade. Sen påstod du att du inte frågat. Nu har du svart på vitt. Och jag tycker fortfarande man gör sig dum om man frågar om sina egna motiv, som man själv mycket väl vet.

    Och ifall du glömt mitt svar på huvudfrågan så skulle jag inte svika ett förtroende, men det var tydligen det du hade hoppats på från den där skvallerbyttan till styvmamma eller vad hen var.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2022-08-06 16:33:51 följande:
    Ja jag vet att du frågade. Sen påstod du att du inte frågat. Nu har du svart på vitt. Och jag tycker fortfarande man gör sig dum om man frågar om sina egna motiv, som man själv mycket väl vet.

    Och ifall du glömt mitt svar på huvudfrågan så skulle jag inte svika ett förtroende, men det var tydligen det du hade hoppats på från den där skvallerbyttan till styvmamma eller vad hen var.

     


    Jag menade mitt syfte med tråden, i ts sa jag inget om det. Jag frågade dig för att jag var nyfiken på varför du trodde man skulle välja någon man inte ens tycker om att anförtro sig åt.

    Däremot om du aldrig sviker ett förtroende så hade du inte varit ett alternativ att berätta för heller, poängen var ju att jag ville att hon skulle berätta.

  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2022-08-06 16:52:27 följande:

     


    Jag menade mitt syfte med tråden, i ts sa jag inget om det. Jag frågade dig för att jag var nyfiken på varför du trodde man skulle välja någon man inte ens tycker om att anförtro sig åt.

    Däremot om du aldrig sviker ett förtroende så hade du inte varit ett alternativ att berätta för heller, poängen var ju att jag ville att hon skulle berätta.


    Generellt brukar det vara så att om man anförtror sig åt någon man inte ens tycker om så är det för att man inte har någon annan. Du hade ju ett annat motiv däremot.
  • Anonym (Misstanke)
    Anonym (S) skrev 2022-08-06 16:33:51 följande:
    Ja jag vet att du frågade. Sen påstod du att du inte frågat. Nu har du svart på vitt. Och jag tycker fortfarande man gör sig dum om man frågar om sina egna motiv, som man själv mycket väl vet.

    Och ifall du glömt mitt svar på huvudfrågan så skulle jag inte svika ett förtroende, men det var tydligen det du hade hoppats på från den där skvallerbyttan till styvmamma eller vad hen var.
    Nu när du har bakgrunden, tycker du ff att styvmamman gjorde rätt som höll tyst? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Misstanke) skrev 2022-08-06 17:05:18 följande:
    Nu när du har bakgrunden, tycker du ff att styvmamman gjorde rätt som höll tyst? 
    Självklart. Det spelar ingen roll att ts var femtonåringen, det förändrar ingenting i sak.
  • Illusion

    Ingripa såklart utan att skuldbelägga. Skulden och skammen ska ligga hos femtioåringen. Förmodligen en pedofil. Skulle även vilja veta om hen tagit nakenbilder på dottern, för det är straffbart. 

    Sedan skulle jag föreslå terapi för dottern och redat ut vad som gör att hon vänder sig till en sådan gammal man, det är inte hälsosamt. Hon ska ha relationer och umgänge med jämnåriga. Är det vi föräldrar som brister i något, förmodligen kan psykologen finna något sådant svar. 

  • Anonym (M)
    Illusion skrev 2022-08-06 17:10:05 följande:

    Ingripa såklart utan att skuldbelägga. Skulden och skammen ska ligga hos femtioåringen. Förmodligen en pedofil. Skulle även vilja veta om hen tagit nakenbilder på dottern, för det är straffbart. 

    Sedan skulle jag föreslå terapi för dottern och redat ut vad som gör att hon vänder sig till en sådan gammal man, det är inte hälsosamt. Hon ska ha relationer och umgänge med jämnåriga. Är det vi föräldrar som brister i något, förmodligen kan psykologen finna något sådant svar. 


     


    Finns både filmer och bilder om han inte raderat det.

    Har många gånger velat anmäla honom anonymt, för jag tvivlar inte en sekund på att han gör samma sak fortfarande.. Men en anonym anmälan lär väl inte leda nånstan.

  • Illusion
    Anonym (M) skrev 2022-08-08 17:46:20 följande:

     


    Finns både filmer och bilder om han inte raderat det.

    Har många gånger velat anmäla honom anonymt, för jag tvivlar inte en sekund på att han gör samma sak fortfarande.. Men en anonym anmälan lär väl inte leda nånstan.


    Anmäl! Om flera anmäler kan det leda till något. Filmer och bilder kan kanske återskapas. Här är en vuxen som utnyttjar ett barn. Då måste vi vuxna reagera och agera.
    Jag hade ringt polisen. 
  • Anonym (Misstanke)
    Anonym (S) skrev 2022-08-06 17:07:28 följande:
    Självklart. Det spelar ingen roll att ts var femtonåringen, det förändrar ingenting i sak.
    Tragiskt 
  • Anonym (M)

    Men gör polisen ens något om man anmäler anonymt?

  • Anonym (A)
    Illusion skrev 2022-08-06 17:10:05 följande:
    Ingripa såklart utan att skuldbelägga. Skulden och skammen ska ligga hos femtioåringen. Förmodligen en pedofil. Skulle även vilja veta om hen tagit nakenbilder på dottern, för det är straffbart. 

    Sedan skulle jag föreslå terapi för dottern och redat ut vad som gör att hon vänder sig till en sådan gammal man, det är inte hälsosamt. Hon ska ha relationer och umgänge med jämnåriga. Är det vi föräldrar som brister i något, förmodligen kan psykologen finna något sådant svar. 
    Väl talat
  • Anonym (S)
    Anonym (Misstanke) skrev 2022-08-08 20:20:35 följande:
    Tragiskt 
    Haha då får du tycka det!
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2022-08-06 16:05:21 följande:

    Och jag frågade om andra hade berättat om de var i den vuxnas sits, jag frågade inte om "femtonåringens" motiv till att berätta för henne.


    Vet inte riktigt vad du menar med ingripa. Jag hade inte berättat för tonåringens föräldrar, däremot hade jag försökt föra en fördjupad dialog med tonåringen och försökt få henne att bryta relationen. Hade också försökt få henne att gå och prata med någon för att få ett annat perspektiv och få hjälp med att reda ut sina tankar om mannen.
Svar på tråden Femton och femtio