• Anonym (Först­örd)
    Thu 11 Aug 2022 10:28
    1881 visningar
    13 svar
    13
    1881

    Mitt förra jobb förstörde mig, känner du igen dig?

    Mitt första jobb, mitt jobb där jag stannade i 4 år, hemskt Till slutet. 


    jag minns hur min unga chef, i början skolade upp mig och var jätte trevlig, för att sedan kontrollera mig och trycka ner mig. 

    i början slog jag sälj rekord, det var jobb i en butik och min dröm var att utvecklas och komma långt inom företaget. Jag har nästan förträngt allt men jag var alltid den som kunder pratade med, alltid den som sprang på kassan. Allt gick så bra men sedan började min unga chef ständigt peka ut mig. ?Sandra du gör inte så? ?Sandra du måste hela tiden utvecklas? ?Sandra har du problem hemma? Varför kom du då 10 minuter för sent idag? ?knarkar du eller så för du ser så trött ut? 

    alltså det var ständigt mig, ändå gjorde jag mitt jobb om inte mer än så, jag var så värd mer än så och hon tog alltid upp mig på kontoret, pratade om hur långt jag skulle komma MEN? 

    det var som en sekt. Samma kunde vara om jag blev hämtad, chefen ville fråga vem det var. Om det kanske var en pojkvän. 

    droppen var när jag blev anklagad för att ha tagit pengar ur en kassa, det hade blivit fel på kassa systemet och enligt kameran så riktades den mot mig, men de kunde inte göra en full bedömning då kunden täckte mig, så de kunde inte avgöra om det var jag eller kunden. Först trodde de att jag hade hemlig business med kunden i fråga. 


    jag kommer ihåg hur ledsen jag var, jag åt knappt mat. Jag ringde handels och de rekommenderade en ombudsman och eventuellt advokat men jag tog det inte så långt. 


    jag var den som välkomnade nya kollegor, min chef sa ?fy på dig, här har vi ögon och öron på oss sluta stå och prata och ha roligt med varandra? 

    varje morgon gjorde hon även listor med vad vi alla skulle göra, varje gång stod det mitt namn, Sandra. 


    dagen kommer och jag säger upp mig, även personalen runt om har nu gjort narr av mig och även personal chefen går in och säger ?Sandra du kommer aldrig få ett bättre jobb eller platsa in på ett annat jobb? 

    Sista veckan kommer, min chef har fått nya anställda att hacka på, fler säger upp sig och schemat blir kaos. Mitt skåp har hon kastat ut med mina grejer och mitt fack med alla papper är slängda. 

    dagen kommer och de högsta kallar upp mig på kontoret, det kändes som ett dödsbesked. alla kramar mig, ser allvarliga ut och tackar mig och hälsar mig tillbaka. 


    sen dess har jag aldrig ens besökt denna arbetsplats eller rört mig i närheten, idag är jag avdelningsansvarig men kan fortfarande vara rädd, rädd för att vad jag än gör så är det dåligt, fel. Har fått Massa beröm och lever fortfarande efter drömmen att komma långt. 


    sådant kan skada en för livet om man inte tar ett rätt beslut. 

    vad anser ni? 

  • Svar på tråden Mitt förra jobb förstörde mig, känner du igen dig?
  • Anonym (Först­örd) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 10:31
    #1

    jag minns även att hon alltid ringde ut mig på jobb och när jag var utomlands fick jag absolut inte missa något flyg eller liknande.

    fick även hoppa över en körlektion på trafikskolan för att hon verkligen behövde ha in mig nu nu nu. 

  • Anonym (X)
    Thu 11 Aug 2022 12:37
    #2

    Jag trodde du hade ett städjobb nu?

  • Anonym (Mona)
    Thu 11 Aug 2022 13:05
    #3

    Ja, det förstör en. Är ju som mobbning och den mobbaren kommer man inte åt. Sade också upp mig från ett jobb med pisschef som var helt knäpp. 

  • Anonym (Först­örd) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 13:08
    #4
    Anonym (Mona) skrev 2022-08-11 13:05:58 följande:

    Ja, det förstör en. Är ju som mobbning och den mobbaren kommer man inte åt. Sade också upp mig från ett jobb med pisschef som var helt knäpp. 


    Hur mår du nu Mona? Hur hanterade du det rent psykiskt? 
  • Anonym (Usch)
    Thu 11 Aug 2022 13:25
    #5

    Usch. Jag har tyvärr upplevt liknande. Det var länge sedan nu, men som du säger: man kommer aldrig över det. Man är alltid rädd att drabbas igen. 

    Man tror ju att vuxna människor ska VARA vuxna, på en arbetsplats. Att även om man inte tycker om varandra, så ska man behandla varandra hövligt och normalt. Inte dra upp arbetskamraternas utseende eller privatliv, absolut inte använda några öknamn. Sådant som borde vara självklart. 

    ...men i verkligheten kan folk uppföra sig precis hur konstigt som helst på en arbetsplats, och arbetskamraterna, chefen, vice chefen, fackets ombud o.s.v. kan vara närvarande och se och höra allting - men inte göra ett skit. Det är extremt tråkiga livserfarenheter, som gör att man blir deprimerad och uppgiven, tyvärr.

  • Anonym (Mona)
    Thu 11 Aug 2022 18:38
    #6
    Anonym (Förstörd) skrev 2022-08-11 13:08:30 följande:
    Hur mår du nu Mona? Hur hanterade du det rent psykiskt? 
    Jag har fortfarande svårt att lita på människor på arbetsplatser, speciellt chefer. Märker jag lätt tittar efter "tecken" och överanalyserar situationer. Kan nog aldrig komma över det helt har jag konstaterat.

    Men. Nåt positivt. Vet jag inte stannar och tar osaklig skit flere gånger. Då säger jag upp mig på direkten. 
  • Anonym (Här går det undan)
    Thu 11 Aug 2022 18:48
    #7

    Jaha, du har gått från receptionist/städare (där du tydligen också blev mobbad) till avdelningschef. När hände det här?

  • Anonym (Här går det undan)
    Thu 11 Aug 2022 18:50
    #8
    Anonym (Förstörd) skrev 2022-08-11 10:31:31 följande:

    jag minns även att hon alltid ringde ut mig på jobb och när jag var utomlands fick jag absolut inte missa något flyg eller liknande.

    fick även hoppa över en körlektion på trafikskolan för att hon verkligen behövde ha in mig nu nu nu. 


    Du fick inte gå tidigare från jobbet för en körlektion. Helt som det ska. 
  • Anonym (X)
    Thu 11 Aug 2022 21:44
    #9

    Vad jobbar du med?
    Så många detaljer som stämmer, förutom det.

  • Anonym (Först­örd) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 08:13
    #10
    Anonym (Här går det undan) skrev 2022-08-11 18:50:29 följande:
    Du fick inte gå tidigare från jobbet för en körlektion. Helt som det ska. 
    Fast jag var ju ledig!? jag hade en ledig dag och jag sa nej jag kan inte jobba, då plockade hon upp mig i sin privat bil 
  • Anonym (X)
    Fri 12 Aug 2022 10:38
    #11
    Anonym (Förstörd) skrev 2022-08-12 08:13:30 följande:
    Fast jag var ju ledig!? jag hade en ledig dag och jag sa nej jag kan inte jobba, då plockade hon upp mig i sin privat bil 
    Så skrev du inte i din förra tråd.
  • Anonym (Piage­t)
    Fri 12 Aug 2022 20:51
    #12
    +1

    Jag förlorade jobbet i en omorganisation. cheferna var trevliga och sa att det inte var personligt. Fick bra vitsord. Förstod inte riktigt vad jag gjort fel. Så nu på nya jobbet har jag ständigt hjärtat i halsgropen, jobbar mitt yttersta, och om jag missar något litet så blir jag helt förstörd och tänker att det kanske är jätteallvarligt, eftersom jag inte förstor på förra jobbet vad jag gjorde fel. 


     

  • Anonym (Jenny­)
    Fri 12 Aug 2022 22:03
    #13
    +1

    Jag känner igen mig och har blivit utsatt flera gånger. 
    Min första erfarenhet påminner mycket om din historia; jag jobbade vid en Ica-butik och från dag 1 tycktes jag vara en nagel i ögat på den dåvarande personalchefen. Jag hade egentligen sökt en heltidstjänst på en fruktavdelning, men placerades istället vid en liten kassatjänst på först 8 h / vecka, senare 20 h/vecka.. med motiveringen att ?du kan få ryggproblem?.. 


    Vad jag har förstått så har hon behandlat flera tjejer såhär och någon sa att hon betedde sig extra illa mot trevliga och söta tjejer. 


    Schemat kunde ändras utan förvarning och varje steg man tog kontrollerades. Riktiga nasty tjejer. Skrattade man och hade trevligt med kollegor så var det fel.. 

    Tyvärr är det inte första gången jag ser dessa svikits beteenden vid en arbetsplats och det verkar vara mer regel än undantag idag. Jag har absolut 0 tillit till kollegor idag. 


     

Svar på tråden Mitt förra jobb förstörde mig, känner du igen dig?