• Anonym (Moos)
    Wed 10 Aug 2022 21:21
    11500 visningar
    78 svar
    78
    11500

    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina

  • Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 22:39
    #3
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-10 22:10:55 följande:
    Elvira- kluven vilket jag sa i den tråden
    Elise- fur Elise. Nej.
    Emilia- väldigt fint
    Ester- tänker bara på sketchen där han (Martin Ljung?) vrålar Ester! Lite hårt också
    Ellen- fint
    Elsa- nja, kluven där med. Lite väl kort.
    Ella - okey, men inte mer. Kort.
    Ellie- Miss Ellie i Dallas. Nej.
    Emma- superfint! Hade vårt andra barn hetat om han varit en tjej.
    Elif- va? Saknas det bokstäver eller?
    Elvie - gillar inte
    Emmy- Storm. Egentligen inte fult, men för stark association. 
    Elina- fint

    Så Emma är överlägsen vinnare. Glad
    Tack Men Emma och Elsa är ju lika långa namn? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 23:04
    #4
    Anonym (H) skrev 2022-08-10 22:07:32 följande:

    Jag tycker bäst om Elvira av era förslag. Sedan kommer Ester och Elsa. Andra namn på E som jag tycker är fint är Edit och Eden. 


    Tack för tips! Uttalas Eden som Edith i början ? Alltså ett långt utdraget E?
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 15:07
    #11
    kazzibrazzi skrev 2022-08-11 14:54:32 följande:

    Åhhhh kom precis på att om vårat andra barn blivit en flicka så hade vi valt namnet Eleonora! Så kär i det namnet. då kan ju Ellie funka som smeknamn :)


    För oss blir 5 stavelser för långt men tack för tips! 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 15:09
    #12
    fluu skrev 2022-08-11 14:22:21 följande:
    Elvira- vackert, bra,  enkelt och ganska gångbart. Sött, men inte mesigt.

    Elise- vackert klassiker. Bra på alla sätt utom att det kan ge olika uttal. 

    Emilia- bra. Bara bra.

    Ester- vackert klassiker som aldrig slår fel.

    Ellen- vackert, enkelt och bra. 

    Elsa- stabilt, vackert och bra på alla sätt. 

    Ella - bra, men blekt.

    Ellie- smeknamn

    Emma- enkelt och gångbart på alla vis.

    Elif- vackert, men krångligt. 

    Elvie - krånglig stavning. Med y är det däremot trevligt och käckt. 

    Emmy- fint och trevligt, fast för mycket smeknamn.

    Elina- harmlöst och väl bra.
    Vilket tycker du är vackrast av Emilia,  Ellen och Elsa?  
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 15:11
    #13
    Anonym (Elizabeth) skrev 2022-08-11 12:16:05 följande:
    Tycker väl egentligen att majoriteten av era namn är väldigt fina. Jag skulle lägga till Eloise och Ellinor, men det är ju bara mina preferenser.

    Personligen tycker jag inte om Ellie bara för att det låter som ett smeknamn. Hon skulle ju kunna få något av hälften av alla namnen på listan och ändå kallas för Ellie. Sen tycker jag inte att Ellen och Emma är min smak, de låter liksom lite trubbiga och tråkiga, men de är generellt fina namn och jag skulle inte reagera om jag mötte en Emma direkt. 

    Sen har jag aldrig hört namnet Elif. Kan hända att iom att det är SÅ annorlunda och ovanligt att det blir jobbigt för henne att behöva rätta alla i resten av hennes liv för att alla skriver fel.
    Hur menar du med att Emma och Ellen är trubbiga namn? Tycker du att de är svåra att säga? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 21:01
    #19
    Anonym (Bizz) skrev 2022-08-11 19:18:19 följande:
    Elvira- tänker på 91:an
    Elise- känns korthugget
    Emilia- Big big world... nej.
    Ester- Fint, får mig att tänka på en gammal dam med silverkrycka och knäppkängor från min barndom.
    Ellen- eterneller, skarpellen sent på kvällen. Alltså nej.
    Elsa- gruvligt fult.
    Ella - smeknamn för Ellinor
    Ellie- Nja, inte med "ie" isåfall.
    Emma- tjock tant som bakar bullar.
    Elif- är inget namn.
    Elvie - är heller inte ett namn.
    Emmy- tjock tant som snurrar på sin ring hon fått av en otrogen man.
    Elina- men vad fan?

    Ester är det enda jag kan förlika mig med.

    Vill du ha ett förslag till? På ett namn jag hade gett min dotter om jag fått någon.
    Oj du sågade alla namn utom Ester. Vilket namn ger du förslag på? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 21:03
    #20
    idisb skrev 2022-08-11 18:05:07 följande:

    Emma eller Elsa :) har dåliga kopplingar till Elvira så därför faller det bort :) annars fint namn 


    Resten av namnen då?:)
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 21:52
    #22
    Embla twopointoh skrev 2022-08-11 21:50:10 följande:
    Elvira- Gillar inte.Tänker på 91:an.

    Elise- Känns lite barnsligt och inte ett namn på en vuxen kvinna eftersom det är så mjukt. Och Für Elise, såklart.

    Emilia- Okej, men jag tycker det känns som fel generation (även om jag vet att det ligger på 100-i-topp).

    Ester- Jättefint. Trendigt utan att vara uttjatat.

    Ellen- Ellen-Dellen. Nej.

    Elsa- Jag gillar det, men det är förstört av Frozen och att var och varannan flicka heter det.

    Ella - Gillar inte smeknamnsnamn. Ellinor är bättre.

    Ellie- Samma sak här, smeknamn.

    Emma- Lite uttjatat då det varit vanligt sedan 80-talet. Men ganska fint och okomplicerat.

    Elif- Aldrig hört. F på slutet gör att det är svårt att uppfatta och uttala. Nej.

    Elvie - Låter som ett smeknamn för Elvira. Nej.

    Emmy- Gillar inte.Bättre med Emma i sådana fall.

    Elina- Nej, känns lite krystat.

    Varför inte Embla  
    Tack. Vilka av dessa namn har äldre känsla tycker du? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:39
    #29
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-11 22:13:57 följande:
    Elvira - pignamn
    Elise - fint. Konstnärligt, kulturellt, europeiskt och lagom ovanligt. Dock ändå en smeknamnsform
    Emilia - funkar. Ett neutralt namn som tar mycket färg av efternamnet, och som därför passar med både "höga" och "låga" efternamn.

    Ester - ljudmässigt fult, samt för religiöst om ni inte ÄR religiösa
    Ellen - smeknamn
    Elsa nä. Smeknamn, tantnamn, Lejonet Elsa...
    Ella - smeknamn
    Ellie - HEMSKT smeknamn, funkar absolut inte
    Emma - fint, europeiskt, funkar alltid. Dessutom mycket internationellt. Liksom Emilia tar det mycket färg av efternamnet.
    Elif - vad är det - ett arabiskt namn? Nej
    Elvie - HEMSKT smeknamnsnamn, dessutom tantigt
    Emmy - smeknamn, nä.
    Elina - ganska fint, men för finskt och lite "enkelt" (typ pignamn)
    Är Ester ljudmässigt fult? Vad alla tycker olika, intressant att läsa. Vad menar du med pignamn? Att det är ett simpelt namn eller? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:43
    #30
    Anonym (Elina) skrev 2022-08-11 22:22:17 följande:

    Elvira - känns som en ful person liksom. Känner bara till fula som heter det, tyvärr. 


    Elise - hur uttalas det? Eliis? eller Elisä?

    Emilia - OK, men känns som ett typiskt 90-tals namn. Typ som Jennifer, Mattias eller Kristoffer.

    Ester, Ellen, Elsa, Emma - intetsägande namn som hon kommer få dela med 2-3 andra flickor i sin klass. Just Ellen är mycket tråkigt namn dessutom, väldigt beige och trött namn.

    Elif - är väl ett pojknamn? för konstigt oavsett.

    Ellie och Emmy - gulliga

    Elvie - tampongmärke eller något?

    Elina - det heter jag själv och trivs väldigt bra med det hehe 

    Förslag: Embla, Ebba, Elisabet, Eva, Evy, Edda, Elsy tycker egentligen inte alla dom är fina, men det var vad jag kom på på E. 


    Är inte Ellie vanligare i barngrupperna idag än Ellen och Ester? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 00:03
    #32
    Embla twopointoh skrev 2022-08-12 00:01:18 följande:
    Vad menar du med "äldre känsla"? Att namnet i sig är gammalt eller att det inte är trendigt just nu?
    Att namnet i sig är gammalt 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 00:07
    #33
    Anonym (Elina) skrev 2022-08-11 22:22:17 följande:

    Elvira - känns som en ful person liksom. Känner bara till fula som heter det, tyvärr. 


    Elise - hur uttalas det? Eliis? eller Elisä?

    Emilia - OK, men känns som ett typiskt 90-tals namn. Typ som Jennifer, Mattias eller Kristoffer.

    Ester, Ellen, Elsa, Emma - intetsägande namn som hon kommer få dela med 2-3 andra flickor i sin klass. Just Ellen är mycket tråkigt namn dessutom, väldigt beige och trött namn.

    Elif - är väl ett pojknamn? för konstigt oavsett.

    Ellie och Emmy - gulliga

    Elvie - tampongmärke eller något?

    Elina - det heter jag själv och trivs väldigt bra med det hehe 

    Förslag: Embla, Ebba, Elisabet, Eva, Evy, Edda, Elsy tycker egentligen inte alla dom är fina, men det var vad jag kom på på E. 


    Du glömde kommentera Ella
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 00:28
    #35
    Embla twopointoh skrev 2022-08-12 00:23:55 följande:
    Inget av namnen är väl direkt nytt, men Ella, Ellie, Elvie kan nog sägas vara yngre eftersom de inte använts som egna, fristående tilltalsnamn lika länge. Emma är också en smeknamnsform, men en gammal sådan, minst trehundra år. Likaså är Ellen ett smeknamn som är ungefär lika gammalt, och Elina kommer från samma namn som Ellen (Helena). Elsa är ännu äldre.

    Ester är nog det jag personligen tycker känns äldst, men det är bara min känsla. Ester har använts som namn i mer än tusen år.
    Vilken bra information! Menar du att Emma och Ellen är lika gamla smeknamn? Ser folk verkligen namnen Emma och Ellen som smeknamn idag? Ja Ellen och Elina är ju väldigt lika från samma namn också men jag håller med som någon ovan skrev att Elina låter väldigt krystat. Då känns Ellen lättare och bättre med två stavelser. 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 10:54
    #41
    Anonym (Gammalt svenskt?) skrev 2022-08-12 07:49:51 följande:
    Är kriterierna att namnet i sig ska vara gammalt får du plocka bort en del på listan? o sedan är frågan är det ett gammalt svenskt namn ni vill ha eller bara ett gammalt namn? .. Elina tex är ett vad jag vet gammalt namn?men inte gammalt i Sverige..svenska barn började få det namnet någon gång på 90 - talet ..
    Nyare namn på din lista är Ella, Ellie,Emmy,Emilia , Elif??? Elive är jag också tveksam till?
    Sedan fanns det precis som idag smeknamn förr? det fanns de som kallades tex Ella.. men då hette de oftast Gabriella  som förälder gav du ditt barn ett riktigt namn ( o i vissa fall om vi går lite längre tillbaka så gav prästen barnet ett riktigt namn vid dopet om han ansåg att föräldrarnas förslag inte dög ..har tom en arbetskamrat från ett av våra nordiska grannländer där prästen inte accepterade föräldrarnas namnval utan argumenterade emot ..min kollega heter Carola o prästen tyckte att det inte var ett riktigt namn utan att hon istället borde hetat Anna eller Karin  el dyl..min kollega är 50+ ) 

    Av din lista skulle jag personligen välja Emma eller Elsa i första hand om det vore ett svenskt gammalt namn jag vill ha..annars skulle även Elina finnas på min lista..
    absolut inte Elvira? tänker bara på 91-an o Popeye ( tappade helt vad den seriefiguren heter på svenska.. sjöman som äter spenat )

    Andra namn på E ? Ebba , Eivy ..inte lika gammalt som tex Elsa men fint ändå..Elisabet, Embla ( om ni vill gå på nordisk mytologi) Edit , Estrid,Eva( verkligen klassiskt..finns ett antal oavsett vilken ålder du tittar på) ?..
    Wow, tack för utförlig information! Är Emilia ett nyare namn alltså? Är Elvira ett nytt namn eller är det gammalt bara det att du inte gillar det personligen? Hur ser du på namnen Ellen, Ester och Elise? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 11:20
    #46
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:14:56 följande:
    Fast inte på en flicka, väl..? I din andra kultur heller?
    Är Ester ett religiöst namn? Är det konstigt att ha en dotter som heter Ester om man är ateist? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 11:25
    #47
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:18:09 följande:
    Karl-Alfred. 91:ans flickvän hette väl också Elvira? Och i en SR-julkalender för länge sedan var det en glad men lite löjlig kvinna med tjocka, runda kinder. De är ett namn som alltid har använts i fiction i Sverige för just glada men lite dumma och löjliga kvinnliga karaktärer. 
    Ja det känns som att folk för det mesta associerar namnet Elvira till virriga, korkade tjejer. Vi får nog tänka bort det namnet. 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 12:09
    #52
    trollhona skrev 2022-08-12 11:59:53 följande:
    Elvira - Tycker det är fint, ett starkt namn på en tuff tjej
    Elise - Charmigt, börjar bli vanligare
    Emilia - Fint namn, ser snyggt ut och passar även internationellt
    Ester - Tänker på en liten försynt tös, men namnet är ok
    Ellen -  Jättefint namn, passar barn som vuxen och fungerar internationellt.
    Elsa -  Mer populärt nu efter Frozen, fint namn
    Ella - Tråkigt namn, ser avhugget ut
    Ellie - Inte ett "namn", ett smeknamn för mig och känns lite fattigt
    Emma - Enkelt och stabilt
    Elif - Aldrig hört... ser lite avhugget ut
    Elvie - Supervackert
    Emmy - trist och smeknamnsaktigt
    Elina - Väldigt sött

    Kan även tipsa om Elsie, Eivor & Elvy.
    Tack! Så du tycker inte att Emma, Elsa och Ellen är intetsägande namn som någon ovan skrev? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 13:13
    #57
    Anonym (Jible) skrev 2022-08-12 13:03:50 följande:

    Elvira - Nja. Virriga Elvira. 
    Elise - Elise luktar fis. Så nej.
    Emilia - Ok.
    Ester - Nej, för hårt. Låter som en bastant gammal surkärring.
    Ellen - Nej. Otroligt fult. Gör Ellen på smällen. Ellen är på Smällen.
    Elsa - Ok. 
    Ella - Ok. 
    Ellie - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Emma - För tråkigt och överanvänt i flera decennium nu. Tycker inte det är särskilt fint heller
    Elif - Nej. Skitfult och låter som nån från mellanöstern. Otroligt icke-feminint också.
    Elvie - Nej. Bröstpump. Tänker också La vie.
    Emmy - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Elina - Ok.


    Så du tycker att namn är fula för att det rimmar på något? Eller varför tycker du att Ellen t.ex är otroligt fult för att det rimmar på smällen? Det finns ju många namn som rimmar.. Hälsa på Elsa , Skälla på Ella, Elina är en slyna .. Eller vad är syftet till att det finns rim på ett namn skulle göra att själva namnet blir ett fult namn? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 13:48
    #61
    Anonym (Jible) skrev 2022-08-12 13:35:40 följande:

    Nej jag tycker namnet är fult för att jag tycker det är fult. Jag tycker låter fult helt enkelt. Gissar att de flesta har namn de tycker är fula, Ellen är ett av de namnen för min del. Det tilltalar mig inte alls. Om det sen rimmar på saker som jag tänker på varje gång jag hör det är det ännu ett minus. 


    Elina och slyna rimmar för övrigt inte ens lite.


    Jo så är det såklart. Mitt hatnamn är Desiré och det är nog faktiskt mycket för att det rimmar på diarré. Elina är fint men jag tycker verkligen att det rimmar på Slyna när man säger det snabbt Lydia är ett fint namn också trots rim på klamydia. Alla tycker vi olika, vem vet du kanske träffat någon Ellen du inte gillar och därför ogillar namnet. 

Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn