• Anonym (Bonus­mor)
    Thu 11 Aug 2022 22:03
    1916 visningar
    15 svar
    15
    1916

    Bonusbarn och arv

    Hur gör och tänker ni andra kring bonusbarn och arv? Vi har varsitt bonusbarn och ett gemensamt. Den dagen en av oss inte finns kvar så har bonusbarnet (hans eller mitt) rätt till sin del av arvet. 


    Låt oss säga att vi då äger ett hus som är värt en miljon, för att göra det enkelt. Inga andra ägodelar som ska räknas med.

    Eftersom vi är gifta och inte har något äktenskapsförord så delas ju allt, en halv miljon är min och en halv miljon makens. 


    Om till exempel maken går bort först blir det så här: Av del halva miljonen ärver jag vårt gemensamma barns del, 250 000, och bonusbarnets den andra delen.

    Nu har vi i vårt testamente skrivit att  bonusbarnen endast ska få sin laglott (det minsta enligt lag, i detta räkneexempel skulle det bli 125 000) när en av oss gått bort, och när båda är borta så får de sin andra del efter detta.

    Säg att vi är 90 år när den andra dör,  hur ska man då kunna lösa ut bonusbarnet? Att sälja sin bostad i hög ålder för att få loss pengar till bonusbarnet känns inte så jättekul. 


    Hur tänker ni andra kring detta? Min man och jag har funderat på om man ska lägga undan pengar i madrassen så man kan lösa ut bonusbarnet, pengar som inte syns och inte kommer bli med i bouppteckningen?

    Vi avser alltså inte att göra bonusbarnen arvslösa utan vill på något sätt skydda den andra så bonusbarnen kommer ärva när en av oss gått bort till skillnad från vårt gemensamma barn.

  • Svar på tråden Bonusbarn och arv
  • Anonym (S)
    Thu 11 Aug 2022 22:07
    #1
    Anonym (Bonusmor) skrev 2022-08-11 22:03:32 följande:
    Bonusbarn och arv

    Hur gör och tänker ni andra kring bonusbarn och arv? Vi har varsitt bonusbarn och ett gemensamt. Den dagen en av oss inte finns kvar så har bonusbarnet (hans eller mitt) rätt till sin del av arvet. 


    Låt oss säga att vi då äger ett hus som är värt en miljon, för att göra det enkelt. Inga andra ägodelar som ska räknas med.

    Eftersom vi är gifta och inte har något äktenskapsförord så delas ju allt, en halv miljon är min och en halv miljon makens. 


    Om till exempel maken går bort först blir det så här: Av del halva miljonen ärver jag vårt gemensamma barns del, 250 000, och bonusbarnets den andra delen.

    Nu har vi i vårt testamente skrivit att  bonusbarnen endast ska få sin laglott (det minsta enligt lag, i detta räkneexempel skulle det bli 125 000) när en av oss gått bort, och när båda är borta så får de sin andra del efter detta.

    Säg att vi är 90 år när den andra dör,  hur ska man då kunna lösa ut bonusbarnet? Att sälja sin bostad i hög ålder för att få loss pengar till bonusbarnet känns inte så jättekul. 


    Hur tänker ni andra kring detta? Min man och jag har funderat på om man ska lägga undan pengar i madrassen så man kan lösa ut bonusbarnet, pengar som inte syns och inte kommer bli med i bouppteckningen?

    Vi avser alltså inte att göra bonusbarnen arvslösa utan vill på något sätt skydda den andra så bonusbarnen kommer ärva när en av oss gått bort till skillnad från vårt gemensamma barn.


    Jag förstår inte vitsen med att lägga pengar i madrassen. Ren förlustaffär. 
  • Thu 11 Aug 2022 22:08
    #2

    Eftersom bostaden då är värd mycket mycket mer än den lilla lotten som ska lösas ut går det nog bra att låna denna på bostaden som vid det laget nog är  färdigbetald.

  • Anonym (?)
    Thu 11 Aug 2022 22:16
    #3
    +1

    Se till att ni har andra tillgångar som gör att huset inte behöver säljas, tex genom att ta ett lån med huset som säkerhet
    Livförsäkring 

  • Anonym (A)
    Thu 11 Aug 2022 22:17
    #4
    Drottningen1970 skrev 2022-08-11 22:08:37 följande:
    Eftersom bostaden då är värd mycket mycket mer än den lilla lotten som ska lösas ut går det nog bra att låna denna på bostaden som vid det laget nog är  färdigbetald.
    Håller med
  • Anonym (Likna­nde situat­ion)
    Thu 11 Aug 2022 22:19
    #5

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/hur-stor-andel-arver-sarkullbarnet/


    Vi har skrivit ett testament där vi säger att vår vilja är att efterlevande maka eller make ska få arvet tills även denne går bort och att allt först då ska delas mellan barnen enligt lag dvs det gemensamma  barnen får ju då sin del från både mamma och pappa medan särkullbarnen får endast en del från mamma eller pappa i vårt hushåll eftersom de ju får även från sin andra förälder. om ett barn väljer att inte följa detta och vill ha ut pengar med en gång får det barnet endast sin laglott, dvs hälften av vad barnet annars skulle ha fått. Detta för att skydda den efterlevande partern som i vårt fall skulle få det mycket tufft att klara hus och hem i samband med någons bortgång och många hemmaboende barn?samt två rätt illvilliga ex som säkert skulle göra livet så surt de kunde för den som var kvar. 

  • Anonym (?)
    Thu 11 Aug 2022 22:26
    #6

    Att planera för om någon av er  skelle dö  vid nittio känns onödigt, så mycket kan ändras innan dess. Fundera istället på tio års sikt och uppdatera löpande.

    Med testamente är det 1/8 av huset värde som ska ut till särkullsbsrnet om en av er dör. Ha en livförsäkring på det beloppet eller fixa andra tillgångar

  • Anonym (Ordni­ng)
    Thu 11 Aug 2022 22:28
    #7
    -1
    Anonym (Bonusmor) skrev 2022-08-11 22:03:32 följande:
    Min man och jag har funderat på om man ska lägga undan pengar i madrassen så man kan lösa ut bonusbarnet, pengar som inte syns och inte kommer bli med i bouppteckningen?

     


    Även pengar i madrassen ska vara med i bouppteckningen. Den som uppger boet begår annars ett brott och kan bli skadeståndsskyldig.

  • Thu 11 Aug 2022 22:34
    #8

    Hur kan ni vara säker på att ni bor kvar i huset vid 90 års ålder? Det är det få 90-åringar som gör i praktiken. Vilken gammal människa har ens råd att bo ensam kvar i ett hus vid hög ålder?  Detta är något jag verkligen skulle fundera över istället för ev arvsskiften. Kommer det överhuvudtaget att finnas så pass mycket pengar kvar? 

  • Thu 11 Aug 2022 22:42
    #9
    Drottningen1970 skrev 2022-08-11 22:08:37 följande:

    Eftersom bostaden då är värd mycket mycket mer än den lilla lotten som ska lösas ut går det nog bra att låna denna på bostaden som vid det laget nog är  färdigbetald.


    Nja, bankerna kollar ju på din månadskostnad även om du har obelånat. Har du garantipension eller liknande så ser det inte så bra ut.

    Hört reklam för att det ska finnas finansinstitut som lånar ut till pensionärer med huset som säkerhet enbart. Men förstått det som att det är högre ränta då.

    Det går att skriva ett testamente så att den andre får bo kvar i bostaden ändå. Så skiftas det när den andre dör. Återkommande tema på "Plånboken" i SR. De har en pensionsexpert som svarar på frågor med jämna mellanrum, eller hade i vart fall det förut, länge sedan jag lyssnade nu. Leta reda på något sådant avsnitt, eller skicka ny fråga till Plånbokens expert, eller hör med jurist!
  • Anonym (Andre­as)
    Thu 11 Aug 2022 22:46
    #10

    Testamente är bra men det är klokt att skriva om det med jämna 10-års-perioder utifrån den livssituation ni har just då. Ni kanske inte ens längre är gifta om 10 år, man vet liksom aldrig hur livet ändrar sig.. Ni kanske hittar ett annat boende om 15 år och flyttar pga jobb, barnen flyttar till Paris, du blir dement vid 60 eller vad som helst. Då ändras ju förutsättningarna för ett arv och testamente. 

  • Anonym (Bonus­mor) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 22:47
    #11
    Fjäril kär skrev 2022-08-11 22:34:23 följande:

    Hur kan ni vara säker på att ni bor kvar i huset vid 90 års ålder? Det är det få 90-åringar som gör i praktiken. Vilken gammal människa har ens råd att bo ensam kvar i ett hus vid hög ålder?  Detta är något jag verkligen skulle fundera över istället för ev arvsskiften. Kommer det överhuvudtaget att finnas så pass mycket pengar kvar? 


    Ja, pengar kommer det finnas, betydligt mer än i exemplet. Villan vi bor i har dubblats i värde sedan vi köpte det. Men planen är att köpa ett mindre hus som vi kan bo i och inte ska behöva lämna på ålderns höst. Klart man drömmer om hur pensionärslivet ska se ut?vi vill kunna resa osv för pengar som blir över efter denna husförsäljning. Men man måste kanske spara pengar för att kunna lösa ut bonusbarnen?.eller som någon skrev, att få ett lån på ett obelånat hus även om man är gammal borde ju kunna fungera?.ska även kolla detta med livförsäkring.


    Ett litet hus utan lån är ju inte särskilt dyrt att bo i, betydligt billigare än en lägenhet. 

  • Anonym (Ordni­ng)
    Thu 11 Aug 2022 23:15
    #12

    Slutsats


    Ni kan alltså testamentera huset till varandra men era respektive särkullbarn har rätt att kräva sina laglotter när någon av er dör, vilket innebär att huset måste säljas om de kräver ut laglotten och denna inte kan täckas genom annan egendom. Ett äktenskapsförord har ingen verkan mot detta (7 kap. 4 § ÄB).


    lawline.se/answers/skydda-bostad-fran-makes-sarkullbarn

    Det finns inte något sätt att testamentera bort rätten för ett särkullbarn att kräva ut sitt arv direkt, utan man får hoppas på att särkullbarnet väljer att respektera sin förälders önskan.

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-efterlevande-make-bo-kvar-i-bostaden-nar-det-finns-sarkullbarn/
  • Anonym (?)
    Thu 11 Aug 2022 23:23
    #13
    Anonym (Bonusmor) skrev 2022-08-11 22:47:56 följande:

    Ja, pengar kommer det finnas, betydligt mer än i exemplet. Villan vi bor i har dubblats i värde sedan vi köpte det. Men planen är att köpa ett mindre hus som vi kan bo i och inte ska behöva lämna på ålderns höst. Klart man drömmer om hur pensionärslivet ska se ut?vi vill kunna resa osv för pengar som blir över efter denna husförsäljning. Men man måste kanske spara pengar för att kunna lösa ut bonusbarnen?.eller som någon skrev, att få ett lån på ett obelånat hus även om man är gammal borde ju kunna fungera?.ska även kolla detta med livförsäkring.


    Ett litet hus utan lån är ju inte särskilt dyrt att bo i, betydligt billigare än en lägenhet. 


    Säljer ni och köper mindre billigare på äldra dag så lägg undan lite av överskottet till arv för bonusbarnet.

    Just nu borde ni kunna lösa det med livförsäkring.

    Hur det går att låna långt i framtiden som pensionär är det ingen som vet. 

    Fokusera på närmsta 10 årsperioden. 
  • Anonym (Elli)
    Fri 12 Aug 2022 09:10
    #14

    Ni behöver inte spara i madrassen, för att reducera särkullbarns arv gör man allt till enskild egendom för bägge makar via äktenskapsförord. Då återstår bara boendet.

    Sedan skriver man skuldebrev sinns i mellan, dessa skuldebrev behövs inte registreras i äktenskapsförordet. skuldebreven skrivs på belopp som man kan anse behövas för att den ena maken ska kunna bo kvar, 
    Skuldebrevet som reglerar skulden kommer vara giltigt även den dagen ena går bort. enda man behöver göra är ett preskripitionsavbrott innan vart 10 år.

    Skuldebreven har ni så bägge kan komma åt dom, där man helt enkelt begraver ena skuldebrevet samma dag ena make går bort, behåller den man behöver själv.

    Dela upp arv o säkra sig mot arvingar börjar i dagens samhälle vara vardagsmat, information hur man ska gå tillväga börjar alla kunna kunna, samt man inser hur enkelt det verkligen är. kanske dags att börja avskaffa arvsrätten.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Fri 12 Aug 2022 09:54
    #15

    Dels skriver man testamente där kan man skriva in att om särkullbarnen vill ha ut sitt arv på en gång får de laglotten, väljer de att vänta så får de ut hela arvet istället ( laglotten är ju 50%av vad de skulle ärvt)

    Och dels så ser man till att man har en bra relation till sina bonusar! Så att de när man 90 o blir änka inte vill slänga ut en ur ens hem på en gång …

    nu tror jag att jag personligen säkert precis som mina far/ mormor  gjorde när de blev änkor kommer att välja att sälja huset och flytta till en lägenhet i markplan  med en liten uteplats där jag har tillgång till en hyresvärd som sköter snöskottning,gräsklippning, reparationer/ utbyte av vitvaror etc som går sönder…  min farmor hade lite odlingar i pallkrage ( hög) o till lägenheterna där min mormor bodde fanns det både fruktträd och bärbuskar som de boende hade tillgång till så hon gjorde både äpplemos och vinbärgelé ända tills hon var dryga 90  
    Det gäller ju bara att hitta rätt boende..men ofta har man ju ganska många år på sig att fundera och titta runt efter var man kan tänkas vilja bo den dag man känner att man inte längre orkar med hus..
    För även om man köper ett litet hus så är det ju nästan lika mycket jobb som med ett stort..enda skillnaden är hur stor yta det är som ska klippas/ städas …

    ( sedan tror jag..osäker på om det fortfarande finns.vet att jag såg reklam om det för några år sedan.. en speciell försäkring just för detta scenario.. någon form av efterlevnads försäkring så att man ska kunna ge barnen sin laglott utan att behöva sälja sitt hem för det )

Svar på tråden Bonusbarn och arv