• Anonym (??????)

    Privat skolgång i Frankrike?

    Om tonårsbarn ska gå i någon form av privatskola i Frankrike kostar det pengar då? Hur mycket pratar vi om isf? 20 000 kr eller 100 000 kr per läsår?

    Om en 20-åring studerar på universitet i Frankrike så är det väl gratis som här? Får studenterna någon form av studiebidrag som svenskar på några tusen i månaden? 

    Om en fransk medborgare väljer att studera i ett annat EU-land på universitet är det gratis då eller kostar det pengar? Får studenten studiebidraget från Frankrike? 

    Studielån antar jag att man kan ta där precis som här så jag undrar om eventuella bidrag och kostnader för själva skolorna. 

    Jag kan inte franska så jag kan inte kolla på franska hemsidor så det är ingen idé att ni föreslår det.  

  • Svar på tråden Privat skolgång i Frankrike?
  • Anonym (Q)

    Privata gymnasieskolor ligger runt ? 3 000 - ? 40 000 per år.

    Internationella studenter på universitetsnivå betalar en högre avgift än de som är franska medborgare, men det är inte jättedyrt. ? 3 000 per läsår eller så.

    Jag har bara haft betydligt yngre barn i det allmänna skolsystemet i Frankrike under ett år (2018/2019) så jag har inte personlig erfarenhet av äldre elever eller privata alternativ, så ta den här informationen för vad den är värd! Glad

  • Anonym (Q)

    Mine euro-tecken blev visst till frågetecken i inlägget.

  • Anonym (??????)

    Tack snälla för ditt svar och ursäkta mitt dröjsmål för att svara dig.

Svar på tråden Privat skolgång i Frankrike?