• Anonym (H)

    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 

  • Svar på tråden Hur mycket hänsyn måste man visa?
  • Anonym (Mini)

    Jo är man sjuk och har ont på riktigt så mår man oftast mycket bättre hemma i sitt egna där man kan styra dagen. Man orkar kanske inte yttre händelser. 
    Sedan är det bra om de dagar man mår bättre att man gör något. Det kan vara mindre saker.
    Hur dålig är hon? Har hon alltid riktigt svår smärta el har hon hamnat i en gnällcirkus?
    Orkar hon sköta hushåll? Gå promenader?

  • Anonym (YTA)

    Så du bryr dig mer om vad din släktingar tycker än om din frus välmående? Fräscht. Ta med barnen ut och lämna din fru hemma om hon inte orkar. Sjukdomar kan man inte bara slå på och av när man vill.

    Jag har släktingar vars partners aldrig är med på saker (och då har de inte någon sjukdom, utan vill bara inte). De enda gångerna jag träffar dem är när vi är hos dem, annars har de aldrig varit med på tillställningar. Ingen bryr sig.

  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2022-08-11 08:47:15 följande:
    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 



    Du frågar: "Hur mycket hänsyn måste man visa?"..

    Sedan så läser man ditt inlägg och läser det igen. Så ploppar det upp en motfråga..
    Har du någonsin visat hänsyn till din fru alls överhuvudtaget?

    Det är fan ingen dans på rosor att ha reumatism.
    En person som har reumatism har konstant värk, svårt att sova p.ga värken, och som lök på laxen mycket stela leder.
    Din fru har också utöver reumatism även fibromyalgi på detta.. D.vs ont i musklerna, stela muskler, ökad känslighet för smärta.
    Endo brukar man använda som förkortning av om endometrios.. Endometrios, mens och mensvärk från helvetet brukar de kvinnor JAG känner med endo säga om detta. Jag själv har peppar peppar klarat mig från att ha endometrios.

    Alltså snacka om att din fru har fått en riktig jävla nitlott i livet som har fibromyalgi, reumatism kryddat med endometrios..

    Och du klampar på som en buffel och undra hur mycket hänsyn man skall ta i vardagen, och anser att "hon stannade hemma i går, då skall hon måste hon mig med ut idag"  och jag ser till att dra ut henne på olika aktiviteter (mot hennes vilja) för "man mår väl inte bättre av att sitta hemma?".... Drömmer

    Är "rädda ditt ansikte" inför släkten mer viktigare än din frus välmående? Att göra som DU gör gör ju det knappast bättre för hennes mående och sjukdomar, tvärt om det hjälper bara till med att göra det värre för henne.

    P.S
    Hade det varit det omvända så hade jag svarat likadant.. Nåja nu kan ju män inte få endometrios men i övrigt så ja..
    Bäst att tillägga detta då det är ju familjeliv.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dexter dot com
    Anonym (H) skrev 2022-08-11 08:47:15 följande:
    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 


    Lever man med kronisk smärta mår man naturligtvis inte bra hemma men bättre än att bli tvingad att delta i saker man helt enkelt inte orkar med. Bjud hem dina släktingar, du fixar förbredelser och fixet efteråt så kan din fru vara med så länge hon orkar och gå undan när det blir för mycket. Personligen tycker jag det är du som är otrevlig och pinsam som inte tar hänsyn till hennes mående!
  • Anonym (Olivia)

    Självklart ska du inte tvinga med henne om hon inte vill med. Hon mår ju dåligt och har ont. Bara för att det inte "blir bättre" behöver man ju inte heller göra det värre. Vill hon vara hemma där hon har kontroll över situationen är ju det perfekt. 

    Om dina släktingar tycker det är pinsamt att din kroniska sjuka fru inte orkar följa med på aktiviteter är det deras problem, inte din frus. 

  • Anonym (A)

    Så kallt av dig att inte kunna acceptera att din fru är sjuk och stötta henne i det. 


    min sambo har själv varit kall mot mig och knappt frågat hur jag mår när jag var deprimerad under graviditeten. Det gör ONT att någon som ska bry sig mest inte bryr sig överhuvudtaget.

    låt henne göra som hon vill och sluta pressa henne.

  • Hamngatan100
    Anonym (H) skrev 2022-08-11 08:47:15 följande:
    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 


    Du tvingar iväg henne så att hon gråter.
    Du vill. Du blir upprörd. Du tycker att det blir pinsamt. Du tycker att hon är otrevlig. Du gör en bedömning av att hon inte mår bättre hemma. Jag, jag, jag.

    Är du galen? 
    Hänsyn? Du har ju inte tagit någon hittills då hur mycket man måste visa är nog mycket mycket mer än vad du är kapabel till.
  • Anonym (P)

    Vad är det för jävla släktingar du har som dömer ut dig för att din fru är sjuk och behöver vila?!

    Det är där du borde lägga krutet. Sätt ner foten och säg åt dem att de måste respektera er situation så som den är.

  • Anonym (S)

    Din fru har några riktigt tunga kroniska diagnoser men jag blir lite nyfiken vilka diagnoser som du har fått eller kanske borde få.

    Intellektuell funktionsnedsättning i kombination av någon empatistörning/autism kanske, som gör att du varken kan förstå begreppet kronisk sjukdom eller kan kan mentalisera och känna medkänsla med din frus situation.

    Kanske bäst att söka hjälp för egen del.
    Du riskerar att bli väldigt ensam annars....för väldigt få orkar med egocentriska och oempatiska människor i längden.

Svar på tråden Hur mycket hänsyn måste man visa?