• Anonym (Vilse­n)
    Wed 10 Aug 2022 13:54
    980 visningar
    10 svar
    10
    980

    Vet inte hur vi ska gå vidare

    För ca 5 år sedan började jag dejta en man. Vi klickade så väldigt bra och hade väldigt kul tillsammans. Sexet var också fantastiskt.
    Efter ett par månader känner jag dock att relationen inte utvecklas och jag frågar honom var han står i det hela. Då säger han att han helt enkelt inte fått "de där" känslorna för mig. Vid detta laget hade jag dock börjat utveckla såna känslor för honom.
    Efter lite samtal så slutar det i alla fall med att vi fortsätter hänga ändå! Ses nån gång i veckan, har daglig kontakt, sover tillsammans när vi ses och även har sex ibland. 
    Under denna tiden har både han och jag "försökt" att börja dejta på varsitt håll, men ingen av oss har kommit någon vart där heller. 
    Och nu har det alltså gått 5 år och vi är bästa vänner. Aldrig varit så nära någon som honom. Dock ses vi kanske en gång varannan vecka nuförtiden och umgås inte riktigt på samma sätt längre. Sover inte tillsammans och har inte sex. Senast var för kanske 2 månader sedan.
    Han har träffat en tjej i ca 1.5 månad men där har det inte heller utvecklats några känslor för honom och han börjar tro att han helt enkelt är oförmögen att få känslor för någon då det i princip alltid varit såhär för honom i vuxen ålder (vi är båda över 35, under 40). Dessutom har han extrem ångest och depression över var han är i livet. Att han inte har familj och så vidare.
    Nu till det jag hade velat få råd och stöd om; 
    Den senaste tiden har han tyckt att det gör ont och är jobbigt att umgås med mig eftersom han vet att jag blir ledsen över att han dejtar. Jag försöker vara stöttande och säga att det är mitt problem, men det går ju faktiskt ut över honom också. 
    En del av mig tänker ju att om han är oförmögen att utveckla känslor för någon, är det därför det aldrig blivit något mellan oss? För vi har i princip betett oss som om vi vore ett par under alla dessa år.
    Han säger att det inte riktigt finns utrymme för vår vänskap att vara lika stark längre, om han ska ha en möjlighet att kunna träffa någon. Vilket gör så ont i hela mig.
    Ett par vänner säga bara att jag ska lämna honom helt och gå vidare med mitt liv, men det är lättare sagt än gjort då han blivit en del av mig. Han känns som halva mig. Vi har gått igenom mycket jobbiga saker tillsammans och alltid funnits där för varandra.
    Hur ska vi gå vidare härifrån?! 
  • Svar på tråden Vet inte hur vi ska gå vidare
  • Wed 10 Aug 2022 13:59
    #1

    Har inget råd att ge, men vet hur svårt det är när förnuftet säger ensak och hjärtat ett annat
    Du får en virtuell kramHjärta 

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 14:00
    #2
    Amaltea skrev 2022-08-10 13:59:10 följande:

    Har inget råd att ge, men vet hur svårt det är när förnuftet säger ensak och hjärtat ett annat
    Du får en virtuell kram // Hjärta 


    Ja, det är alldeles fruktansvärt. Och så mår jag dåligt över att han mår dåligt och att jag får honom att må sämre.
    Tack ??
  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 14:01
    #3
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-08-10 14:00:52 följande:
    Ja, det är alldeles fruktansvärt. Och så mår jag dåligt över att han mår dåligt och att jag får honom att må sämre.
    Tack ??
    (Skulle vara ett hjärta och inte två frågetecken :))
  • Anonym (Te)
    Wed 10 Aug 2022 14:32
    #4
    +1

    Det kan ju vara så att han har något bakomliggande trauma som gör att han blir blockerad och inte är förmögen att kunna känna dom där känslorna för någon. Han är antagligen inte medveten om det själv. 


    Ha ett ordentligt snack med honom. Även om han sagt till dej att han vill gå vidare såbehöver du nog få det svart på vitt en gång till. Berätta vad du vill och fråga om han vill göra ett försök med dej att hitta varandra i en kärleksrelation. Om han mot förmodan säger ja rekomenderar jag er att ta hjälp av en terapeut. Inte så hemskt som det låter. Säger han nej måste du släppa det och gå vidare.


     

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 14:38
    #5
    Anonym (Te) skrev 2022-08-10 14:32:18 följande:

    Det kan ju vara så att han har något bakomliggande trauma som gör att han blir blockerad och inte är förmögen att kunna känna dom där känslorna för någon. Han är antagligen inte medveten om det själv. 


    Ha ett ordentligt snack med honom. Även om han sagt till dej att han vill gå vidare såbehöver du nog få det svart på vitt en gång till. Berätta vad du vill och fråga om han vill göra ett försök med dej att hitta varandra i en kärleksrelation. Om han mot förmodan säger ja rekomenderar jag er att ta hjälp av en terapeut. Inte så hemskt som det låter. Säger han nej måste du släppa det och gå vidare.


     


    Ja, jag har faktiskt sagt detta till honom också. Att det kan ligga något djupare i hans mående, fast han säger att det enda han mår dåligt över är att alla hans vänner har barn och familj vilket han också vill ha.
    Försöker råda honom lite att börja gå i samtalsterapi också och han säger att han kanske borde. Men känner jag honom rätt så vet jag inte om han kommer ta tag i det.
    Han talar aldrig om känslor med någon. Utom med mig, där jag nästan får dra det ur honom.

    Att föreslå att försöka med mig igen hade jag nog aldrig ens vågat, för han står så fast vid att han gett oss en ärlig chans och att han inte känner så för mig, och att jag måste acceptera det. Vilket jag till viss del gör.

    Antar att jag bara får finna mig i att han inte vill vara lika nära längre. Hur ont det än gör. 
  • Anonym (Så är det)
    Wed 10 Aug 2022 15:02
    #6
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-08-10 14:38:52 följande:
    Att föreslå att försöka med mig igen hade jag nog aldrig ens vågat, för han står så fast vid att han gett oss en ärlig chans och att han inte känner så för mig, och att jag måste acceptera det. Vilket jag till viss del gör.

    Antar att jag bara får finna mig i att han inte vill vara lika nära längre. Hur ont det än gör. 
    Ja, där har du svaret själv. Han mår dåligt och du mår dåligt. Han vill inte ha den relationen du vill ha. Jag fattar att det är svårt.  Jag har också fått lämna vänner bakom mig för att jag verkligen ville satsa helhjärtat på relationen, och det har jag aldrig ångrat. Du har fina minnen med honom, men just nu skadar ni varandra mer än vad ni stärker varandra.
    Mvh och kram!
  • Anonym (Te)
    Wed 10 Aug 2022 15:06
    #7

    Ja det gör ont som f-n men tyvärr är dina enda alternativ att finna dej i det eller prata med honom igen och antagligen få nej igen. 


    Jag var lite i samma situation som dej för några år sedan. Blev lämnad av min man med en massa outtalade löften om att det kanske kunde bli vi igen någon gång. Gjorde klart för honom den dagen han gick att jag inte vilje skiljas och om han ville försöka igen fick han ta steget. Det gjorde han ju förstås aldrig. Första tiden var vidrig. Sen efter ca ett halvår bestämde jag mej för att börja dejta. Inte för att träffa någon ny. Hade fortfarande siktet inställt på att komma krypande tillbaka om han viftade med lillfingret. Dom första dejterna tvingade jag mej igenom mest bara för att bevisa för mej själv att jag inte höll på att bli en knäpp enstöring. Och mitt i allt dejtande som jag egentligen tänkt mej enbart somegenterapi  träffade jag på  en fantastisk man. 


    Mitt råd är. Bestäm dej för att inte gå omkring i limbo och hoppas. Om du kan och orkar ta gärna det där snacket med honom igen. Så du får ett avslut. Sörj, skrik och gråt och ge dej sen ut på marknaden igen. Räkna med att det blir riktigt jobbigt i början men se det som ett sätt att komma igenom och vidare. Jag lärde mej att mitt ibland alla märkliga typer på dejtingmarknaden finns det också många män som är snäppet bättre än den man går och hoppas på. 

  • Anonym (Katta­)
    Wed 10 Aug 2022 15:39
    #8

    Suck.

    Jag har en väninna som har det EXAKT som du fara u deras fall är det 3 år. Deras relation var nog mer av en parrelation än vi gifta väninnor har. Men han har såklart inte de rätta känslorna. Och hon väntar, och väntar och väntar. Och han tar och tar och tar. Perfekt ju! bra sex, närvaro, djupa samtal, helgoländarna och allt detta utan att behöva ge ett löfte.

    Nu dejtar han och min väninna är såklart knäckt då hon älskar skitstöveln.

    Så SNÄLLA sluta ge efter och börja KRÄVA! Varför ska du ge honom allt detta utan att ni är ett par?? Vansinne! Du skulle sorkar ut honom för länge sen.

    Börja respektera dig själv och sött upp gränser! Vill du ha en relation så KRÄV detta annars får det vara. punkt slut! Du kommer gå känslomässigt under av denna limbo. Precis som min väninna som är helt förstörd

  • Anonym (A)
    Wed 10 Aug 2022 19:06
    #9
    Amaltea skrev 2022-08-10 13:59:10 följande:
    Har inget råd att ge, men vet hur svårt det är när förnuftet säger ensak och hjärtat ett annat
    Du får en virtuell kramHjärta 
    +1
  • Anonym (Smula­n64)
    Thu 11 Aug 2022 19:41
    #10
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-08-10 14:00:52 följande:
    Ja, det är alldeles fruktansvärt. Och så mår jag dåligt över att han mår dåligt och att jag får honom att må sämre.
    Tack ??
    Låter som om du "mammar" honom. Varför ska du stanna och titta på när han testar runt med andra.
Svar på tråden Vet inte hur vi ska gå vidare