• SaSeLa

    Missfall i vecka 16 efter fler dagar med sammandragningar

    Jag hade redan under onsdagen fått lite blödningar och sammandragningar cirka var 20:e minut men kontaktade inte vården förrän dagen efter. Fick en tid till Kvinnokliniken under torsdagen där fostret hade det bra och det fanns inget tecken på att något skulle vara fel.
    Dagen efter ringer jag igen då jag inte fick information hur jag skulle tolka sammandragningar. De sa att det kunde bero på stress så jag vilade och använde värmekudde emellanåt.
    Jag ringde vården varje dag om att sammandragningarna gjorde ondare och kom oftare men eftersom att läkaren sagt att allt såg bra ut så litade jag på dem.
    Söndag morgon åkte jag till Kvinnoklinikens jour och träffade en annan läkare som gjorde samma bedömning genom ultraljud att fostret mår bra. Alvedon och vila var det som gällde.
    Söndagkväll kl 23.06 befann jag mig igen på Kvinnoklinikens jour mes värkar en gång i minuten. De ledde mig till väntrummet där vattnet gick 23.30. Leds till en toalett där de ska titta på bindan men de tycker inte att de ser något. De vill leda mig tillbaka till väntrummet men jag säger att jag stannar på toan och de lämnar mig där. Jag känner att nu måste jag ta av mig allt på underkroppen och strax efter kommer fostret ut 23.43.

    Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Känner att jag inte blev lyssnad på alls. CRP togs inte förrän på söndagsmorgonen vid andra läkarbesöket och det låg på 78-86 men ändå reagerade ingen. Jag kan inte komma över att om prover hade tagits vid första besöket, hade man kunnat stoppa detta? Vi hade väntat i 12 år på detta barnet, en liten pojke. 


    Hur går man vidare? Flashbacks med bilder, scener och ljud kommer närsomhelst och golvar mig. 


  • Svar på tråden Missfall i vecka 16 efter fler dagar med sammandragningar
  • Jag är bara jag

    Åh, så ledsen jag blir av att läsa detta! Beklagar verkligen förlusten av ert barn och hela den hemska upplevelsen och hela bemötandet. Blev du erbjuden samtal med kurator eller nån annan efteråt? Här vet jag att förlossning/k.k har det. Du kan med alltihopa även vända dig till patientnämnden för råd och stöd om hur du kan gå vidare.

    Sörj, gråt, skrik, ta hand om dig och prata av dig! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Tänker på dig)

    Hej du ❤️


    Oj vad mitt hjärta brister när jag läser detta? Jag var med om ungefär samma sak i februari i år. Även jag v.16. Sammandragningarna började på måndag kväll, träffade barnmorska på tisdagen som sa att det inte var något allvarligt utan bara ?växtvärk?.


    Det tilltog mer och mer och på torsdagen kontaktade jag sjukvården igen och fick då komma på fredagen för att lämna urinsticka (då UVI kunde ge sammandragningar) och även göra ett ultraljud där man såg fosterrörelser och att allt såg bra ut med livmodertappen/fostervatten/etc. Detta var ca kl 11-12 på dagen. Blev sjukskriven en vecka och ordinerad vila. När jag kom hem gick det bara ett par timmar, sen kom åter starka sammandragningar/värkar och när jag klev upp ur soffan gick vattnet. 


    vi ringde tillbaka till läkaren vi träffat tidigare på dagen som sa att det troligen inte alls var vattnet som gått, lät lite som att det var ?inbillning? då allt faktiskt sett bra ut på ultraljudet. Rekommenderade inte oss att söka vård igen. Vid kl 14-15 någon gång kom den lilla pojken hemma på badrummet och blodet bara rann, fick skynda oss in på sjukhuset för att få stopp på eländet. Någon orsak till det inträffade fick vi aldrig heller, de tog inga prover på mig och inte på den lilla, som vi förstås hade med oss in på sjukhuset.  


    Det har varit ett jobbigt halvår sedan det inträffade och tyvärr har vi hunnit med ytterligare ett missfall efter det, ett tidigt dock och det var en barnlek att gå igenom i förhållande till det första. Men det är en tung börda att ha med sig i ryggsäcken, och just att inte få nån förklaring på varför. Hemskt att både du och jag behövt gå igenom detta. 


    Men månaderna går, och även om det sitter djupa spår så lovar jag att det går lättare med tiden. Men jag tänker på dig, och jag ska fortsätta göra det - för jag vet hur jobbigt du har det just nu. 


    Stor kram till dig, och jag tror att vår tur också kommer en vacker dag, det var bara inte dags ännu. ❤️

Svar på tråden Missfall i vecka 16 efter fler dagar med sammandragningar