• Anonym (Embla)

    Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!

    Scenario: Du är sjukpensionär. Du är ensamstående utan barn. Du har betalat hyran men inget annat. Andra nödvändiga utgifter du har är hushållsel, utgifter för din sjukdom, mat hygien och hushållsartiklar, internet så du kan hålla kontakt med omvärlden och försäkringar. Med detta i åtanke, hur ser din budget ut? 

  • Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!
  • Anonym (Klarice)
    Anonym (Lilly) skrev 2022-08-07 10:19:28 följande:
    Nejdå. Men att klara sig på den summan, när man är frisk och sund, är ju ingen större utmaning. Jag kan göra det, utan detaljerad budget, genom att dra ner på mycket av den lyx jag unnar mig idag. Jag har levt så förr och jag kan göra det igen, och det är jag långtifrån ensam om. 

    Däremot har jag inte full koll hur mycket man själv behöver betala av saker som hemtjänst, boendestöd, färdtjänst, handikapphjälpmedel, anpassad kost etc. Så mycket vet jag som att det är långtifrån säkert att man får all hjälp man behöver betalad med skattemedel.

    Det finns också en uppsjö av olika sjukdomar och funktionsnedsättningar som kan påverka utgifterna på olika vis eller göra det svårare att hålla koll på pengar. Men att bara hugga något ur luften, för att kunna göra en låtsasbudget, känns meningslöst. 

    Det skulle vara jätteintressant att få läsa om TS liv och om vilka utmaningar hen har i vardagen. Men att skapa avancerade hittepå-scenarier lämnar jag åt romanförfattare. 
    Ja, eller hur! Det som kan spräcka budgeten är ju om man måste betala höga kostnader för hemtjänst och hjälpmedel som rullstolar etc, som inte jag känner till. Kanske ta kan upplysa oss istället för att låta folk gissa?
  • Anonym (Giga)
    Anonym (Elin) skrev 2022-08-07 10:15:25 följande:
    TS önskar alltså att FL ska göra en grundskoleuppgift åt henne/ åt sig själv? För detta fick man ju göra i högstadiet.

    Men varför? Vad är syftet, mer än att spilla massa tid? 
    Är TS lat och önskar att vi andra ska kolla upp billiga abonnemang och avtal åt henne? 

    Hon har 8500 kr kvar efter att hyran är betald. Det är bra!
    Jag hade möjligen förstått det om TS verkligen levde på marginalen och önskade hjälp med en budget. 
    TS skriver upprepade gånger att det handlar om ett scenario.

    De som är intresserade svarar, de som inte vill svara är inte tvungna.

    Jag svarar för att jag gillar att göra budgetar. Varför svarar du om du inte gillar syftet? Ingen tvingar dig att sitta här och irritera dig på trådstarten.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Embla) skrev 2022-08-06 19:01:22 följande:
    Du menar att du behövde tydligare instuktioner än att det stod "du" i hela trådstarten och att det var ett "scenario". Ja, jösses...

    Det är en supervanlig formulering när man ber folk sätta sig in i ens egna situation. -Vad hade du gjort om din man gjorde si o så? - Hur skulle du reagera om din chef tog dig på brösten? Osv. 
    Jag läser liknande trådar här jätteofta. Skribenten beskriver ett scenario, ex: A säger till B att B har tagit A:s cykel... osv och sen skriver andra vem de tycker har rätt. Underförstått är att skribenten själv (eller närstående) är i situationen och vill ha andras synpunkter och råd. 


    Detta är första gången på mina dryga tio år på FL som jag kan minnas att trådstartaren inte var ute efter råd i en egen situation utan bara ville testa om de andra forumbesökarna är fantasifulla nog (varför?). Just syftet med tråden gör mig bara sur. Att diskutera ekonomi är intressant, men att prestera något som en främling på nätet ska godkänna som tillräckligt fantasifullt? Nä. Helt meningslöst. 

  • Anonym (Libbsticka)

    Då tar jag den budget vi har idag (ca 40 poster) och ser vilka poster som blir kvar när man måste prioritera:

    Hemförsäkring                              110 kr/mån (Hedvig bas)
    El & vatten  ca 2000 kWh x 264 öre/kWh (2022 aug) = 440 kr/mån + 200 kr vatten
    Mat                                              2000 kr/mån
    Mobil/Internet                                350 kr/mån  
    Träningskort med dagtidsrabatt    300 kr/mån
    Sjukvård/tandvård/glasögon         1000 kr/mån?
    Kläder & övrigt                               1500 kr/mån 
    Lokalt resande                              300 kr/mån
    Netflix/Spotify                                 300 kr/mån 
    Sparande                                    2000 kr/mån

    = 8500 kr

    Ungefär så tror jag det hade fått bli.

  • Anonym (Libbsticka)

    * får också lägga till att jag inte heller vet vilka hjälpmedel och läkemedel sjukpensionären behöver, det finns ju så många olika anledningar till att man är det, så posten Sjukvård kan vara mycket högre.

    Jag har en vän som just suttit i rullstol en tid och rullstolen behövde han ju inte betala, men bara en sån enkel sak som en "gripklo" att ta upp saker med får man betala själv. Ska man med färdtjänst till sjukhus varje vecka för kontroller så blir det ofta extra utgifter för mat och sånt då man inte kan äta hemma.

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Giga) skrev 2022-08-07 10:39:28 följande:
    TS skriver upprepade gånger att det handlar om ett scenario.

    De som är intresserade svarar, de som inte vill svara är inte tvungna.

    Jag svarar för att jag gillar att göra budgetar. Varför svarar du om du inte gillar syftet? Ingen tvingar dig att sitta här och irritera dig på trådstarten.
    Så en främling ber folk att göra en påhittad budget på 8500 kr? Vad är syftet? Vad vill TS med denna tråd?

    Hon verkar inte vilja ha hjälp för egen del utan tycker bara att det är kul att läsa? 

    Det var väldigt länge sedan jag läste en sådan ospecifik och syfteslös TS.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Embla) skrev 2022-08-06 19:03:40 följande:
    Att försöka sätta sig in i andras situationer och att använda sin fantasi och tankeförmåga och att försöka se realistiskt på sin omgivning och sitt samhälle är aldrig poänglöst.
    Fast du har ju en helt vanlig situation som nog en mycket stor andel av befolkningen i Sverige delar med dig.
    Ok om du verkligen levde på marginalen alternativt att du hade en extremt god ekonomi, då kan jag mer förstå din trådstart. 

    Be istället om hur andras budgetar ser ut, för du har ju samma ekonomi som väldigt många andra. Säkert till och med bättre, eftersom många dessutom har barn och kanske är därpå ensamstående. 

    Go! 
  • Anonym (Giga)
    Anonym (Elin) skrev 2022-08-07 14:08:30 följande:
    Så en främling ber folk att göra en påhittad budget på 8500 kr? Vad är syftet? Vad vill TS med denna tråd?

    Hon verkar inte vilja ha hjälp för egen del utan tycker bara att det är kul att läsa? 

    Det var väldigt länge sedan jag läste en sådan ospecifik och syfteslös TS.
    Kul att läsa är väl en anledning så god som någon?

    Syfteslös kan du väl inte tycka att den är eftersom du gjort flera inlägg i den. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Elin) skrev 2022-08-07 14:08:30 följande:
    Så en främling ber folk att göra en påhittad budget på 8500 kr? Vad är syftet? Vad vill TS med denna tråd?

    Hon verkar inte vilja ha hjälp för egen del utan tycker bara att det är kul att läsa? 

    Det var väldigt länge sedan jag läste en sådan ospecifik och syfteslös TS.
    Antagligen att visa hur lätt det är att leva på 8000:- om man får hyran betald.

    Problemet människor med dålig ekonomi har är inte att de har lite pengar utan att de inte klarar av att strukturera upp sina liv och följa den planen.
  • Anonym (L)

    Blir ju lite knepigt att räkna på, då jag inte är själv och inte heller bor i lägenhet. Så du får nöja dig med våra utgiftsposter som dom ser ut idag. 

    El: 1400kr
    Pellets Uppvärmning: 3400kr (brukar skippa värma Juni-Sept)
    Bostadslån: 900kr
    Sopphämtning: 400kr
    Försäkringar: 1300kr
    Matkostnad+hygien 2 pers: 4000kr
    Hundmat: 1000kr
    Netflix/HBO/Youtube: 290kr
    Internet: 400kr 
    Mobil: 120kr
    Bil +bränslekostnaden: 5000kr (Ja, avstånden är aslånga här. Norrland). 


    Skulle man bli själv hade matposten och bil/bränsleposten gått ner. 2000kr för mat och hygien, lite högre räknat. Bilkörandet hade gått ner avsevärt, så kanske 1000kr/mån. Men hade kunnat bli mer om man vore tvungen att åka till veterinär vid något akut, närmsta jour öppna ställe är nämligen 3,5timmar bort. 

Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!