• Anonym (Karl)

    Valt fel inriktning yrke 45år -IT

    Är så fruktansvärt trött på jobba med IT och liknande ekonomijobb med abstrakta uppgifter.


    Vill jobba med något med mer mening som inom vården eller någon med mening. 


    Är inte praktisk men annars hantverkare osv med tillfredställelse av se något konkret.

    Är det någon som bytt yrke mitt i livet?
    pluggat ssk vid 45? 


     

  • Svar på tråden Valt fel inriktning yrke 45år -IT
  • Mrs Moneybags

    Har en bekant som snart är färdig sjuksköterska vid din ålder. Hon är hur nöjd som helst. Just inom vårdyrken är det väl bara en fördel om man har livserfarenhet och några år på nacken. Du har ju minst 20 år kvar att jobba, så satsa! 

  • Arcnice

    Förlåt att jag frågar men vad är det som är abstrakt med IT? Vad mer specifikt arbetar du med?
    Själv är jag programmerare och tycker att det är allt annat än abstrakt. Allt jag gör ger ju väldigt tydliga resultat som går att mäta. 

  • Anonym (XXX)

    Det är sent att omskola sig vid 45, men just ssk kan fungera eftersom det är så'n brist på dem. Tänk dock på att det är ett mycket stressigt jobb idag, med överbeläggningar överallt och för lite personal. Det kan bli tufft för dig att stå och gå och ibland även lyfta patienter (beroende på arbetsplats och hur vården är upplagd) hela skiftet om några år.

    Sjuksköterskor brukar ofta söka sig till mottagningsjobb när de blir äldre, där det är lugnare, endast dagöppet och de har möjlighet att sitta ner i alla fall delar av dagen. Men dit kommer du aldrig att hinna, eftersom de jobben är eftertraktade och går till sjuksköterskor med lång erfarenhet i yrket. (Sådana jobb brukar även kräva vidareutbildning.) Utan du får i så fall räkna med stressen på en avdelning tills du går i pension vid... 68 år kommer det kanske att vara i din generation. 

  • KevinSam

    Jag känner igen mig mycket, jobbat många år inom IT, mest fått sitta med diverse skitsystem o diffa data, höll på att bli totalt hjärndöd ett tag. Sen bytte jag jobb och det vart lite roligare, jobbade mer mot att sälja system. 


    Men jag var inne på banan att sadla om till gymnasielärare, pluggade en KPU samtidigt som jag jobbade. Det råder jättestor brist på lärare som kan programmering så kan du hitta diverse IT inriktning i det yrket ska det gå enkelt. 

Svar på tråden Valt fel inriktning yrke 45år -IT