• Anonym (Emil)

    vår bvc-sköterska stalkar oss

    Jag och min tjej har gått hos en bvc-sköterska i 6 månader innan hon gjorde en anmälan på våran son till soc. Hon har sen dag ett anmärkt på allt. Kunde läsa i journalen att hon hade skrivit att barnet kom för tunt klädd för årstiden. Då det var kallt. Samt har vid ett besök haft långa naglar. Det skrevs om direkt i jornalen. Har skrivit att barnet varit smutsigt. Men det har aldrig hänt, dock kräks och dreglar vårat barn och det kan ha varit en dreggelfläck på bodyn. Men har aldrig satt på smutsiga kläder på vårat barn. Hon får det att låta som barnet sett ovårdat ut med intorkat smuts. Vårat barn började plana av på vikten när han var 3 månader ungefär. Vi försökte då ge ersättning på flaska men vår son vägrade alla sorters flaskor. Det sa vi även till bvs-sköterskan. Hon skickade remiss till en annan mottagning som skulle kolla vårat barn. Vår bvc-sköterska sa att det berodde på att våran son inte gått upp så bra i vikt och för att vi ska få stöd kring maten. Men när vi då kommer till mottagningen så visar de sig att våran sköterska hört av sig till den mottagnigen om det råder omsorgsvikt. Dom på mottagningen skriver remiss direkt till akuten då dom blir oroliga för barnet. På akuten så vill dom skicka hem oss, då dom ser en glad, harmonisk liten pojk som har bebishull. Men tillslut kommer vi överens att vi ska få stanna ändå, då de står så i remissen. Förösker få igång amningen mera samt ge barnmat och ersättning på flaska. Men vår son vill inte ha. Så till sist får han en sond. Dom ser även att tungbandet är något kort. Så vi får tid till att klippa tungbandet. Trots vi klippt tungbandet så vill inte våran son äta. Mottagningen som vår sköterska skrev remiss till angående viktkurvan som planat av samt om de råder omsorgsvikt anmäler vårat barn till socialtjänsten. Men dom meddelar oss innan. Samt dom berättar att de är deras skyldighet när ett barn inte ökar. Kan ju vara så att föräldrar inte vill ge 

  • Svar på tråden vår bvc-sköterska stalkar oss
  • Anonym (Emil)

    Forsättningen från förra inlägget. Allt kom inte med så skriver här!


    Kan även vara familjer som är dysfunktionella så barn inte får matro. Så förstår deras oro och att dom anmälde. Men samma dag har dom pratat ihop sig med vår bvc-sköterska, som också gör en anmälan(trots utan att nämna det för oss)
    Soc ringer och berättar sen att anmälan är lång och tung så dom påbörjat en utredning! Men vill ändå träffa oss. Dom kommer hit och oron från hög till låg blir efter en träff. Men dom vill ändå har utomstående som referens samt komma hit igen. Allt funkar fint. Utredningen läggs ner och framkommer att dom sett att vi visst kan ta hand om våra barn. 

    Efter detta ville jag och sambon byta bvc men valde att gå på ett sista besök som var inbokat. Min sambo förklarar då att vi inte ska komma tillbaka pga anmälan och vi har inget förtroende längre. Här om dagen så fick vi sms om att vi har ett bvc besök, men står inte vilket barn eller vilken mottagning. Vi har listat om oss... vi försöker ringa mottagningen vi tror, men kommer inte fram. Visar sig att de va besök hos den bvc som anmält oss. Vi uteblir på besöket. Hon ringer då till oss och frågar varför vi inte kom. samt att hon läst journalen och sett att vi inte varit på bvc besök på flera veckor, men kunnat se att vi har kontakt me läkaren. Hon skriver sen i journalen att vi uteblev 

  • Anonym (Emil)
    del 3, forsättningen
    Hon skriver i journalen att hon kontaktat den bvc vi listat oss på men att vi inte ringt dit. Det framkommer sen när vi är på vår nya bvc, att vår gamla bvc-sköterska ringt fel mottagning..
    Känns så fel o jobbigt att hon fortfarande läser journalen trots att vi inte vill komma tillbaka och även sagt det. Även att hon framställer oss som virriga föräldrar. När de faktiskt i sånna fall var hon som var lite virrig. som ringde fel bvc...

    Förstår att hon varit orolig, men tycker fortfarande hon hade kunnat varit öppen om oron till oss varje gång hon träffat oss. Än att skriva om allt endast i journalen. samt kunnat berätta för oss att hon skickar remiss till mottagningen om att hon är orolig om de råder omsorgsvikt. När vi ringde henne om varför hon gjort anmälan till soc, så sa hon först att de bara va pga viktnedången. hade de då inte räckt att en anann mottagning redan gjort en orosanmälan om vikten? varför behövs två? Sen får jag hem hela anmälan och kunde då se att de var mkt saker hon varit orolig över... Vad ska vi göra? Hoppas nu hon låter oss vara ifred, mår så dåligt över det här. vill blicka framåt nu
  • Anonym (Emil)

    Långa naglar har varit vid ett besök. Hon får det att framstå som att de varit ett återkommande problem. Hon skrev med det i anmälan till soc nämligen. Samt att jag inte kan ta hand om barnet på ett bra sätt. Då jag lämnar på skötbordet och låter barnet gråta i bilbarnstolen. Har aldrig hänt. rummet är för litet för att kunna lämna vid skötbordet. Sen har jag försökt trösta barnet men när han sprattlar ur famnen så har jag lagt ner en snabbis i stolen för att få ett bättre grepp. Aldrig låtit barnet sitta o skrika o gråta sig hes... känns som hon förstärker allting och vill få oss att framstå dåliga. Vår tidigare bvc sköteska som vi gick till med våra andra barn, har aldrig haft nåt att anmärka på... 

  • Anonym (Emil)

    Kanske inte fick med allt. Men vi var inte på bvc besök på 4 veckor trots vi listat om oss. För vi vägde själva på bvc, samt haft en tät kontakt med läkare. SOm kollar sonden och vikten då o då. Så har inte känt att de behövts. Men nu har vi iaf varit på nya bvc där vi listat oss nu på. Hon är toppen, men hoppas vår gamla bvc kan låta oss vara nu

  • Anonym (E)

    Ja hon stalkar er. Hon har ingen rätt såvitt jag vet att ringa andra mottagningar och fråga om ni hört av er. Prata med hennes chef, prata med patientombudsmannen och om ni känner för det eller hon fortsätter så gör en anmälan till IVO. I slutänden kan en polisanmälan bli aktuell.

    Om hon ringer så ta inga diskussioner!! Svara inte ja eller nej eller nånting alls, bara avsluta samtalet. "Vi kommer i fortsättningen att ta alla hälsorelaterade frågor kring vårt barn med en annan sköterska och ber dig sluta kontakta oss."

    Såvitt jag förstår så har hon ingen rätt att gå in i barnets journal om ni har listat om er, begär ut lista på när hon gjort det och hur ofta, främst från det att ni listat om er. Ta det också med hennes chef.

  • Anonym (Emil)
    Anonym (E) skrev 2022-08-09 21:41:46 följande:

    Ja hon stalkar er. Hon har ingen rätt såvitt jag vet att ringa andra mottagningar och fråga om ni hört av er. Prata med hennes chef, prata med patientombudsmannen och om ni känner för det eller hon fortsätter så gör en anmälan till IVO. I slutänden kan en polisanmälan bli aktuell.

    Om hon ringer så ta inga diskussioner!! Svara inte ja eller nej eller nånting alls, bara avsluta samtalet. "Vi kommer i fortsättningen att ta alla hälsorelaterade frågor kring vårt barn med en annan sköterska och ber dig sluta kontakta oss."

    Såvitt jag förstår så har hon ingen rätt att gå in i barnets journal om ni har listat om er, begär ut lista på när hon gjort det och hur ofta, främst från det att ni listat om er. Ta det också med hennes chef.


    tack för svar. Min sambo har även panikångestattacker nu titt på tätt på grund av henne. Hon går i kbt och får psykolog samtal. Hon har mått bra men börjat må sämre... Hur går man tillväga för att se om hon läser våra journaler?
  • Anonym (E)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-09 21:46:25 följande:
    tack för svar. Min sambo har även panikångestattacker nu titt på tätt på grund av henne. Hon går i kbt och får psykolog samtal. Hon har mått bra men börjat må sämre... Hur går man tillväga för att se om hon läser våra journaler?
    Du ska kunna kontakta vårdcentralen och begära ut listan på vilka som läst ert barns journal. Om det inte är motiverat tittande, som t ex i samband med bvc-besök, så har personen inte där att göra. Jag skulle börja med att ringa och säga att man vill ha den listan, med namn och datum.

    Jag förstår att ni mår dåligt över en sån här sak! Orosanmälningar är inte att leka med.
  • Anonym (Emil)
    Anonym (E) skrev 2022-08-09 21:50:34 följande:
    Du ska kunna kontakta vårdcentralen och begära ut listan på vilka som läst ert barns journal. Om det inte är motiverat tittande, som t ex i samband med bvc-besök, så har personen inte där att göra. Jag skulle börja med att ringa och säga att man vill ha den listan, med namn och datum.

    Jag förstår att ni mår dåligt över en sån här sak! Orosanmälningar är inte att leka med.
    Kan man kontakta vilken vårdcentral som helst? borde inte nya bvc kunna se om hon läst vår journal?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Emil) skrev 2022-08-09 21:46:25 följande:
    tack för svar. Min sambo har även panikångestattacker nu titt på tätt på grund av henne. Hon går i kbt och får psykolog samtal. Hon har mått bra men börjat må sämre... Hur går man tillväga för att se om hon läser våra journaler?
    Har man panikångestattacker, går på KBT och pratar med psykologer kanske man inte är den stabilaste och mest lämpliga föräldern?

    Jag tror det ligger till som så att denna bvc-sköterska har sett något, ni har gjort något som gjort ett intryck på henne. Nu pekar hon på minsta lilla sak hos er som hon kan anmärka på...

    När ni väl kommit in hos någon ny så kommer denne bilda sig en egen uppfattning hur ni är som föräldrar om det enbart är struntsaker som den tidigare skrivit in i journalen.
  • Anonym (S)

    Visst är det du som gick barfota till BVC? Känner igen detta i de andra trådarna där det framkommer bland annat psykisk ohälsa hos mamman samt annat som bvc reagerat på.

Svar på tråden vår bvc-sköterska stalkar oss