• Anonym (Linda­)
    Sat 6 Aug 2022 15:54
    4895 visningar
    58 svar
    58
    4895

    Kvinna och Sd

    Hej! Ni kvinnor som "kommit ut" som Sd; hur har släkt och vänner reagerat?

  • Svar på tråden Kvinna och Sd
  • Sat 6 Aug 2022 19:20
    #21
    Anonym (...) skrev 2022-08-06 19:13:40 följande:
    Jag kan tycka att om man väljer att rösta på SD trots att man säger att man inte är rasist, trots att man säger att man vill ha jämställdhet etc - då kan jag ändå nånstans tycka att det är väldigt konstigt om man röstar på just SD. 
    Det finns ju rätt många andra partier som kan passa en bättre då.
    Ja, alltså, det säger jag inte emot. Man kan absolut diskutera huruvida SD (eller vilket parti det nu handlar om) är ett vettigt alternativ om man vill förändra ditten eller datten. Det jag vänder mig emot, är den här onyanserade, verklighetsfrånvända inställningen att alla som röstar på SD gör det för att de är misogyna rasister.

    .
  • Anonym (Stina­)
    Sat 6 Aug 2022 19:22
    #22
    Anonym (...) skrev 2022-08-06 19:13:40 följande:
    Jag kan tycka att om man väljer att rösta på SD trots att man säger att man inte är rasist, trots att man säger att man vill ha jämställdhet etc - då kan jag ändå nånstans tycka att det är väldigt konstigt om man röstar på just SD. 
    Det finns ju rätt många andra partier som kan passa en bättre då.
    Precis. Om man inte håller med om vad partiet står för, varför röstar man då på dem..?
  • Sat 6 Aug 2022 20:09
    #23
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-06 19:22:15 följande:
    Precis. Om man inte håller med om vad partiet står för, varför röstar man då på dem..?
    Fast det är inte alla förunnat att det finns ett parti som tycker exakt som man själv i  precis alla frågor. Många väljare håller med ett parti i en fråga, men tycker motsatsen i en annan. Då blir det en övervägning kring vilka frågor man själv tycker är viktigast, och om man kan stå ut med att man då även röstar på ett parti som jobbar för motsatsen vad man tycker i en annan fråga. Det kan bli ganska komplicerat att reda ut.
    Dessutom, alla är inte intresserade av politik och vill eller kan eller orkar inte sätta sig in vad partierna står för i precis varenda fråga, utan de röstar som de alltid gjort, eller på det parti som driver en valfråga som gynnar en själv, eller på vad som helst utom ..., eller hur nu tankarna går.
  • Anonym (Jimmi­e såklar­t)
    Sat 6 Aug 2022 20:35
    #24
    +2

    Vissa drar rasistkortet direkt ,men jag markerar klart och tydlig att det inte är schysst.Oftast slutar det så att de håller med mig och tänker rösta rätt med mig nästa gång .Jag toleraR inte mobbning.

  • Anonym (Rasis­tkorte­t)
    Sat 6 Aug 2022 21:05
    #25

    Jag drar rasistkortet. Vad säger du för att jag ska rösta "rätt"? Väldigt nyfiken på hur en sådan omvändelse skulle gå till. 

  • Anonym (WHAAA­AT???)
    Sat 6 Aug 2022 21:23
    #26

    Inte populärt det där. Att vara kvinna och SD är dessutom mycket mer oförklarligt än att vara man och SD, liksom lite förväntat i lite mindre intellektuella och bildade kretsar. I mindre städer där folk fastnat utan ambitioner är ju denna politiska ideologi en religion men att vara kvinna är liksom nästan som att skrika ut att man är pedofil eller mördare. Inte många som hade köpt det utan trott man var bortom sans och vett. Så är det ju också om du frågar mig.

  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 11:37
    #27
    Anonym (WHAAAAT???) skrev 2022-08-06 21:23:57 följande:

    Inte populärt det där. Att vara kvinna och SD är dessutom mycket mer oförklarligt än att vara man och SD, liksom lite förväntat i lite mindre intellektuella och bildade kretsar. I mindre städer där folk fastnat utan ambitioner är ju denna politiska ideologi en religion men att vara kvinna är liksom nästan som att skrika ut att man är pedofil eller mördare. Inte många som hade köpt det utan trott man var bortom sans och vett. Så är det ju också om du frågar mig.


    Vilket svammel; du behöver nog se över dina fördomar gentemot andra människor. Var femte väljare röstar Sd.
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Sun 7 Aug 2022 11:38
    #28
    +1
    Anonym (Rasistkortet) skrev 2022-08-06 21:05:19 följande:

    Jag drar rasistkortet. Vad säger du för att jag ska rösta "rätt"? Väldigt nyfiken på hur en sådan omvändelse skulle gå till. 


    Drar du rasistkortet även mot de som röstar S? S har ju börjat kopiera Sds politik
  • Anonym (#)
    Sun 7 Aug 2022 11:48
    #29
    +1

    Att man som man röstar på SD är ju en sak, men jag kan inte förstå varför man som kvinna röstar på ett kvinnofientligt parti. Jag kan inte heller förstå de som pratar om att "skilja på person och parti" och "det finns ju sällan något parti där man håller med om allt". Nej, må så vara, men då säger man ju samtidigt att man tycker att det som är problematiskt i partiet/det man inte håller med om inte är en big deal. 
    Jag håller inte med om allt som det parti jag röstar på tycker, men det är saker jag kan acceptera och som trots allt inte går emot mina grundläggande värderingar. 

    Så för mig har någon som röstar på SD antingen sunkiga värderingar eller så är personen helt enkelt lite korkad... 

  • Sun 7 Aug 2022 12:08
    #30
    +1
    Anonym (#) skrev 2022-08-07 11:48:33 följande:

    Att man som man röstar på SD är ju en sak, men jag kan inte förstå varför man som kvinna röstar på ett kvinnofientligt parti. Jag kan inte heller förstå de som pratar om att "skilja på person och parti" och "det finns ju sällan något parti där man håller med om allt". Nej, må så vara, men då säger man ju samtidigt att man tycker att det som är problematiskt i partiet/det man inte håller med om inte är en big deal. 
    Jag håller inte med om allt som det parti jag röstar på tycker, men det är saker jag kan acceptera och som trots allt inte går emot mina grundläggande värderingar. 

    Så för mig har någon som röstar på SD antingen sunkiga värderingar eller så är personen helt enkelt lite korkad... 


    Nja, bara för att man röstar på ett parti där man inte håller med om en viss sakfråga, betyder inte det automatiskt att man inte anser det vara en "big deal" att man inte håller med i den sakfrågan. Det kan finnas andra saker i andra partier som man tycker vore värre att rösta på, eller att en viss sakfråga är såpass viktig att det överväger det dåliga, till exempel.

    På vilket sätt är SD kvinnofientligt? Jag vill ha dina egna ord, inte framgooglade argument eller länkar (googla kan jag liksom göra själv).

    Vad tycker du om det faktum att frågor som SD drev för några år sedan och som då kallades rasistiskt eller ansvarslöst av bland annat S, numera drivs av bland annat S, och då var helt plötsligt just det inte rasistiskt eller ansvarslöst tänk längre?
Svar på tråden Kvinna och Sd