• Anonym (My)

    Hur förstört blir underlivet efter förlossning?

    Behöver få ärliga svar gällande hur stor skillnad det faktiskt blir på kvinnors underliv efter födseln, alltså både invändigt och utvändigt. 

    Jag är medveten om att man kan göra knipövningar för att slippa att spricka, och för att tajta till sig efter. Men där inne ? Känns det annorlunda för en kuk på insidan?

    Man kan ju välja operation för att fixa till utseendet om det skulle bli väldigt förändrat, och knipövningar för att bli trångare.. men insidan ?! 

    Gärna svar från både kvinnor och män, egentligen mer män då det är dom som faktiskt har erfarenhet från hur det känns för dom.   

  • Svar på tråden Hur förstört blir underlivet efter förlossning?
  • Anonym (Jag)

    Mitt underliv blev väldigt förändrat efter förlossningen. Har ont vid sex varje gång nu, vilket jag inte hade innan. 

  • Anonym (Sanna)

    För det första är det individuellt och genetiskt betingat, så det finns inget egentligt SVAR på frågan. Vill du ha ett svar så nära sanningen som möjligt är det din mamma - systrar - mostrar - mormor m.fl. som du behöver fråga. Enda problemet kan vara att rutiner FÖRR gör att vissa kvinnor fått andra skador då än hon hade fått idag. Exempelvis har det funnits perioder där de klippte på rutin, dessa kvinnor kanske inte hade fått minsta bristning om man inte hade klippt - men klippet gav stora skador... Så det är ju en aspekt. En annan sak är att barnmorskorna idag håller emot i hopp om att undvika att mamman ska brista så illa. Man gör fler undersökningar för att identifiera stora barn, och på så sätt kanske väljer att starta förlossningar i tid innan barnet blir för stort o.s.v. o.s.v. Så även om mamma och mostrar kanske fick en del skador, så betyder inte det per automatik att du får det.

    Nu till mig - jag har fött fem barn vaginalt. De har vägt 4,9 kg, 5,1 kg, 3,7 kg, 2,5 kg och 2,5 kg. Jag har ALDRIG fått en enda bristning. T.o.m. efter 5,1 kg barnet har jag kunnat knipa bra dagen efter jag fött. Aldrig haft minsta problem att hålla inne urin, om jag så nyst världens största nysning två timmar efter jag fött. Så jag har haft _tur_. För mig har sexet faktiskt blivit bättre efter barnen! Jag har lättare att få orgasm. Min man (säger) att han inte upplever någon skillnad alls, och jag känner ju att han fyller mig väl, så gissningsvis är nog upplevelsen positiv för honom

    Så jag har haft TUR. Min mamma däremot, hon klipptes på rutin när jag föddes, och brorsan fick hon föda i säte och det blev tång och så vidare. Så hon fick tyvärr en del skador... Men det är som sagt olika!

  • Anonym (Skumt)

    Innan jag födde min dotter gjorde samlag ont, av någon anledning. Efter förlossningen är det mycket bättre, det gjorde lite ont första gångerna vi hade sex efteråt. Jag vet inte vad det beror på, men jag och sambon är jätteglada för det.

  • Anonym (Olika)
    Anonym (My) skrev 2022-08-09 13:32:02 följande:
    Hur förstört blir underlivet efter förlossning?

    Behöver få ärliga svar gällande hur stor skillnad det faktiskt blir på kvinnors underliv efter födseln, alltså både invändigt och utvändigt. 

    Jag är medveten om att man kan göra knipövningar för att slippa att spricka, och för att tajta till sig efter. Men där inne ? Känns det annorlunda för en kuk på insidan?

    Man kan ju välja operation för att fixa till utseendet om det skulle bli väldigt förändrat, och knipövningar för att bli trångare.. men insidan ?! 

    Gärna svar från både kvinnor och män, egentligen mer män då det är dom som faktiskt har erfarenhet från hur det känns för dom.   


    Alltså, jag hade lite småskvättande redan under graviditeten med första barnet och behöver aktivt träna bäckenbotten.....

    Men när jag gjort detta har jag naturligtvis en annan kroppskännedom än innan barn... Vilket säkert är positivt för såväl mig som make 

    Jag tänker att du inte kan anta att du kommer klara dig helt utan skador, eller förutsätta att du blir helt förstörd. Det beror helt enkelt på.

    Man kan jämföra det med annat som händer. Ramlar du på bussen så klarar du dig vanligtvis. Men självklart kan du också råka bryta benet, eller slå i skallen. Det vet man liksom inte innan det hänt.

    Vad man vet är dock att man behöver söka vård och ev. privat vård om man faktiskt inte återhämtar sig .. 
  • Guldnovan

    Att knipa innan har inget samband med om du spricker vid förlossning. 
    Alla har olika erfarenhet som svaren redan är. 
    Jag har fött 4 vaginalt och är inte förstörd även om jag syddes några stygn vid sista. 
    Däremot opades jag tillslut för rectal cele men det är ju på insidan och en annan sak. 

  • Anonym (Ingen skillnad)

    För mig blev det ingen skillnad efter första förlossningen. Visst, det kändes skumt kanske tre månader efter men då var nog inte alla muskler på plats ännu. Efter det blev det som vanligt igen. Sydde lite på insidan av ena blygdläppen (grad 1 och 2) och känner knappt vart stygnen har vart. 

    Tycker snarare att mina muskler blev bättre där nere av att ha sex efter förlossningen, knipa med något där inne samt orgasmer måste ju påverka något? Eller så inbillar jag mig bara Drömmer Har annars inte gjort några knipövningar överhuvudtaget 

  • Anonym (Lovisa)

    Har bara fött ett barn vaginalt och sexet har blivit mycket bättre efter det. Innan var jag för trång i öppningen och det gjorde lätt ont. Var viktigt att alltid vara jättekåt och våt och att vinkeln blev rätt. Efter kan jag vara mycket friare när jag har sex. Kan börja och sen bli kåt ibland. Har bra knip och min man tycker jag snarare kniper för hårt så det kan göra ont på honom när jag får orgasm. 

  • Anonym (Nala)

    Har fött två ungar på 4,3 kg var, sydde ett stygn med varje.


    Underlivet har blivit mycket trängre än innan, det upplever både jag och mannen. Mycket lättare att få vaginala orgasmer till på köpet.

    Inga problem med inkontinens heller.. och då har jag inte gjort en enda knipövning ska tilläggas.

    Så nåt förstört underliv har jag definitivt inte märkt av!

  • Anonym (Mig)
    Anonym (Jag) skrev 2022-08-09 13:38:56 följande:

    Mitt underliv blev väldigt förändrat efter förlossningen. Har ont vid sex varje gång nu, vilket jag inte hade innan. 


    Och för mig blev det tvärtom. Fick bättre känsel, mindre smärta och bättre sex efter förlossningarna.
    (viktigt att poängtera för TS hur olika det kan vara)
  • Anonym (LindaP)

    Ingen skillnad, samma säger min man. Kändes inte som jag fött barn några timmar efter förlossningen. Har fött två barn på 4 kg, inte en bristning och snabba smärtfria förlossningar.

    Har aldrig gjort knipövningar. Däremot 2 månaderna innan förlossning var det ju stort där mellan bena enligt min man, men drog ihop sig snabbt efter. 

    Gravid med 3an nu och får se hur den förlossningen blir.

Svar på tråden Hur förstört blir underlivet efter förlossning?