• Anonym (dunno)

    Mina barns pappa kommer med massa knepiga krav

    Jag gör nog den här tråden mest för att ni ska få något att skratta åt. Jag bryr mig inte om dessa krav nämnvärt egentligen. Men jag behöver också skriva av mig för att han drar till med att kommunicera genom advokat och även om kraven knappast går att använda i tingsrätten så är det jobbigt att få brev genom advokatfirmor.

    Han har barnen varannan Fre-Tis.  

    Senaste kraven han har:
    - Barnen måste få barnanpassad mat. Maten från "min kultur" lämpar sig inte för barn under 11. En ålder som ändrats efter barnens ålder flera gånger för övrigt.
    - Barnen måste få kläder anpassade efter väder och aktivitet, finkläder passar sig inte på skolan/förskolan. Enligt honom är klänning = finkläder automatiskt.
    - Barnen måste uppmuntras att bevara sin medfödda barnatro. Han är inte ett dugg religiös själv.
    - Barnens svenska språk måste övas och användas även hemma, inte endast i skolan/på förskolan.
    - Barnens användande av olika slags skärmar och kreativa sysselsättningar bör begränsas och tekniska och naturvetenskapliga aktiviteter främjas.

    Ja, vad säger ni om detta? Hur många knäppar tror ni han fött sedan vi skiljdes?

  • Svar på tråden Mina barns pappa kommer med massa knepiga krav
  • Anonym (Göteborgare)

    Underbar helg dina barn ka få hos pappan
    På fredag anpassad fredagsmys, små banan och apelsinbitar och högläsning om kända vetenskapsmän.
    Lördag heldag i skogen även om det regnar, kanske grilla korv.
    Söndag ta med barnen till kyrkan (om barnatron skulle vara judisk, Islamsk så blir det på fredag istället.
    Ledig pappa-barn tid kan spenderas med Lego, och kanske en promenad

  • Mimosa86

    Jag tycker det är väldigt bra punkter så jag hoppas han följer dem! Däremot kan han inte ställa krav på hur du och och barnen lever. Hans krav får han praktisera helt enkelt när barnen är hos honom och om han är orolig för din fostran så får han väl gå med på att ha barnen 50/50

  • Anonym (Q)

    Att pappan har fått fnatt kan jag kanske ha lite förståelse för, men vilken advokat går med på att skicka brev med sådana krav?

    Jag hade bara svarat att jag tycker att det låter som en utmärkt lista över målsättningar för pappan att följa när han har barnen.
    Skickar mycket tålamod åt ditt håll ...

  • Anonym (advokat?)

    säger som någon ovan, vilken advokat skriver sitt namn under sånt här?
    jag skulle av ren nyfikenhet söka rätt på advokatfirman och ta kontakt för att dubbelkolla. om det du skriver är sant så skulle jag vara rätt övertygad om att det antingen är en ren bluff från hans sida, dvs. att fejkat breven, eller också är det nån bekant som gör honom en tjänst.

    sen skulle jag nästan frestas lite i din situation att provocera honom lite (fast det är naturligtvis ingen bra idé). Men det hade varit skoj att se hur illa topplocket kan gå om du verkligen började klä upp barnen och skicka dem till skolan. och att svara honom att svenska är förbjudet i ditt hem, de ska fostras till stolta [sätt in din ursprungliga nationalitet].


    Men nej, givetvis, ligg lågt och låt honom slösa sin energi.

  • Anonym (dunno)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-08-09 18:40:05 följande:

    Underbar helg dina barn ka få hos pappan
    På fredag anpassad fredagsmys, små banan och apelsinbitar och högläsning om kända vetenskapsmän.
    Lördag heldag i skogen även om det regnar, kanske grilla korv.
    Söndag ta med barnen till kyrkan (om barnatron skulle vara judisk, Islamsk så blir det på fredag istället.
    Ledig pappa-barn tid kan spenderas med Lego, och kanske en promenad


    Banan och apelsin kan han nog anse vara barnanpassat, men ännu hellre får de varsin lördagsgodispåse. Eller kalaspatrullen eller vad de nu heter.

    Han skulle inte gå ut i skogen om hon så fick en miljon. Alldeles för mycket kryp för hans smak. Däremot kanske de får en lördag i köket med ett kemiiset. Vilket jag inte har emot, det jag i så fall har emot är att de inte får till exempel rita istället om det är det de vill. Samma med kyrkan, han skulle aldrig sätt sin fot i en kyrka. Så pass att han berättat för mig att när han hade studiebesök i kyrkor mm i skolan så skolkade han för han "vill inte bli påprackad något så arkaiskt."  Lego däremot, det är bra grejer.
  • Anonym (dunno)
    Mimosa86 skrev 2022-08-09 18:40:11 följande:

    Jag tycker det är väldigt bra punkter så jag hoppas han följer dem! Däremot kan han inte ställa krav på hur du och och barnen lever. Hans krav får han praktisera helt enkelt när barnen är hos honom och om han är orolig för din fostran så får han väl gå med på att ha barnen 50/50


    Det skulle ha varit bra punkter, i alla fall en del av dem, om de inte kommit från "fel ställe". De kommer inte av omsorg av barnen, han försöker bara bestämma över mig. Den äldsta är licksom 9 år och har inga problem alls att avslöja att "vi stannade inne och spelade tv-spel hela helgen". Förutom det där med maten, där är han bara mesig själv vad gäller kryddor. För honom är mild chorizo dränkt i creme fraiche för starkt.
  • Drottningen1970

    Ja finkläder hör inte hemma på förskolan. De ska självklart vara anpassade för lek och aktivitet efter väder. Tycker du verkligen annorlunda?

    skärmtid bör styras och begränsas.

    Svenska bör användas även hemma, men så även om det finns ett annat hemspråk.

    Det är mina åsikter, men till syvende och sist kan man inte bestämma över hur den andre uppfostrar barnen i sitt hem vid växelvist boende om det inte är direkt skadliga saker som föresgår så hans krav kan du helt enkelt ignorera helt. Finns ingen anledning att dra in advokater för den sakens skull, bara att ignorerera advokatbrev. 

  • Anonym (dunno)
    Anonym (Q) skrev 2022-08-09 18:50:15 följande:

    Att pappan har fått fnatt kan jag kanske ha lite förståelse för, men vilken advokat går med på att skicka brev med sådana krav?

    Jag hade bara svarat att jag tycker att det låter som en utmärkt lista över målsättningar för pappan att följa när han har barnen.
    Skickar mycket tålamod åt ditt håll ...


    Advokaten är inte direkt välrenomerad, men tar väl betalt.

    Tålamod är något jag ibland behöver, tack.
  • violis

    Senaste kraven han har:
    - Barnen måste få barnanpassad mat. Maten från "min kultur" lämpar sig inte för barn under 11. En ålder som ändrats efter barnens ålder flera gånger för övrigt.

    Barnanpassad mat… tja denna vecka  till lunch får vi på mitt jobb : fiskgryta, kryddig nudelwook, korv o mos ,fiskgratäng med havre ris och gulasch soppa med hembakt bröd…
    innebär det då att vår kock bara lagar barnanpassade mat en dag den här veckan ?…

    - Barnen måste få kläder anpassade efter väder och aktivitet, finkläder passar sig inte på skolan/förskolan. Enligt honom är klänning = finkläder automatiskt.

    Av 24 barn i min grupp (3-5 åringar nu i höst) har varje dag året om minst 4-5 barn klänning/ kjol på sig ..nu på sommaren har 7 av 10 tjejer kjol/ klänning och någon kille 
    Så länge barnet kan leka i sina kläder, håller sig lagom varm och håller sig torr när det regnar och självklart aldrig behöver fundera över vad det gör för att de är rädda för att de skulle smutsa ner/ förstöra sina klädet så har barnet lämpliga kläder oavsett om det innebär en rosa volangkjol eller ett par svarat jeans ( och med tanke på hur små i storlekarna och tajta många tjej kläder är jämfört med motsvarande plagg köpta på kill avdelningen i samma storlek förstår jag att många väljer klänning / kjol istället där de har mycket större rörelsefrihet )

    - Barnen måste uppmuntras att bevara sin medfödda barnatro. Han är inte ett dugg religiös själv.

    Men vad bra… då ser han  till att ta med barnen till söndagsskola på sina helger  

    - Barnens svenska språk måste övas och användas även hemma, inte endast i skolan/på förskolan.

    Här går han emot all modern språkforskning !
    För att era barn ska lära sig en bra svenska ska DU tala DITT modersmål med barnen ..det är genom att de får en bra grund i sina modersmål som de kan lära sig en bra och nyanserad svenska ! Även om du bott i Sverige i större delen av ditt liv så antar jag nu att svenska inte är ditt modersmål och då ska du inte tala svenska med dina barn utan använda ditt modersmål i första hand när ni är hemma ( att välja att använda svenskan när ni är på förskola/ skola och barnens kompisar finns nära dem är en annan sak..då handlar det om att visa artighet  mot alla i sammanhanget och att se till att alla förstår vad som sägs )


    - Barnens användande av olika slags skärmar och kreativa sysselsättningar bör begränsas och tekniska och naturvetenskapliga aktiviteter främjas.
    absolut.. skärmar ska användas med ett syfte och inte slentrianmässigt..men  baserat på ditt uttalande om förskola/ skola antar jag att barnen går på just förskola och skola+ fritids …Då har barnen när du hämtar varit ute flera timmar på dagen, de har deltagit i lektioner och aktiviteter som följer förskola/ skola, s läroplaner om vad barnen ska möta / lära sig inom bl.a. teknik och naturvetenskap…så när de kommer hem på kvällen kan de precis som vi vuxna vilja vila och slappa en stund tex som jag gör just nu samtidigt som jag skriver detta..slötitta på ett tv program …
    sedan kan ju han passa på på sina helger att åka till närmsta science center med sina barn och undersöka och uppleva de olika experiment och andra saker som finns att utforska på dessa platser….

  • Drottningen1970
    Anonym (advokat?) skrev 2022-08-09 19:02:57 följande:

    säger som någon ovan, vilken advokat skriver sitt namn under sånt här?
    jag skulle av ren nyfikenhet söka rätt på advokatfirman och ta kontakt för att dubbelkolla. om det du skriver är sant så skulle jag vara rätt övertygad om att det antingen är en ren bluff från hans sida, dvs. att fejkat breven, eller också är det nån bekant som gör honom en tjänst.

    sen skulle jag nästan frestas lite i din situation att provocera honom lite (fast det är naturligtvis ingen bra idé). Men det hade varit skoj att se hur illa topplocket kan gå om du verkligen började klä upp barnen och skicka dem till skolan. och att svara honom att svenska är förbjudet i ditt hem, de ska fostras till stolta [sätt in din ursprungliga nationalitet].


    Men nej, givetvis, ligg lågt och låt honom slösa sin energi.


    En advokat för sin klients talan och tar betalt för varenda minut. Varför skulle en anlitad advokat INTE utföra sin klients önskan om att framföra önskemål via denne tänker du? Världen är full av föräldrar som väljer att kommunicera via advokat. En advokat utför en tjänst, den är ingen myndighet. Rent juridiskt betyder dock advokatens brev med krav/önskemål inte ett dugg mer än om snabbköpskassörskan skrev samma brev. 
  • Anonym (.mökn kih)

    Lego är ju förvisso bra haha. Men märklig människa som tror att han kan styra ditt liv. 


    Mina barns far ringde fsk och meddelade att han ville ha kvitton på det jag köpte för hans pengar(underhållet alltså, som gick via fsk..) Han förtydligade sig också: Om hon tex köper sex äpplen och äter två själv så ska inte mina pengar gå dit, jag vill inte försörja henne. 


    Jepp, han försörjde mig... Jag fick underhåll på den tiden då det inte hade höjts på 20 år, jag blev rent av rik på kuppen!  

  • Anonym (dunno)
    Anonym (advokat?) skrev 2022-08-09 19:02:57 följande:

    säger som någon ovan, vilken advokat skriver sitt namn under sånt här?
    jag skulle av ren nyfikenhet söka rätt på advokatfirman och ta kontakt för att dubbelkolla. om det du skriver är sant så skulle jag vara rätt övertygad om att det antingen är en ren bluff från hans sida, dvs. att fejkat breven, eller också är det nån bekant som gör honom en tjänst.

    sen skulle jag nästan frestas lite i din situation att provocera honom lite (fast det är naturligtvis ingen bra idé). Men det hade varit skoj att se hur illa topplocket kan gå om du verkligen började klä upp barnen och skicka dem till skolan. och att svara honom att svenska är förbjudet i ditt hem, de ska fostras till stolta [sätt in din ursprungliga nationalitet].


    Men nej, givetvis, ligg lågt och låt honom slösa sin energi.


    Som sagt, denna advokat verkar gilla att ta betalt för lite vad som helst. Jag har kollat upp honom. Jag skiter väl i om mitt ex vill betala fler tusen för att sicka ett brev.

    Hah, ja, tänk om han fick hämta tjejerna i finklänning och grabben i mörk kostym istället för de enkla, tåliga klänningar som de just nu är besatta av sedan ungefär jul.

    Grejen med språket är helt i hans huviv. Jag är svensk, mina föräldrar är svenskar och deras föräldrar är också födda i sverige, men av italienska föräldrar. Jag kan bara 2 språk, svenska och engelska. Lite skolfranska och extermt hackig italienska.
  • violis

    Glömde ang språket… barn är otroligt skickliga många barn med föräldrar som talar olika språk kan växla obehindrat mellan dessa  t.o.m i samma samtal..dvs de börjar först på ett språk när de talar med en förälder för att när de vänder sig till förälder nr 2  för att få dennes åsikt i ämnet växla  över till den förälderns språk 
    Idag anser man att ett barn som använder ändelser / böjningar av ord från sitt modersmål på svenska ord för att de ännu inte kan den svenska böjningen  eller som stoppar in ett ord på sitt andra språk mitt i en mening för att de inte vet hur man säger det ordet på det språk barnet just då talar har en hög språklig medvetenhet och bra språkkunskaper ..förr sågs detta som något dåligt, som bristande kunskaper..

    Barnen kommer troligen inte ha samma sorts ordförråd på båda sina språk.. på svenska kommer de ha alla ord som behövs inom förskola/ skola och senare troligen de ord som behövs på det arbete de väljer.. på ditt språk kommer de ha ett ordförråd som mer fokuserar på hemma ord ord om saker man pratar om hemma, ord om familj och släkt…

  • Anonym (dunno)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-09 19:47:42 följande:

    Ja finkläder hör inte hemma på förskolan. De ska självklart vara anpassade för lek och aktivitet efter väder. Tycker du verkligen annorlunda?

    skärmtid bör styras och begränsas.

    Svenska bör användas även hemma, men så även om det finns ett annat hemspråk.

    Det är mina åsikter, men till syvende och sist kan man inte bestämma över hur den andre uppfostrar barnen i sitt hem vid växelvist boende om det inte är direkt skadliga saker som föresgår så hans krav kan du helt enkelt ignorera helt. Finns ingen anledning att dra in advokater för den sakens skull, bara att ignorerera advokatbrev. 


    Nej, men de har inte finkläder på skola eller förskola. Han bara tycker att alla klänningar är finkläder.

    Självklart. Men han har ingen aning om hur mycket eller lite de sitter framför skärmar hos mig, bara hos sig. 

    .... Vänta... 
  • Fiona M

    Är det italiensk mat han tycker är olämplig för barn?


    Anonym (dunno) skrev 2022-08-09 19:55:01 följande:
    Som sagt, denna advokat verkar gilla att ta betalt för lite vad som helst. Jag har kollat upp honom. Jag skiter väl i om mitt ex vill betala fler tusen för att sicka ett brev.

    Hah, ja, tänk om han fick hämta tjejerna i finklänning och grabben i mörk kostym istället för de enkla, tåliga klänningar som de just nu är besatta av sedan ungefär jul.

    Grejen med språket är helt i hans huviv. Jag är svensk, mina föräldrar är svenskar och deras föräldrar är också födda i sverige, men av italienska föräldrar. Jag kan bara 2 språk, svenska och engelska. Lite skolfranska och extermt hackig italienska.
  • Anonym (dunno)

    Ok, jag hittar inte hur man uppdaterar ts på mobilen, men jag vill förtydliga att min kultur, och mitt språk är genomgående svensk, med italienskt först 3 generationer över mig, både mina far och morföräldrar föddes i Sverige, men deras föräldrar i sin tur är från Italien. Enda tillfällena jag pratar annat än svenska med barnen är när jag hjälper dem med engelskaläxor. 

  • Anonym (dunno)
    Fiona M skrev 2022-08-09 20:24:26 följande:

    Är det italiensk mat han tycker är olämplig för barn?


    Bland annat. Men även svensk tacos, kebabgrytan de får i skolan, mm. 
  • Tom Araya
    Anonym (dunno) skrev 2022-08-09 18:28:28 följande:
    Mina barns pappa kommer med massa knepiga krav

    Jag gör nog den här tråden mest för att ni ska få något att skratta åt. Jag bryr mig inte om dessa krav nämnvärt egentligen. Men jag behöver också skriva av mig för att han drar till med att kommunicera genom advokat och även om kraven knappast går att använda i tingsrätten så är det jobbigt att få brev genom advokatfirmor.

    Han har barnen varannan Fre-Tis.  

    Senaste kraven han har:
    - Barnen måste få barnanpassad mat. Maten från "min kultur" lämpar sig inte för barn under 11. En ålder som ändrats efter barnens ålder flera gånger för övrigt.
    - Barnen måste få kläder anpassade efter väder och aktivitet, finkläder passar sig inte på skolan/förskolan. Enligt honom är klänning = finkläder automatiskt.
    - Barnen måste uppmuntras att bevara sin medfödda barnatro. Han är inte ett dugg religiös själv.
    - Barnens svenska språk måste övas och användas även hemma, inte endast i skolan/på förskolan.
    - Barnens användande av olika slags skärmar och kreativa sysselsättningar bör begränsas och tekniska och naturvetenskapliga aktiviteter främjas.

    Ja, vad säger ni om detta? Hur många knäppar tror ni han fött sedan vi skiljdes?


    Fetstilad/understruket tycker jag är riktigt fånigt.

    Övriga punkter anser jag presenterar rätt sunda tankar.

    Sedan är frågan en annan om han verkligen kan bestämma eller påverka dig i hur du gör på tiden du har barnen...
  • Anonym (dunno)
    Tom Araya skrev 2022-08-09 20:38:22 följande:
    Fetstilad/understruket tycker jag är riktigt fånigt.

    Övriga punkter anser jag presenterar rätt sunda tankar.

    Sedan är frågan en annan om han verkligen kan bestämma eller påverka dig i hur du gör på tiden du har barnen...
    Mmm, det stora felet är ju bara att han har krav, men ingen insyn. Han bara kräver för att kräva. En gång krävde han att jag skulle ta barnen på solsemester, för alla andra barn får sånt så våra barn ska inte behöva känna sig utanför, i samma lista där han krävde att barnen inte skulle utsättas för starkare sol än för-och eftermiddagssol här i Stockholm, för stark sol är livsfarligt.

    Ja, stark sol är något att tänka på. Ja, en solsemester kan vara trevligt. Svårt att kombinera om kravet är 0 sol mitt på dagen hemmavid ens. 
  • Tom Araya
    Anonym (dunno) skrev 2022-08-09 21:06:13 följande:
    Mmm, det stora felet är ju bara att han har krav, men ingen insyn. Han bara kräver för att kräva. En gång krävde han att jag skulle ta barnen på solsemester, för alla andra barn får sånt så våra barn ska inte behöva känna sig utanför, i samma lista där han krävde att barnen inte skulle utsättas för starkare sol än för-och eftermiddagssol här i Stockholm, för stark sol är livsfarligt.

    Ja, stark sol är något att tänka på. Ja, en solsemester kan vara trevligt. Svårt att kombinera om kravet är 0 sol mitt på dagen hemmavid ens. 
    Men svara bara "jaja..." och sedan gör du som är bäst för er. Han kan ju inte kräva att få kontrollera.
Svar på tråden Mina barns pappa kommer med massa knepiga krav